سلامت نیوز: کودکان بیشتر از نوجوانان نسبت به دارو‌ها حساسند و اگر در مقدار و اندازه اشتباه یا زمان نادرست به آن‌ها دارو داده شود می‌تواند برای آن‌ها کاملا بی‌اثر یا حتی مضر باشد. پس به این موارد ساده توجه کنید تا از دارو‌ها بهترین نتیجه را بگیرید.


 با یک متخصص یا دکتر داروساز مشورت کنید

در مورد دارویی که به کودک‌تان می‌دهید از دکتر داروساز سوال کنید. اگر این دارو توسط دکتر تجویز شده درباره اثر دارو و ایجاد حساسیت احتمالی آن سوال کنید. بدانید که چطور اثر خواهد کرد چه مدت باید مصرف آن را ادامه داد و چنانچه یک دوره یا یک بار مصرف دارو را فراموش کردید، چه باید بکنید؟ آیا دارو نیاز به نگهداری در یخچال دارد یا باید از گرما و نور دور نگه داشته‌ شود؟ می‌توان آن را با غذا مخلوط کرد یا باید در مدت زمان مصرف دارو یا هم زمان با مصرف دارو از خوردن بعضی چیز‌ها یا داروهای دیگر خودداری کرد؟ بعضی دارو‌ها با غذا خورده می‌شوند و بعضی دیگر باید با معده خالی خورده شوند. سری دیگر دارو‌ها اگر با مواد غذایی خاص خورده شوند جذب‌شان بهتر صورت می‌گیرد مثل آهن کمکی که بهتر است با مرکبات و ویتامین C  مصرف شود.


اندازه‌گیری درست داشته باشید


وقتی دارو می‌خرید برچسب و بروشورهای آن‌ها را خیلی با دقت بخوانید تا بدانید در چه زمان‌ها و چه مقادیری باید به کودک دارو بدهید. میزان دارو با سن و وزن کودک متناسب است. وزن کودک خود را بدانید بعضی از مقادیر دارو‌ها براساس وزن تجویز می‌شوند. مقادیر را در ذهن خود تبدیل نکنید. اگر میزان توصیه شده دارو مثلا ۲ قاشق چای‌خوری است اما سرنگ یا قطره‌چکان شما علامت اندازه‌گیری ندارد یا معادل قاشق چای‌خوری ندارد، از یک قاشق اندازه‌گیر یا پیمانه استفاده کنید و برای زمان بعدی مصرف دارو اندازه درست را روی سرنگ یا قطره‌چکان خود پیدا کنید.


به نشانه‌ها دقت کنید

میزان اندازه دارو‌ها بر پایه رسیدن دارو به مقدار مناسب و ایمن به کودکان است نه براساس میزان بیماری. پس چنان‌که کوچک‌ترین واکنشی به دارو در کودک مشاهده کردید حتما با دکتر تماس بگیرید و در این موارد هم باز باید با پزشك در تماس باشید: ۱- اگر به اشتباه یک یا دو بار میزان دارو را زیاد‌تر از حد به کودک دادید. ۲- اگر به هر دلیلی کودک دارو را مصرف نکرد یا در اثر خوردن آن استفراغ کرد یا نتوانست چیزی در معده‌اش نگه دارد. شاید پزشك روش‌های دیگری مثل تزریق ـ شیاف یا سِرم را توصیه کند تا کودک در هر حال دارو را کامل و درست مصرف کند. در هر حال هرگز نسخه کودک دیگرتان را به کودک نوپایتان ندهید.


از گرفتن دارو به طور کامل اطمینان حاصل كنید


استفاده از ابزار اندازه‌گیری درست شما را مطمئن می‌کند که دارو را به میزان درست و کامل به کودک می‌دهید. گنجایش یک قاشق معمولی را نسبت به قاشق مدرج، قطره‌چکان دارو، فنجان مدرج و سرنگ دهانی که برای کمک به اندازه‌گیری دقیق ساخته شده‌اند، بسنجید. بهترین گزینه‌‌ همان سرنگ است که می‌توانید آن را یک وسیله مطمئن بدانید. برای بچه‌ها سرنگ‌ها بهترین گزینه هستند زیرا مطمئن هستید تمام دارو‌ها را خورده ولی اگر از قطره‌چکان استفاده می‌کنید و کودک دارو را نمی‌خورد یا آن را تف می‌کند، از پزشك کمک بگیرید. اگر به مدت طولانی به کودک دارو داده‌اید و بی‌اثر بوده یا علائم بیماری اصلا بهتر نشده فقط با پزشک تماس بگیرید و مصرف آن را خودسرانه قطع نکنید. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را کامل کنید. داروهای سرماخوردگی را فقط تا زمان رفع علائم مصرف کنید.


 از دارو‌ها ایمن نگهداری كنید

دارو‌ها را در بسته‌بندی‌های خودش با بروشور و تمام اجزایش نگه دارید. اگر برچسب دارو را بکنید و در طول دوره مصرف میزان را فراموش کرده‌ و حدسی به کودک دارو بدهید، این ادامه دادن با حدس و گمان ارزش ریسک ندارد. بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها و انواع دیگر دارو را فقط برای چند دقیقه می‌توان خارج از یخچال نگه داشت. داروهایی که نیاز به یخچال ندارند را در جای خشک و خنک نگهدارید. قفسه‌ حمام جای مناسبی نیست چرا که هوای حمام گرم و مرطوب است. همیشه دارو‌ها را در جای امن دور از دست کودکان نگه دارید.


 به بهتر خورده شدن دارو‌ها کمک كنید

اگر دارو طعم خوبی نداشته باشد ممکن است با مقاومت کودک در برابر خوردن دارو روبه‌رو شوید در این صورت با مشورت داروساز به آن طعم جدید اضافه کنید تا بهتر قابل خوردن شود. هرگز دارو را با یک لیوان بزرگ شیر یا آب میوه مخلوط نکنید چون اگر او تمام محتویات دارو را نخورد مقدار کافی دارو را دریافت نخواهد کرد. از طرف دیگر چنانچه داروی کودک قرص باشد می‌توان آن را له کرده و با ماست یا سیب رنده شده مخلوط كرد و به کودک داد، هیچ‌وقت قرص را شکلات و آب‌نبات ننامید بلکه برایش توضیح دهید دارو در خوب شدن بیماری به او کمک می‌کند.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha