یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 43347
سلامت نیوز: اگر به تازگی زایمان کرده اید وبه دنبال راهی برای پیشگیری از بارداری مجدد هستید می توانید ازقرصهای دوران شیردهی استفاده کنید که به جای هر دو هورمون پروژسترون و استروژن، فقط حاوی هورمون شبه پروژسترون هستند و بنابر این بر کمیت و کیفیت شیر شما تاثیر بدی ندارند. میزان اثر قرصهایی كه فقط پروژستین دارند اندكی كمتر از قرصهای خوراكی تركیبی است. این نوع قرص، اگر بدرستی و بطور مستمر مصرف شود 5/99 درصد و اگر بطور معمول خورده شود تا 95 درصد از حاملگی(طی 6 ماه اول پس از زایمان) جلوگیری می كند.

بد نیست بدانید اگر شیردادن به طور انحصاری و مستمر و حتی در طول شب انجام گیرد، خود بتنهایی قادر است زن را تا مدتی از حاملگی مجدد محافظت كند. در غِیر اینصورت استفاده از قرصهای مینی پیل در طول مدت شیردادن، احتمال حامله شدن مادر را از میان می برد.

البته این قرصها هم عوارضی دارند که ممکن است به شکل لكه بینی، قطع قاعدگی و یا خونریزی طولانی بروز کند.

بسته های این قرص 28 تایی است. هر روز در ساعت معین (بهتر از همه، شبها بعد از شام) یك قرص بخوریدو با تمام شدن هر بسته، از شب بعد، بدون فاصله، خوردن قرص های بسته بعد راآغاز کنید.

در 6 ماه اول بعد از زایمان، حتی اگر عادت ماهانه برقرار شود، خوردن قرصها راادامه دهید. لازم است 6 هفته پس از زایمان اولین قرص رامصرف کنید ولی اگر زیر 6 هفته قاعدگی رخ داد از اولین روز خونریزی، اولین قرص مصرف شده و هر شب ادامه یابد.

اگر حین مصرف قرص دچار اسهال و استفراغ شدید، حتما قرص را تكرار كرده و تا دو روز از روش دیگری همزمان استفاده نمایید.

اگر مصرف یك قرص برای مدت بیشتر از 3 ساعت بعد از زمان معین فراموش شود، در همان لحظه قرص فراموش شده را بخورید. ولی اگر بیشتر از 3 ساعت فراموشی طول كشید، قرص فراموش شده را بلافاصله مصرف کرده و تا 2 روز از روش دیگرهمزمان استفاده كنید.

یادتان نرود اگرشك به باردارشدن دارید یا اگر به بیماری شدید كبدی، سرطان پستان، خونریزی رحمی با علت ناشناخته مبتلا هستید و یا سابقه حاملگی خارج رحمی دارید از مصرف این قرصها خودداری کنید.

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha