مدیركل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به شیوع 16 درصدی اختلالات روان در مردان ایرانی، اعتیاد را مهم‌ترین چالش تهدید كننده سلامت روان مردان عنوان كرد.

سلامت نیوز: مدیركل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به شیوع 16 درصدی اختلالات روان در مردان ایرانی، اعتیاد را مهم‌ترین چالش تهدید كننده سلامت روان مردان عنوان كرد.

دكتر عباسعلی ناصحی در گفت‌وگو با ایسنا، اعتیاد را مهم‌ترین مساله‌ای دانست كه در بخش روان، سلامت مردان ایرانی را تهدید می‌كند و گفت: بسیاری از مواقع ریشه اعتیاد، مسایل روانی است و از آنجا كه افراد برای درمان مشكلات روانی مراجعه نمی‌كنند به تدریج به عنوان خوددرمانی و تفننی به مصرف مواد مبادرت می‌ورزند و این امر به تدریج منجر به اعتیاد می‌شود.

وی ادامه داد: مواد مخدر و محرك هر چند ممكن است در اوایل مصرف بهبودی موقت و گذرا را ایجاد كند اما به فاصله مدتی بسیار كوتاه، بیماری و افسردگی و اضطراب اولیه شدت می‌یابد.

مدیركل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تاكید كرد: توصیه آن است كه مردان برای بیماری‌های جسمی و روانی خود به موقع به پزشك مراجعه كنند و از خوددرمانی بویژه با مصرف داروهای مخدر و محرك پرهیز كنند.

وی با بیان این كه اختلالات روان در مردان از شیوع 16 درصدی و در زنان از شیوع 26 درصدی برخوردار است، ادامه داد: آمار جهانی نیز تقریبا همین اعداد را نشان می‌دهد. یكی از عوامل آن می‌تواند این موضوع باشد كه زنان مشكلات خود را بیشتر از مردان بیان می‌كنند. البته هر چند ممكن است برخی بیماری‌ها مانند افسردگی در زنان شایع‌تر از مردان باشد اما به نظر می‌رسد بیماری‌های سخت در حوزه روان در مردان شایع‌تر است.

دكتر ناصحی افزود: با مراجعه به درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مطب‌ها مشاهده می‌شود تعداد زنان مراجعه كننده به این مراكز بسیار بیشتر از مردان است. ظاهر امر ممكن است تصور شود كه زنان بیشتر از مردان بیمار می‌شوند اما با مراجعه به بخش‌های بیمارستانی مشاهده می‌شود كه به جز بخش‌های ویژه زنان در دیگر بخش‌ها، میزان بستری مردان بیشتر از زنان است. از این موضوع می‌توان چند نتیجه گرفت؛ ابتدا این كه زنان بیشتر از مردان به سلامتی خود اهمیت می‌دهند و دیگر آن كه مردان زمانی برای درمانشان مراجعه می‌كنند كه بیماری‌شان شدت یافته است و زنان با مراجعه زودتر بهبود می‌یابند و نیازی به بستری نمی‌یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha