یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 43321
سلامت نیوز: امروزه با توجه به تغییر رژیم غذایی و گسترش زندگی ماشینی، مشکلات گوارشی شیوع گسترده ای یافته است و از جمله مشکلات گوارشی نفخ و احساس پری در معده و روده است که گاهی با ورم معده و روده اشتباه گرفته می شود. این بیماری ممکن است در کوتاه مدت بروز کند یا در طولانی مدت علایم آن آشکار شود.تشخیص این بیماری برعهده پزشک معالج است تا با نمونه برداری و دیگر روش های تشخیصی التهاب معده و روده را شناسایی کند. از جمله عوامل بروز این بیماری ترشح بیش از حد اسید معده، کشیدن سیگار، مصرف غذاهای داغ و پر ادویه و استفاده از داروهای مسکن است.

 با توجه به اهمیت درمان بیماری های دستگاه گوارش و اطلاع رسانی بیشتر به خوانندگان، با یکی از متخصصان این رشته پزشکی گفت وگویی کرده ایم که در ادامه می آید.دکتر محمدجواد احسانی اردکانی، فوق تخصص گوارش و کبد از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که معمولا ورم معده همراه با احساس تورم، پری و سنگینی در قسمت فوقانی دستگاه گوارش است، می افزاید: در زبان عامیانه به این حالت ورم معده می گویند که در پزشکی به سوء هاضمه تعبیر می شود.
ورم معده علت های مختلفی دارد؛ این اختلال که باعث ایجاد درد می شود، گاه با زخم معده یا دوازدهه (اثنی عشر) و یا بیماری های دیگری همراه است. معمولا به هنگام تخلیه سریع معده یا ورود موادغذایی به آن ویا به دلیل حساس بودن اعصاب معده، به وجود می آید.باید گفت علت زخم معده یا دوازدهه، وجود میکروب هلیکوباکتریاپیلوری یا مصرف قرص های مسکن است که با درمان های مناسب برطرف می شود و علایم ورم بیمار بهبود می یابد. در مواردی ورم همراه با زخم نیست که از آن به سوء هاضمه غیرزخمی تعبیر می شود که این عارضه شایع تر است. از جمله علل بروز این عارضه اختلال حرکتی دستگاه گوارش یا حساس شدن گیرنده های حسی معده به هنگام کشش و اتساع معده پس از صرف غذاست.وی می افزاید: درمان این نوع اختلال کمی مشکل است.به افراد مبتلا به این بیماری رژیم های غذایی خاصی توصیه می شود که براساس پاسخ گویی به درمان، مدت اتخاذ رژیم غذایی و درمان های غیراختصاصی تغییر می کند.

ورم روده

این فوق تخصص گوارش با تاکید بر این که تشخیص ورم معده و روده بر عهده پزشک متخصص است، افزود: برای شناسایی باید نمونه برداری و آسیب شناسی بافت معده و روده انجام شود که در صورت مشاهده التهاب در معده و روده، این بیماری تایید می شود.وی درباره مشخصات بیماری ورم روده افزود: احساس تورم، نفخ و سنگینی در قسمت تحتانی که با تشخیص التهاب بافت روده همراه باشد، از علایم ورم روده است و تنها احساس درد و سنگینی دستگاه گوارش که توسط بیمار گزارش می شود، برای تشخیص بیماری کافی نیست.این فوق تخصص گوارش با بیان این که اگر بیماری زمینه ای وجود داشته باشد ممکن است سوء هاضمه عوارض خطرناکی داشته باشد، می افزاید: همچنین اگر زخم معده یا دوازدهه درمان نشود عوارضی از قبیل خون ریزی به همراه دارد. در مواردی هم که ورم غیرزخمی است، اگر چه عوارض خطرناکی ندارد اما بیمار در طول زندگی خود همواره احساس ناراحتی معده خواهد کرد.وی با اشاره به این که گاهی علایم روده تحریک پذیر نیز همراه با تورم و احساس سنگینی در قسمت تحتانی شکم است که با دفع، وضعیت بیمار بهتر می شود افزود: در هر صورت تشخیص التهاب بر عهده پزشک معالج است و صرفا از طریق علایم نمی توان به بیماری پی برد.

مصرف لبنیات در برخی موارد باعث ورم معده می شود

بعضی افراد به دلیل کمبود آنزیم لاکتاز پس از مصرف لبنیات دچار تورم و نفخ می شوند. در واقع این افراد آنزیمی را که قند شیر را بشکند، ندارند و شیر در روده باریک جذب نمی شود و پس از واردشدن به روده بزرگ از طریق باکتری های موجود در روده تخمیر می شود و گاز تولید می کند. این افراد پس از مصرف شیر یا فرآورده های شیری مانند بستنی، خامه و ... دچار نفخ شکم می شوند. به این افراد توصیه می شود از شیر کم لاکتوز و یا ماست، دوغ که قند آن تخمیر شده است استفاده کنند. البته می توان از قرص های جایگزین آنزیم لاکتوز قبل از مصرف لبنیات، استفاده کرد.

و رم معده وروده بر جذب و هضم غذا تاثیری ندارد

همان طور که گفتیم بعضی افراد تنها احساس نفخ می کنند که با ورم معده و روده اشتباه گرفته می شود، در این موارد نفخ و ورم بر جذب و هضم غذا تاثیری ندارد و فقط باید با رعایت نکات تغذیه ای از بروز نفخ پیشگیری کرد. در موارد نادری فرد بیماری زمینه ای دارد که باعث می شود جذب و هضم موادغذایی به خوبی انجام نشود.این افراد با مصرف بعضی از موادغذایی دچار احساس نفخ و سنگینی شکم می شوند.

اما اگر فردی بیماری زمینه ای و علایم خاصی نداشته باشد سوء هاضمه در وی به شکل نفخ و احساس پری شکم ظاهر می شود که بر جذب و هضم غذا تاثیری ندارد.

نیاز به جراحی

وی بااشاره به این که در موارد خاص بیمار نیاز به جراحی پیدا می کند، می افزاید: اگر بیمار زخمی دارد که با درمان های طبی بهبود نیافته است و یا اختلالات گوارشی وی به انسداد روده یا بیماری دیگری منجر شود که با دارو رفع نشود، نیاز به جراحی پیدا می کند. در غیر این صورت مشکلات بیمار با درمان های طبی برطرف می شود و نیاز به جراحی پیدا نمی کند.

پیشگیری

وی برای پیشگیری از سوء هاضمه این پیشنهادها را ارائه می دهد: اتخاذ رژیم غذایی سالم، رعایت بهداشت غذایی، فعالیت فیزیکی مناسب و پرهیز از پرخوری و خوردن مواد مختلف باهم و استفاده از سبزیجات و میوه به میزان کافی.

پرهیز غذایی


اردکانی می افزاید: مصرف میوه و سبزیجات تازه برای دستگاه گوارش مفید است و مشکلی ایجاد نمی کند. موادغذایی باعث زخم معده یا روده نمی شود بلکه نفخ و پری شکم، باعث رنج بیمار می شود.بهترین رژیم را خود بیمار تشخیص می دهد. در صورتی که با مصرف میوه یا موادغذایی مشکلی ایجاد شود می توان برای مدت کوتاهی میزان مصرف آن را کم کرد و به تدریج افزایش داد.

علایم حاد

اگرچه افراد زیادی سال های سال با علایم سوء هاضمه زندگی می کنند اما اگر عوارض پیش  رونده باشد باید این بیماری را جدی گرفت. اگر بیمار دچار کاهش وزن شود، بی اشتها باشد یا احساس کند غذا در قسمتی از مری یا معده گیر کرده است یا بیمار دچار کم خونی شود، سابقه فامیلی بیماری های گوارشی را داشته باشد یا خون ریزی معده داشته باشد وسن او نیز بالای ۴۵سال باشد، باید سوء هاضمه را جدی بگیرد.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha