سلامت نیوز : یك فوق تخصصی اندویورولوژی و لاپاروسكوپی پیشرفته گفت: همه مردان بالای 50 سال باید دست كم سالانه یك مرتبه تست PSA كرتومی آزمایش خون را انجام دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا ، دكتر 'وحید نجاران طوسی' افزود: بالا رفتن این تست بیش از عدد 4 نانوگرم، متخصصان را به سرطان پروستات مشكوك می‌كند كه البته در كنار معاینه پروستات می‌تواند به كشف شواهدی مبنی بر وجود توده سرطانی كمك كند.

وی ادامه داد: حدود 70 درصد موارد سرطان پروستات در قسمت بیرونی این بافت بوده كه به وسیله آزمایش و معاینه یا سونوگرافی قابل شناسایی و پیگیری است.

نجاران طوسی اضافه كرد: سرطان پروستات به‌ دلیل اینكه بدون هیچ علامت انسدادی بوده، گاهی سال‌ها با بیمار همراه است و زمانی شناسایی می‌شود كه دیگر اقدام موثر درمانی قابل انجام نخواهد بود.

این فوق تخصصی اندویورولوژی و لاپاروسكوپی پیشرفته گفت: غده پروستات غده‌ای به وزن 18 گرم است كه نقش مهمی را در فرایند زاد و ولد انسان به عهده دارد و دانشمندان تاكنون مواد بیولوژیكی بسیار مهمی را در این غده كشف كرده‌اند.

این متخصص اورولوژی همچنین كاهش دوره سونتاژ (اتصال به سون) بیمار را از مزایای درمان سرطان پروستات با لیزر بیان كرد و افزود: در روش‌های دیگر بیماران حداقل بعد از جراحی باز پروستات بین پنج تا هفت روز سون دارند ولی در لیزر درمانی حداكثر دو روز بعد سون خارج می‌شود.

وی اضافه كرد: لیزر با تولید گرمایی بیش از 100 درجه سانتی گراد باعث تبخیر سلول‌های پروستات می‌شود.

نجاران طوسی گفت: این جراحی از طریق مجرای ادراری و به طور بسته و بدون شكاف روی بدن بیمار انجام شده و اثر منفی روی توانایی جنسی بر جای نمی‌گذارد.

وی با بیان اینكه در این نوع عمل جراحی بیمار احتیاج به تزریق خون ندارد، افزود: از دیگر مزایای لیزر نسبت به روش‌های دیگر كاهش زمان بستری شدن بیمار در بیمارستان است، به طوری كه بیمار پس از یك روز از بیمارستان مرخص می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha