شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۶
کد خبر: 43283
سلامت نیوز: لابد شما هم با چربی قهوه‌ای ـ نوع خاصی از چربی که مانند هیزمی برای سوختن چربی‌های دیگر عمل می‌کند ـ آشنا هستید. این چربی به انسان کمک می‌کند که به جای انباشته شدن چربی، آن را بسوزاند. متأسفانه افراد بزرگسال از این نوع چربی زیاد در بدنشان ندارند.

اما نتیجه تحقیق تازه دانشمندان نشان داده که هورمون‌هایی خاص در قلب می‌توانند به ساخت این نوع چربی کمک کنند. آنها متوجه شدند این هورمون‌های قلبی به نام پپتیدهای ناتریورتیک قلبی که از عضلات قلب ترشح می‌شوند، سلول‌های چربی ذخیره‌ای سفید موش‌ها را به چربی قهوه‌ای تبدیل می‌کنند. اگر نتیجه این آزمایشات در انسان هم یکسان باشد می‌توان از این هورمون به عنوان کلیدی برای درمان چاقی استفاده کرد.

بد نیست بدانید این هورمون در تنظیم مایعات بدن و سدیم و پتاسیم نقش دارد. این سیستم مشابه مسیر آدرنالین در تنظیم ذخیره چربی و وزن عمل می‌کند. هردو این مسیر‌ها می‌توانند چربی سفید را به چربی قهوه‌ای تبدیل کنند. تحقیق دیگری که قبلاً انجام شده بود هم نشان داده که سرما می‌تواند محرکی برای افزایش سوختن چربی قهوه‌ای باشد.

البته سرما باید در حدی باشد که فرد از سرما نلرزد. در این حالت سرما می‌تواند تا 80 درصد متابولیسم را زیاد کند و در 3 ساعت 250 کالری اضافه‌تر بسوزاند. با استفاده از این بررسی‌ها شاید بتوان در آینده با افزایش چربی قهوه‌ای و میزان سوختن آن راهی برای کاهش وزن بدون دردسر زیاد پیدا کرد. با این حال تا آن روز بهتر است مراقب خورد و خوراکتان باشید و زیاده‌روی نکنید.

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha