سلامت نیوز: محققان نروژی موفق به ایجاد شیوه جدیدی برای ساخت یک صدای مصنوعی کودکانه برای کودکانی شدند که از توانایی سخن گفتن محروم‌اند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این فناوری می‌تواند به رایانه‌ها در شناسایی بهتر واژگان گفته شده به آنها، توسط کاربران جوان، کمک کند.

دانشمندان دانشگاه علوم و فناوری نروژ ابتدا به ساخت یک صدای اصلی پرداختند که از ترکیب صداهای ضبط شده چند بزرگسال از قرائت هزاران عبارت به وجود آمده بود. آنها سپس صدای یک کودک را که به قرائت تعداد کمتری از عبارات پرداخته بود،‌ ضبط کردند.

سپس یک رایانه با استفاده از عبارات، به عنوان نقطه مرجع، به مقایسه صدای اصلی با صدای کودک پرداخته و توانست صدای اصلی را شبیه صدای کودکانه کند.

همچنین دانشمندان در حال استفاده از این صدای مصنوعی کودکانه برای آموزش به سیستم‌های شناسایی صدای رایانه‌ای جهت درک بهتر صدای کودکان هستند. در حال حاضر بیشتر سیستم‌های شناسایی صدا متناسب با صدای بزرگسالان بوده و معمولا در شناسایی لغات به کار رفته توسط کاربران جوان‌تر با مشکل روبه‌رو است.

برای اصلاح این مشکل، محققان به ساخت یک صدای مصنوعی کودکانه پرداختند. در عین حال، پژوهشگران به تحلیل چگونگی تاثیر مجرای صوتی کوتاه‌تر کودکان بر توزیع فرکانس انرژی گفتاری آنها پرداختند.

آنها سپس توزیع انرژی یک برنامه گفتاری بزرگسال را تغییر دادند تا به یک صدای کودکانه دست یابند.

نمونه پیش‌ساخت این برنامه پس از انجام آزمایش‌های اولیه با میزان خطای 50 تا 70 درصد پایین‌تر از برنامه قدیمی صدای بزرگسال برخوردار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha