یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 43336

افزایش طول درمان ، فروختن مریض به یکدیگر ، افزایش جراحی از جمله سزارین کاسبی جدید برای اغلب پزشکان درطی چند سال اخیر ایجاد کرده است.

سلامت نیوز: افزایش طول درمان ، فروختن مریض به یکدیگر ، افزایش جراحی از جمله سزارین کاسبی جدید برای اغلب پزشکان درطی چند سال اخیر ایجاد کرده است.

در سال‌های اخیر مادران بیشتر ترجیح می‌دهند از روش سزارین برای زایمان استفاده كنند. این مساله تا حدی پیش رفته كه آمار سزارین در ایران ۴ برابر استاندارد جهانی است و كارشناسان درباره روند رو به رشد آن هشدار می‌دهند. از سوی دیگر مادران نیز به دلیل نداشتن آگاهی كافی نسبت به زایمان طبیعی و سزارین به اشتباه رو به سزارین می‌آورند.

بارداری و زایمان قسمت مهمی از زندگی خانم‌هاست و تاثیر قابل ملاحظه ای بر زندگی آنها دارد. بنابراین تصمیم‌گیری در مورد آن هم مهم و قابل توجه است. پس این سوال كه چه روشی برای زایمان بهتر است، همیشه برای آنان مطرح خواهد بود. اما باید با اطلاعات صحیح و با توجه به نظر پزشك معالج نسبت به انتخاب روش مناسب اقدام كرد.

سزارین بیشتر، درآمد بیشتر

دكتر ثریا عالمی ، متخصص و جراح زنان و زایمان در مورد انتخاب روش مناسب زایمان می‌گوید: خانم‌ها اطلاعات متفاوت و متنوعی درباره این مطلب دریافت می‌كنند. اما آنها ممكن است به اشتباه از عوارض زایمان طبیعی نكاتی بشنوند و به سزارین روی آورند.

وی می‌افزاید: از طرف دیگر درد زایمان باعث می‌شود مادران تمایل زیادی به سزارین داشته باشند. در ضمن برخی از پزشكان نیز به منظور درآمد بیشتر، مادران را به سمت سزارین سوق می‌دهند.
بنابراین برخی موارد هم از جانب پزشك و هم بیمار تمایل به سزارین وجود دارد. در حالی كه باید اطلاعات دقیق و مشخص در مورد عوارض و مشكلات زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد داشته باشیم تا بتوانیم به سمت سزارین برویم.

در این باره یک ازبیمارانی که به تازگی عمل سزارین کرده بود گفت: برای انجام معاینه به پزشک خود مراجعه کرده بودم درحالی که هنوز چند روز به وقت فارغ شدنم باقی مانده بود که پزشک خود به زور مرا به بیمراستان فرستاد که بعد از انجام عمل و فارغ شدنم نوزاد خود به دلیل زود به دنیا آمدن ونارس بودن به بیماری زدی مبتلا شد وپزشکان معالج دلیل آن را زود به دنیا آمدن بچه دانستند.

فاطمه اعلمی متخصص نوزادن دریک تحقیقات خود به نکات جالبی دریافته است که حدود ۱۲ سال قبل متوجه شدیم بسیاری از نوزادانی كه به روش سزارین به دنیا می‌آیند دچار مشكلات تنفسی هستند.
وی ادامه داد: به تدریج مشخص شد چهار فاكتور، سزارین، تعجیل در سزارین، پسر بودن و هیپوترمی موجب تشدید مشكلات تنفسی در این نوزادان می‌شود.

این متخصص نوزادان اظهار كرده است: طی این تحقیقات مشخص شد كه از ۹۰ نوزاد مبتلا به RDS (مشكلات تنفسی)، ۸۷.۷ درصد از طریق سزارین و ۱۲.۳ درصد به روش طبیعی متولد شده‌اند. همچنین از این میزان ۱۸.۷ درصد مادران به صورت اورژانسی و ۸۱.۲ درصد تحت سزارین الكتیو كودكانشان را به دنیا آورده‌اند. همچنین از ۱۱ مورد مرگ گزارش شده ۹ نوزاد توسط سزارین متولد شده بودند.

اعلمی ضمن بیان این مطلب كه حدود ۱۰ سال پیش تصور می‌كردیم با گفتن این مسئله به مادر كه "اگر نوزادت به علت سزارین به دنیا نمی‌آمد دچار مشكلات تنفسی نمی‌شد بهتر بود"، گفت: اما دریافتیم عنوان كردن این مسئله فاجعه به بار می‌آورد و منجر به تعطیل شدن مطب‌ها می‌شود.
همچنین محمد ضابطی طرقی دبیر دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه آمارهای عمل جراحی از جمله سزارین در کشور نشان دهنده یک حقایق در کشور است گت: عمل جراحی هموراه با خطرات بسیاری روبه رو است که در عمل سزاین این خطر متوجه دونفر می شود.
وی در ادامه افزود: هر عملی باید حتما یک دلیل علمی داشته باشد و تا آن دلیل مشخص نشود به هیج عنوان حق عمل ندارد و در صورتی که جراحی بدون دلیل علمی صورت گیرد ،خطرات و مشکلات بسیار برای بیمار و و پزشک همراه خواهد داشت.


جراحی باز قلب آغاز گر روند سکته مغزی
جراحی های باز قلب ممکن است آغازگر روند سکته مغزی ودیگر مشکلات جدی قلبی عروقی باشد. بررسی پژوهشگران دانشگاه لویولا در شیکاگو نشان می‌دهد كه اغلب بعد از جراحی قلب عوارض مغزی و عصبی روی می‌دهد و این مشکل به ویژه در بیماران سالمند بیشتر مشاهده می‌شود.

فریده صدیقی نهاد متخصص ژنتیک در این باره به خبرنگار افکار نیوز گفته است : افزایش طول درمان و کاسبی اغلب پزشکان در جراحی های به خصوص جراحی های قلب مشهود است
وی در ادامه گفته است : بیماری داشته ام که پدر خود را در قبل از ایام عید عمل جراحی باز قلب که می توانست بدون عمل بهبود یابد، ولی به دلیل عدم رسیدگی ونبود پزشک متخصص در ایام عید متاسفانه بعد از یک ماه فوت کرده بود.

صدیقی در ادامه افزود: متاسفانه در اغلب بیمارستان های کشور درصورتی که فردی بر اثر بی احتیاطی پزشک فوت کرده باشد کسانی که پرونده پزشکی فرد را یادداشت میکند به گونه ای اطلاعات را وارد پرونده می نماید که هیچ مشکلی برای پزشک ایجاد نشود.


بزرگترین مشکل بیماران نبود پزشک متخصص در ایام عید

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات در بیمارستان های کشور نبود پزشک متخصص در ایام تعطیلات است افزود: در صورتی که پزشکی بیمار خود را در اواخر سال عمل کرده باشد کم تر پزشک متخصص در ایام عید برای رسیدگی به بیمار خود باقی می مانند و این خود یکی از بزرگترین مشکلات در بخش پزشک کشور به شمار می رود.
این پزشک متخصص در ادامه تصریح کرد: بسیاری از شکایات که به سازمان مربوطه ارسال می شود به دلیل آنکه افرادی که در این سازمان هستند اغلب پزشک می باشند رسیدگی خاصی نمی کنند وهمین امر باعث شده بیماران از شکایات خود منصرف بشوند.

بسیاری از پزشکان اخلاق پزشکی را زیر پا می گذارند

محمد خوش نیت متخصص غدد با اشاره به اینکه بسیاری از پزشکان موجود در کشور اخلاق پزشکی را رعایت نمی کنند افزود: باید در کشورگروهی از پزشکلان مختصص وخبره را به عنوان گروه کارشناسی جمع آوری کنیم تا بتوانیم از چنین مسائلی در جامعه پزشکی جلوگیری نماییم.

وی در ادامه افزود: تعدادی از پزشکان در جامعه پزشکی وجود دارند که قصدشان کلاه برداری می باشد به گونه ای که با برخی از آزماشگاه ها و مراکز تصویر برداری قرارداد بسته و بیماری که مشکل خاصی ندارد مجبور به افزایش طول درمان و هزینه های هنگفت می کند که خود این بسیار اشتباه است و باید به سازمان نظام پزشکی معرفی و پروانه آن را باطل نمایند.

درهرجامعه ای افراد خوب یا بد وجود دارد ولی بسیاری از مردم که پزشک خود را امین و با تمام وجود به آنها اعتماد دارند چون پزشکان در سوگد نامه خود با تمام وجود قسم یاد کرده اند که در طی درمان بیماران کوتاهی نکنند اما آیا واقعا پزشکان در ایران به قسم خود عمل میکنند و از بیمارانی که با تمام امید به آنها مراجعه می کنند به چشم مشتری نگاه نمی کنند ؟ !!!!!

منبع: افکار نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha