سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان این ‌كه پوكی استخوان موجب ایجاد انحراف در ساق پا می‌شود، اظهار كرد: پوكی استخوان می‌تواند بر روی مفاصل اثرپذیری داشته و موجب ایجاد و تشدید آرتروز زانو شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر حسین فراهینی ، درباره اقدامات لازم به منظور پیشگیری از بروز دردهای زانو توضیح داد: به كارگیری اقدامات پیشگیرانه ابتلا به آرتروز زانو، بستگی به نوع درد مفصلی فرد دارد.

وی ادامه داد: اما معمولا در جامعه ما، اصلی‌ترین علت درد زانو، سندرم درد کشککی رانی است كه از شیوع بالایی نیز برخوردار است و بیشتر در پی دلایلی نظیر خم كردن زیاد زانو، نشستن بر روی زمین، وزن زیاد، تغذیه نامناسب، انحراف در اندام تحتانی نظیر پای پرانتزی و افزایش سن رخ می‌دهد.

استفاده از توالت‌های ایرانی در درازمدت به مفصل زانو فشار وارد می‌كند
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا نشستن بر روی صندلی به مدت طولانی، موجب بروز مشكل در مفصل زانو می‌شود یا خیر، گفت: نشستن بر روی صندلی نمی‌تواند مشكل حادی برای زانو به دنبال داشته باشد، اما دو زانو و چهارزانو نشستن می‌تواند مفصل زانوی فرد را دچار آسیب كند. به عنوان مثال آداب اجتماعی استفاده از توالت‌های ایرانی می‌تواند در دراز مدت به مفصل زانو فشار وارد كند.

این متخصص ارتوپدی با بیان این‌ كه عوامل ذكر شده در بالا می‌تواند در تشدید و تسریع آرتروز زانو موثر واقع شوند، گفت: كهولت سن، مهمترین عامل در تخریب غضروف‌ها و بروز آرتروز زانوست.

وی ادامه داد: انحراف ساق پا در پی اصابت ضربه به زانو و ایجاد شكستگی در تصادفات نیز در تشدید و تسریع آرتروز در مفصل زانو تاثیر گذارند.

فراهینی درباره ارتباط پوكی استخوان با آرتروز زانو نیز توضیح داد: در بروز پوكی استخوان نیز فاكتورهای مختلفی نظیر تغذیه ناصحیح، عوامل ژنتیكی و سابقه فامیلی و اختلالات هورمونی دخالت دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در پایان اضافه كرد: پوكی استخوان می‌تواند برروی مفاصل اثرپذیری داشته باشد و باعث ایجاد انحراف در ساق پا و به دنبال آن ایجاد و تشدید آرتروز زانو شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha