یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 43344
سلامت نیوز: قبل از شروع مطلب به مادران جوان تبریک می‌گوییم و دست همه‌ی مادرانی که با شیره‌ی جان خود فرزندانشان را تغذیه کرده و می‌کنند را می‌بوسیم.

شیردهی

زمانی که شما خودتان به فرزندتان شیر می‌دهید باید تغذیه‌ای داشته باشید که متناسب با نیازهای بدنتان باشد. اما این تغذیه‌ی مناسب در دوره‌ی شیردهی چیست و شما چگونه باید نیازهای بدنتان را به بهترین شکل ممکن تأمین کنید؟ ساده‌ترین جواب این است که باید همان رژیم متعادل دوره‌ی بارداری را دنبال کنید و البته کمی بیشتر غذا بخورید.

باید بدانید که حتی زمانی که تغذیه‌ی درستی نداشته باشید باز هم بدنتان قادر خواهد بود تا شیر کافی و با کیفیت مناسب برای رشد و سلامت کودک دلبندتان تولید کند. اما برای این که در آینده برای خودتان مشکلی پیش نیاید باید تغذیه‌ی خوبی داشته باشید و برخی از عناصر مغذی و لازم بدنتان را به اندازه‌ی کافی تأمین کنید.

 
خانم‌ها لطفاً انرژی بدنتان را به اندازه‌ی کافی تأمین کنید

اکثر خانم‌ها در دوران بارداری عادت‌های غذایی خوبی پیدا می‌کنند و به تغذیه‌شان اهمیت می‌دهند. همین عادت‌های خوب غذایی را که از دوران بارداری داشته‌اید حفظ کنید.

با خوردن 3 وعده غذای خوب و همچنین داشتن 3 میان وعده نیاز بدنتان به انرژی را به خوبی تأمین کرده‌اید. در واقع شما با این تغذیه 450 کالری هم بیشتر از قبل حاملگی‌تان دریافت می‌کنید. اما اگر با این تغذیه نیز باز احساس گرسنگی می‌کنید به سراغ میان وعده‌هایی بروید که تهیه‌شان ساده و سرشار از پروتئین و فیبرها هستند و شما را تا وعده‌ی غذایی بعدی سیر می‌کنند. باید بدانید که دریافت انرژی بیشتر برای تولید شیر لازم است و باعث چاقی زیاد شما نخواهد شد.

به جدول زیر توجه کنید. برای کسب انرژی لازم برای خودتان و تولید شیر با کیفیت و کمیت بهتر باید مواد غذایی زیر در برنامه‌ی غذایی هر روزه‌تان گنجانده شود.

 


 
خانم‌ها رژیم لاغری را برای مدتی فراموش کنید

باید از داشتن هر نوع رژیم لاغری به مدت یک ماه بعد از زایمان خودداری کنید. رژیم‌های لاغری روند تولید شیر را در این مدت به خطر می‌اندازند. بر عکس لازم است که در یک ماه نخست شیردهی تغذیه‌ی مناسب و کافی داشته باشید. اگر خیلی به لاغر شدن اهمیت می‌دهید نگران نباشید. اگر یک ماه بعد از شروع شیردهی شروع به کاهش وزن تدریجی کنید (تاکید می‌کنیم کاهش وزن تدریجی نه رژیم‌های سخت غذایی) مشکلی ایجاد نخواهد شد. توجه داشته باشید که رژیم‌های سخت غذایی و کاهش وزن سریع می‌تواند به رشد و افزایش وزن نوزادتان ضربه بزند. کم کم مصرف مواد غذایی چربی مثل کره، شیرینی‌جات و محصولات لبنی پرچرب را کاهش دهید؛ و میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

 
به سراغ چربی‌های مفید بروید

نوع چربی‌هایی که مصرف می‌کنید روی کیفیت چربی شیرتان و همچنین روی رشد کودکتان تأثیر می‌گذارد. برای حفظ سلامتی خود و نوزادتان چربی‌هایی را انتخاب کنید که چربی‌های مفیدی محسوب می‌شوند:

ماهی‌های چرب یا ماهی‌هایی که در آب‌های سرد زندگی می‌کنند سرشار از چربی‌های مفیدند: ماهی آزاد، قزل آلا، میگو و غیره.

روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون، روغن کانولا یا روغن آفتاب گردان. روی سالاد سبزیجات یا غذاهایتان از این روغن‌ها بریزید. می‌توانید با سرکه و روغن زیتون سس درست کنید و با سالادهایتان میل کنید.

تا جایی که می‌توانید از مواد غذایی حاوی چربی‌های هیدروژنه مثل سیب زمینی سرخ کرده، چیپس، پفک و غیره خودداری کنید.


مصرف الکل ممنوع

الکل حدود یک ساعت بعد از مصرف وارد شیر می‌شود و روی بو و کیفیت شیر ترشح شده تأثیر می‌گذارد. باید بدانید رشد کودکانی که به مدت طولانی با شیر الکل دار تغذیه می‌کنند متوقف می‌شود.

 در نهایت باید تاکید کنیم ضامن سلامت شما و فرزند دلبندتان در تغذیه‌ی مناسب و کافی و همچنین حفظ آرامش خواهد بود.

منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha