سلامت نیوز : مسئول آموزش انجمن نفرولوژی ایران گفت: دهنده‌های کلیه در کشور به حال خود رها می‌شوند. بقای‌ بیماران کلیوی نیز در صورت اهدای کلیه از اقوام (۱۵ تا ۲۰ سال) بیشتر است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدرضا گنجی در نشست خبری روز جهانی کلیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همیشه عنوان می‌شود که پیشگیری بهتر از درمان است زیرا پیشگیری همیشه در سطح حوزه سلامت قرار دارد ولی در زمینه بیماریهای کلیه افراد باید آگاه باشند که چگونه کلیه خود را سالم نگه دارند.

وی افزود: افرادی که والدین آنان دارای بیماری‌های دیابت هستند باید آگاه باشند که پس از سن ۳۰ سالگی فشار خون خود را همیشه کنترل کنند زیرا این امکان وجود ندارد که تمام افراد کشور را مورد غربالگری قرار دهیم بلکه یک تعداد از افرادی که در معرض خطر بیشتر قرار دارند باید مورد غربالگری به خصوص در بیماری های کلیه قرار بگیرند که در این زمینه می‌توان این مبحث را در پزشک خانواده نیز بیشتر مورد توجه قرار داد.

گنجی با بیان اینکه وقتی با مردم برای پیوند صحبت می‌کنیم اکثر آنان خود را برای اهدای کلیه به افراد بیمار خود عقب می‌کشند تصریح کرد:‌ بهترین پیوند‌های کلیه مربوط به افراد دوقلو و در مراحل بعد خانواده درجه یک است و همسر نیز اگر از نظر ژنتیکی با فرد بیمار مشکلی نداشته باشد می‌تواند از گزینه‌های مناسب پیوند باشد.

مسئول آموزش انجمن نفرولوژی ایران گفت: اهدای کلیه از افراد درجه یک خانواده باعث بقای ۱۵ تا ۲۰ سال عمر بیمار گیرنده کلیه می‌شود.

وی افزود:‌ در آمریکا نیز هزینه‌هایی که برای اهداکننده کلیه می‌شود به عنوان یک هزینه‌ جبرانی عنوان می‌شود که در این زمینه برای افراد اهدا کننده مرگ مغزی نیز مراسم تشیع مناسبی گرفته می‌شود و در کشور ما نیز از چند سال قبل در حدود یک میلیون تومان به فرد اهدا کننده داده می‌شود.

وی با بیان اینکه انجمن نفرولوژی در تلاش است تا تعداد اهدای کلیه از افراد زنده و مرگ مغزی را افزایش دهد تصریح کرد: بررسی‌ای که در کشور سوئد در ۲۰ سال اخیر صورت پذیرفته نشان دهنده آن است که کسانی که پس از اهدای کلیه با یک کلیه زندگی کرده‌اند طول بقا و عمر آنان از افراد دارای دو کلیه بیشتر بوده است چون این افراد اهدا کننده بیشتر مورد بررسی و مراقبت ویژه بودند.

گنجی با اشاره به اینکه طرح عارضه‌ای که برای افراد اهداکننده کلیه می‌تواند رخ دهد ضایعه فشارخون است که باید در این زمینه مراقبت بیشتری کند گفت: متاسفانه در کشور ما دهنده‌های کلیه رها می‌شوند و هیچ سازمانی آنان را تحت هیچ نوع حمایتی قرار نمی‌دهد در حالی که می‌توان حداقل آنان را بیمه و سلامتی آنان را چکاب کرد.

مسئول آموزش انجمن نفرولوژی ایران با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ که پیوند کلیه از افراد زنده در کشور آغاز شده بود رغبت اقوام برای اهدای کلیه بیشتر بود افزود: متاسفانه امروز اهدای کلیه از فامیل کمتر و اهدا از غریبه بیشتر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha