مكمل‌ها تنها از داروخانه‌ها تهیه شوند

سلامت نیوز : رییس جامعه متخصصان داخلی نسبت به ادعای خواص معجزه‌آسا در مكمل‌های تبلیغی ماهواره‌ها و عوارض ناشی از مصرف آنها هشدار داد و گفت: مكمل‌ها تنها باید با دستور و از داروخانه تهیه شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج خسرونیا با اشاره به ضرورت توجه به شناسنامه مکمل‌های غذایی، گفت: متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که بازار مکمل‌های غذایی در خارج از داروخانه‌ها شامل مكمل‌های تقلبی و فاقد شناسنامه است كه ادعای خواص معجزه‌آسا دارند.

وی نسبت به تبلیغات دروغین درباره برخی مكمل‌ها هشدار داد و گفت: این دسته از مكمل‌ها مدعی هستند قد را به میزان دلخواه بلند، ویژگی‌ها و خواسته‌های ظاهری فرد را تامین و در مقابل بیماری‌های خاصی همچون دیابت و هموفیلی فرد را ایمن می‌سازند. مشكل چاقی فرد را برطرف می‌كنند، طاسی سر را از بین می‌برند، فشار خون را كنترل می‌كنند، كلسترول را به میزان طبیعی آن بازمی‌گردانند و هزاران خاصیت خارق‌العاده دیگر كه در هیچ كلینیك و درمانگاهی یافت نمی‌شود.

دكتر خسرونیا با اشاره به خطرات ناشی از مصرف اینگونه مکمل‌ها افزود: فروشندگان این قبیل محصولات غیرمجاز، با بی‌اهمیت جلوه دادن ضرورت مجوز وزارت بهداشت نه تنها سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند بلكه در نظام بهداشت و سلامت كشور نیز اختلال ایجاد می‌كنند. بر این اساس مردم ومسئولین باید با این موارد برخورد جدی داشته و از سیاست‌هایی که ممکن است گسترش بازار قاچاق این فراورده‌ها را به دنبال داشته باشد، پرهیز كرد.

وی با تاكید بر لزوم افزایش سواد سلامتی مردم و فرهنگسازی در این زمینه، افزود: فعالیت سایت‌های بدون هویت و اصالت در اینترنت كه به ارائه مشاوره‌های پزشكی و تغذیه‌ای و تبلیغات غیرعلمی می‌پردازند، یكی از ساده‌ترین نمونه‌هایی است كه امروزه در جامعه ما گسترش یافته است. تبلیغات ماهواره‌ای نیز به این موضوع دامن زده است.

خسرونیا با اشاره به تلاش‌های وزارت بهداشت در ضابطه‌مند کردن مکمل‌های غذایی ادامه داد: پزشكان مكمل‌های غذایی را با توجه به جنبه‌های مختلف فرد، شامل وضعیت سلامت، رشد، سن و عوامل دیگر تجویز می‌كنند. مردم نیز باید بر اساس توصیه پزشک، مکمل‌های غذایی را تنها از داروخانه‌ها تهیه کنند و به تبلیغات گمراه کننده ماهواره‌ها توجه نكنند.

رییس جامعه متخصصان داخلی با بیان اینکه چگونگی جبران كمبود یك ماده مغذی كه بدن به آن نیاز دارد از زمان‌های بسیار قدیم در طب سنتی مطرح شده، گفت: لازم است مکمل‌های غذایی تحت نظارت آزمایشگاه‌های معتبر وزارت بهداشت و بر اساس ضوابط و مقررات علمی وارد کشور شوند. البته در این ارتباط شاهد تلاش وزارت بهداشت نیز هستیم كه دستاوردهای خوبی به دنبال داشته است.

خسرونیا در پایان گفت: راه رسیدن به توسعه سلامت در كشور همچنان طولانی است و این موضوع مستلزم تلاش بیشتر، هدفمند و سیاستگذاری دقیق برای افزایش سطح آگاهی عموم جامعه از مولفه‌های موثر بر سلامت به ویژه در حوزه سواد تغذیه‌ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha