یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 43352
سلامت نیوز: تصمیم گرفته‌‌اید عید سال 91 همه اقوام و فامیل را غافلگیر كرده و حسابی لاغر شوید؟ این مطلب را از دست ندهید تا با چند روش ساده و كاربردی آشنا شوید


 بسیاری از كسانی كه می‌خواهند وزن خودشان را به حد متناسبی برسانند، رژیم‌های سخت غذایی و ورزش‌های طاقت فرسایی را در پیش می‌گیرند اما بیشتر وقت‌ها زود خسته شده، اوضاع برعكس می‌شود و بعد از گذشت مدت زمان كوتاهی، دور این آرزوی‌شان را خط قرمزی كشیده و با رویاهای‌شان خداحافظی می‌كنند. كارشناسان به كسانی كه می‌خواهند وزن كم كنند، توصیه می‌كنند بهتر است به جای انجام‌دادن اقدامات شدید ولی خسته‌كننده و كوتاه مدت، راهكارهای ساده، موثر و طولانی مدت را انجام دهند.


صبحانه‌ای سرشار از پروتئین نوش‌جان كنید

حتما تا‌كنون بارها و بارها شنیده‌اید كه كارشناسان تغذیه تا چه حد بر خوردن صبحانه تاكید می‌كنند؛ علت اصلی اصرارشان برای صبحانه خوردن هم دوری از بیماری‌ها، حفظ سلامت و همچنین تناسب اندام است. اما اینجا باز هم می‌خواهیم روی اهمیت این وعده غذایی تاكید كنیم تا اگر هنوز افرادی هستند كه متقاعد نشده‌اند كه نباید به سادگی از كنار این وعده اصلی گذشت، دیگر هرگز صبحانه خوردن را فراموش نكنند.
 صبحانه خوردن از گرسنگی زودهنگام در طول روز پیشگیری كرده و باعث می‌شود ناهار و شام سبك تری بخورید. علاوه‌بر این‌كه خوردن صبحانه اهمیت زیادی دارد، این را هم باید درنظر گرفت كه بهتر است غذاهایی سرشار از پروتئین برای آن درنظر گرفته شود. پروتئین كمك می‌كند كالری‌ها راحت‌تر سوزانده شوند و در نهایت سریع‌تر به كاهش وزن دست خواهید یافت.

نتایج یك مطالعه نشان داده است كسانی كه غذاهای پروتئینی را در وعده صبحانه مصرف كنند، نسبت به كسانی كه همین غذا را به‌عنوان ناهار بخورند، در تمام روز احساس سیری بیشتری خواهند داشت و كمتر سراغ میان وعده‌ها و تنقلات می‌روند. همچنین یك بررسی دیگر روی كسانی كه رژیم گرفته بودند نشان داد آن‌هایی كه صبحانه شان شامل تخم مرغ می‌شد، بیشتر وزن كم كرده و در طول روز انرژی بیشتری داشتند.

به این ترتیب یكی از این 2 گزینه را انتخاب كنید:

گزینه اول: تخم‌مرغ‌ها را خوب هم بزنید (یك عدد كامل و 3 عدد سفیده تخم‌مرغ) سپس اسفناج سرخ شده، گوجه فرنگی قطعه قطعه شده و یك چهارم فنجان پنیر كم چربی خرد شده را به آن اضافه كنید.

گزینه دوم: تركیب 150 گرم ماست كم چربی به علاوه سه چهارم فنجان سیب قطعه‌قطعه شده و نصف قاشق سوپ‌خوری مغز بادام خرد شده.


ادویه بزنید

نتایج یك مطالعه جدید كارشناسان تغذیه نشان داده است، اضافه‌كردن ادویه‌های تند و طعم‌دهنده‌ها به غذا مانند فلفل قرمز، فلفل سیاه، سس تند و بسیاری انواع دیگر، علاوه‌بر‌این‌ كه از زیاد خوردن غذا جلوگیری می‌كند و باعث می‌شود زودتر از غذا خوردن دست بكشید، متابولیسم بدن را نیز افزایش می‌دهد و در نهایت به لاغر‌شدن كمك می‌كند. به گفته این متخصصان، در افرادی كه رژیم غذایی خاصی را دنبال كرده و پیش از این، غذاهای تند و طعم‌دار نمی‌خورده اند، این‌طور مشاهده شد كه با اضافه‌كردن غذاهای تند به برنامه غذایی‌شان، در وعده بعدی غذایی 60 كالری كمتر دریافت كرده و 100 كالری نیز بیشتر سوزاندند.

پس بهتر است از همین امروز شروع كنید؛ فلفل تند را به سالادتان اضافه كنید، سس مایونز (البته از نوع رژیمی و كم چرب) را با سس تند تركیب كنید و به‌طور كلی غذاهای‌تان را با فلفل قرمز یا سیاه تند كنید.


 چای سبز بنوشید

نوشیدن مایعات از جمله چای سبز، پیش از غذا یا همراه غذا به‌صورت یك نوشیدنی سرد و خنك، از میزان گرسنگی می‌كاهد و سبب می‌شود غذای كمتری بخورید. به‌تازگی محققان سوئدی تحقیقی انجام داده‌اند كه براساس آن مشخص شد چای سبز می‌تواند از آب تاثیرگذارتر و مفیدتر باشد، بنابراین نوشیدن یك لیوان چای سبز به‌صورت گرم یا سرد همراه صبحانه، ناهار و شام توصیه می‌شود.

این نوشیدنی كه امروزه به‌صورت خنك در فروشگاه‌ها نیز پیدا می‌شود می‌تواند گزینه خوبی برای تغییر در برنامه تكراری و همیشگی نوشیدن آب، نوشابه و دوغ همراه غذا باشد و فرزندان‌تان را به حضور سر میز غذا تشویق كند. علاوه بر این‌كه چای، سرعت سوخت‌وساز بدن را افزایش داده و كمك می‌كند روزانه مقدار بیشتری كالری بسوزانید.

با همه این‌ها و با تمام مزایایی كه چای دارد، می‌تواند برای سلامت مضر هم واقع شود. چگونه؟ با افزودن شكر به این نوشیدنی. كارشناسان توصیه می‌كنند، بهتر است رفته‌رفته از میزان شكر و شیرینی‌ كه همراه چای می‌خورید بكاهید تا ذائقه‌تان عادت كرده و بتوانید از چای بدون افزودنی‌های شیرین هم لذت ببرید و به سلامت بدن‌تان بیشتر كمك كنید.


 سبزی بخورید

اگر می‌خواهید كالری كم كنید و وزن‌تان را كاهش دهید و در عین حال گرسنگی هم نكشید، بهترین كار این است كه سبزی‌های عاری از نشاسته را دریابید. حتی برای كسانی كه در رژیم غذایی هستند و برنامه و میزان خاصی برای غذاهایی كه می‌خورند دارند، محدودیتی برای استفاده از این نوع سبزی‌ها وجود ندارد. این افراد می‌توانند بدون نگرانی سراغ این سبزی‌ها بروند و حتی می‌توان گفت؛ 4 فنجان در روز كمترین مقداری است كه باید از این سبزی‌ها استفاده كنند.
سبزی‌های بدون نشاسته از جمله كلم بروكلی، اسفناج، هویج، گل كلم، لوبیا سبز و فلفل دلمه‌ای سرشار از فیبر و آب هستند كه به این معنی است كه با میزان كالری كم، شما را مدت زیادی سیر نگه می‌دارند.

از نقطه نظر روان‌شناسی، بسیار مهم است افرادی كه رژیم دارند، احساس كنند هر زمان از روز كه گرسنه شدند، می‌توانند میان وعده بخورند و لازم نیست گرسنگی بكشند. از این رو، چنین میوه‌ها و سبزی‌هایی برای این‌كه بدانند در طول روز، هر مقدار كه بخواهند می‌توانند سراغ یخچال بروند مفید است. تحقیقات نشان داده است، بسیاری از افراد رژیم غذایی شان را به‌دلیل احساس محرومیت از خوردن و تاثیر روانی دور بودن از خوراكی‌ها كنار می‌گذارند اما با این روش و آزاد گذاشتن افراد در خوردن هر میزان از این سبزی‌ها، میزان موفقیت در ادامه دادن رژیم غذایی بالا می‌رود.

 100 بار بپریــد!

یك روش خوب و ساده دیگر كه به راحتی به سوزاندن 100 كالری در روز منجر می‌شود، پریدن است. شاید تعجب كنید اما 500 بار پریدن به شكل پروانه‌ای در طول روز در كم كردن وزن‌تان تاثیر خواهد داشت.

اگر برای رسیدن به تناسب اندام مصمم هستید، خوب است كه این راهكار را نیز به موارد دیگر اضافه كنید. نكته مثبتی كه وجود دارد این است كه هر 100 پرش، تنها 2دقیقه از شما وقت خواهد گرفت و 5بار انجام دادن این كار تنها 10‌دقیقه طول خواهد كشید بنابراین بهانه‌هایی مثل وقت نداشتن كنار گذاشته می‌شود. حتی اگر جزو كسانی هستید كه ساعات طولانی را درگیر كار هستند و مشغله كاری زیادی دارید، می‌توانید این 10 دقیقه را در زمان‌های خالی بین انجام كارهای‌تان بگنجانید.

فواصل انجام شدن كارهایی مثل روشن شدن كامپیوتر، گرم شدن غذا، هنگام پخش آگهی‌های بازرگانی تلویزیون، در فاصله دم كشیدن چای و درست‌شدن قهوه‌تان زمان مناسبی برای این كار است. به این ترتیب بدون این‌كه زمان یا هزینه خاصی صرف كرده باشید، خواهید دید كه در طول یك هفته 700 كالری سوزانده‌اید.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha