محققان با استفاده از سلول های بنیادی برگرفته از عصاره دندان های عقل افراد بالغ موفق شدند ریشه دندان را در خوک تولید کرده و با پیوندهای دندانی تاج دندان ها را ترمیم کنند.

احیاء دندان با استفاده از سلول های بنیادی

به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل از مهر، سلول های بنیادی سلول های اصلی بدن هستند که به بافت های مختلف و خون قابلیت تغییر دارند.

دکتر "سونگتائو شی" از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه جنوب کالیفرنیا در این خصوص گفت: روش به کار رفته در این تحقیق یک شیوه پیوندی از سلول های بنیادی و فناوری های کلینیکی است که به بازسازی دندان ها در مدل حیوانی مشابه انسان منجر شده است.

در این روش از تکنولوژی سلول های بنیادی برای تولید ریشه زیستی و بافت اطراف دندان استفاده شد و از تکنیک تاج چینی کلینیکی دندانی برای ترمیم عملکرد دندان در خوک بهره گرفته شد. دانشمندان امیدوارند تکنیک خود را ظرف چند سال آینده روی انسان ها به کار گیرند.

چنانچه محققان در انجام این عمل موفق باشند، روشی مناسب برای افرادی که کاندیداهای خوبی برای کاشت دندان نیستند یا ترجیح می دهند از دندان های خود برای تولید بافت های زنده استفاده کنند، ایجاد می شود.

بنا بر گزارش رویترز، برای کاشت دندان وجود استخوان کافی در آرواره برای حمایت از روند کاشت الزامی است. شیوه جدید برای افرادی که فاقد این استخوان ها هستند، راهکاری مناسب به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha