سلامت نیوز : رئیس انجمن نفرولوژی ایران با اشاره به اینکه علت بیشتر مرگ بیماران پیوندی عارضه های قلبی است، گفت: بیماران پیوندی بعد از 7 سال به پیوند مجدد احتیاج دارند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عزت‌الله عبدی در نشست خبری روز جهانی کلیه در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر ارائه آمار 15 هزار مرگ پیوندی‌های کلیه از سال 64 توسط انجمن خیریه بیماری‌های کلیوی اظهار داشت: این آمار به هیچ عنوان صحیح نیست زیرا مسئول این انجمن در جایگاه ارائه این آمار نبوده و باید این آمار با یک روش آمارگیری صحیح ارائه شود.

وی با بیان اینکه بیشتر مرگ‌های پیوندی‌های کلیه مربوط به بیماری‌های مزمن از جمله قلبی است، افزود: این در حالی است که یک بیماری پیوندی پس از 7 تا 10 سال مجدداً به پیوند دوم احتیاج دارد.

عبدی خاطرنشان کرد: به هر حال اگر یک بیمار در طول 10 سال دارای کیفیت زندگی خوبی پس از پیوند کلیه باشد و این طول بقا به 15 سال برسد ما این گونه بقا را بسیار عالی عنوان می‌کنیم ولی عمده فوت پیوندی‌ها به دلیل بیماری‌ها و مشکلات قلبی آنها است.

در ادامه این نشست، محسن نفر دبیر انجمن نفرولوژی ایران نیز با اشاره به اینکه این انجمن در تلاش است تا با همکاری نفرولوژیست‌ها در زمینه‌های مختلف درمانی و دارویی شرایط مناسبی برای بیماران مهیا کنند، افزود: انجمن نفرولوژی در این زمینه به کارخانه‌های داروسازی در زمینه‌های مختلف تولید دارو مشاوره می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این آماری که انجمن خیریه بیماران کلیوی عنوان کرده است که از سال 64 از 33 هزار پیوند کلیوی در کشور بالغ بر 15 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند آمار صحیحی نیست زیرا به هر حال کسی که 25 سال قبل پیوند گرفته با توجه به اینکه بیشتر پیوندها برای افراد بالای 50 سال است،بسیاری از این افراد به دلیل طول عمر،مرگ طبیعی یا بیماری‌های بدخیم دیگر فوت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha