شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 43304
سلامت نیوز: خیس كردن بستر براى یك بچه، هم ناراحت كننده است و هم اضطراب آور. خوشبختانه تقریبا همه ى كودكان با گذشت زمان این اختلال را فراموش مى كنند. آن چه در زیر مى آید جدیدترین راه هاى درمانى این اختلال مى باشد:

واقع گرا باشید.
به توصیه ى برخى پزشكان تشویق و تنبیه نكنید، فقط رختخواب را عوض كنید. حتى یك كلمه حرف هم نزنید؛ بچه ها عمدا این كار را انجام نمى دهند.
براى بهبود این وضع، تغییراتى به وجود آورید.

براى به حداقل رساندن استرس هاى روانى، رختخوابى را فراهم كنید كه بچه خودش بتواند ملحفه ها را عوض كند. یك لایى نمدى تهیه كنید تا در صورت بروز چنین اتفاقى، بچه بتواند ملحفه و قسمت خیس شده را روى آن بگذارد. همچنین یك جفت زیر شلوارى آماده كنید تا بچه بتواند آن را در موقع نیاز عوض كند؛ در این صورت، احساس بچه بودن نمى كند.

هول نشوید.
ساعت هاى زنگ دار مخصوص خیس شدن رختخواب وجود دارد، اما شما باید صبور باشید. صداى این ساعت ها بلند است و مى تواند تمام افراد خانه را بیدار كند. صداى زنگ، هنگام خیس كردن بچه تولید مى شود. نظریه این است كه این صدا، بچه را شرطى مى كند به این صورت كه هر گاه نیاز به ادرار كردن بود، وى بیدار مى شود. اكثر بچه ها تا شصت روز به این شرطى شدن مى رسند. در صورتى كه بچه تا 21 شب متوالى رختخواب خود را خیس نكند، این اختلال، درمان شده است. ساعت هاى امروزى به باترى هاى سمعى و گیرنده هاى حساس به رطوبت كه مستقیما به لباس زیر بچه متصل هستند، مجهزند. از همه مهم تر، ساعت هاى مدرن، میزان عدم موفقیتى حدود ده تا پانزده درصد در برابر پنجاه درصد نمونه هاى قدیمى دارند.

از عضلات مثانه حمایت كنید.
اگر الگوى روزانه بچه، رفتن زیاد به دستشویى است، در این صورت ورزش هاى تقویت كننده ى عضلات مثانه، موثر مى باشد. برخى پرستاران توصیه مى كنند كه به بچه مایعات زیاد بدهید. سپس با نگه داشتن ادرار تا هر زمان كه ممكن است، كنترل كردن مثانه را تمرین كنید.

حوصله و عشق را تمرین كنید.
به گفته ى دكتر شوماخر، همه ى بچه ها به میزان پانزده درصد در سال، از خیس كردن رها مى شوند. یعنى تا سن بلوغ، تنها یك تا دو درصد بستر خود را خیس مى كنند؛ بنابراین صبور و حامى بچه باشید.

منبع: راسخون

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha