سلامت نیوز: داروی بیماران خاص همیشه اولین ضربه ها را از نوسانات ارز و تحریم خورده است. در دو سه ماه گذشته و به دلیل مشکلات ارزی، 'ایکس جید' و 'دسفرال' داروی اصلی بیماران تالاسمی کم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ این داروها، چند سالی هست که روش های درمانی بیماران تالاسمی را تغییر داده است و موارد تزریق خون برای بیماران تالاسمی را کم کرده است. اما بیماران تالاسمی می گویند به سختی ایکس جید را تهیه می کنند. این قرص اکنون هر عدد 4 هزار تومان قیمت دارد. ضمن اینکه داروی دسفرال هم که گفته می شود نیمی از بیماران تالاسمی استفاده می کنند، همین شرایط را دارد.

اما معاون داروی سازمان غذا و دارو از تولید داروی «دسفرال» توسط یک کارخانه داروسازی ایرانی در اسفند ماه خبر داد و گفت: با ورود تولیدات این کارخانه به بازار، نگرانی‌ها در خصوص کمبود 50 درصدی این دارو به طور کامل برطرف می‌شود.

یکی دو سال پیش خبر از تولید دسفرال ایرانی منتشر شد که نام اوسفرال را هم بر خود داشت.

به گفته محمدرضا شانه ساز کمبود دسفرال، تنها مشکل ایران نیست و چند کشور دیگر نیز با بحران کمبود این دارو مواجه اند و به این علت که شرکت تولید کننده داروی دسفرال چندین محموله خود را برگشت زده است، عرضه آن در دنیا کاهش یافته است.

او دراین باره به ایسنا گفته است: "پیگیری‌هایی برای رفع مشکل کمبود داروی دسفرال مورد نیاز بیماران تالاسمی در حال انجام است. یک کارخانه داروسازی داخلی قول داده که تا پایان سال کل میزان مورد نیاز دسفرال در کشور را با کیفیت فعلی تولید و به ما تحویل بدهد. با ورود تولیدات این کارخانه به بازار، نگرانی ما نیز کمتر می‌شود."

شانه ساز معتقد است با تولید دسفرال ایرانی، کمبود این دارو به طور کامل برطرف می‌شود: "قیمت دارو نسبت به قیمت فعلی‌اش ارزانتر است."

شانه ساز درباره زمان اعلام نتیجه کارآزمایی بالینی داروی دسفوناک نیز گفت: "دسفوناک در مراحل کار آزمایی بالینی است و با مشخص شدن نتیجه آن، می‌توانیم تصمیم گیری روشنی درخصوص داروی بیماران تالاسمی داشته باشیم."

پیش ازاین مجید آراسته، رییس هیات مدیره انجمن تالاسمی درباره تولید داروی ایکس جید در ایران گفته بود: "یکی از شرکت‌های دارویی ایرانی با یک شرکت دارویی خارجی به منظور تولید اکسجید در ایران قرارداد بسته است و تحقق این امر باعث کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت این دارو می‌شود.برخی از کارخانه‌های دارویی دنیا با شرکت‌های ایرانی قرارداد بسته‌اند و بعضی از داروهای تالاسمی را در کشور تولید می‌کنند. این کار خدمت بزرگی است چرا که باعث تامین داروی کافی برای بیماران ایرانی می‌شود از سوی دیگر ایران می‌تواند بازار منطقه را در اختیار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha