سلامت نیوز : عضو هیئت مدیره انجمن نفرولوژی ایران گفت: سیاستگذاران حوزه سلامت برای اهداکننده کلیه باید تسهیلات ویژه‌ای از جمله معافیت سربازی، ورود به دانشگاه یا بیمه رایگان در نظر گیرند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ایرج نجفی در نشست خبری روز جهانی کلیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: داروهای جدید تولید داخل باید تحت کنترل وزارت بهداشت باشد و باید قبل از پخش در بازار با کمک مراکز تحقیقاتی و پژوهشی انجمن‌های مربوطه در بیماری‌های مرتبط مورد بررسی قرار گیرند که امروزه این طور نیست البته کارخانجات نیز موظف به کارآزمایی داروها هستند.

وی با اشاره به اینکه پیوند از فرد مرگ مغزی یا پیوند زنده از فامیل در دنیا اخلاقی است، افزود: پیوند از افراد غیر فامیل در دنیا امری غیراخلاقی بوده و ایران به دلیل مشکلات اعزام بیماران به خارج از کشور و احتیاج به دستگاه‌های پیشرفته ICU و در نهایت نداشتن مجوزهای شرعی در گذشته مجبور به اهدای پیوند کلیه از افراد غیر فامیل بود.

نجفی گفت: امروزه و در طول 2 تا 3 سال اخیر با تجهیزات مناسب اورژانس کشور حادثه‌دیدگان در جاده‌ها دیگر جان خود را از دست نمی‌دهند و می‌توان پیوند از جسد آنان که در 5 سال گذشته این امکان نبود صورت پذیرد.

افزایش ۴۰ برابری پیوند کلیه از مرگ مغزی
وی افزود: پیوند از فرد مرگ مغزی امروز در کشور 40 برابر رشد کرده است زیرا در گذشته این رقم صفر بود ولی در مجموع در دنیا پیوند از غیر فامیل و غریبه در افراد زنده پیوندی غیراخلاقی به حساب می‌آید.

این متخصص کلیه با بیان اینکه در دنیا این مسئله مطرح است که پیوند کلیه از فرد زنده غریبه به دلیل مشکلات مالی آن فرد برای فروش کلیه است اظهار داشت: در گذشته ایران را به این دلیل زیر سؤال می‌بردند زیرا عنوان می‌داشتند که شما به دلیل نیاز یک شخص از کلیه آن استفاده می‌کنید که از نظر اسلام نیز این مسئله قابل توجه است.

قاچاق کلیه در کشور نداریم
نجفی با بیان اینکه از هر یک میلیون نفر یک اهداکننده کلیه دچار خطر مرگ می‌شود، افزود: امروز در هندوستان به صورت وحشتناکی مبحث فروش کلیه وجود دارد و خوشبختانه در کشور ما قاچاق کلیه وجود ندارد و شاید به ندرت و محدود مشاهده شود.

وی ادامه داد: سیاستگذاران و مسئولان ذیربط باید حداقل تلاش را داشته باشند تا شرایط ایده‌الی برای دهندگان کلیه مانند سهمیه خانواده‌ شهدا و ایثارگران مهیا کنند زیرا اهداکننده کلیه جان یک فرد را نجات می‌دهد و می‌توان با ترویج فرهنگ اهدای کلیه از فرد زنده با تسهیلاتی همچون معافی سربازی یکی از فرزندان، راهیابی به دانشگاه و بیمه کردن آنان این فرهنگ را ترویج داد.

عضو هیئت مدیره انجمن نفرولوژی ایران تصریح کرد: از 10 سال گذشته یک میلیون تومان به اهداکننده کلیه داده می‌شود که این مسئله همچنان نیز باقی است ولی باید افراد اهداکننده کلیه از یک شرایط ویژه‌ای برخوردار شوند.

نجفی اظهار داشت: در گذشته برای اعزام یک بیمار دیالیزی جهت پیوند مبلغ بالغ بر 30 هزار پوند جهت درمان در کشور انگلستان هزینه می‌شد ولی امروز خوشبختانه این معضل و مسئله برطرف شده است.

وی گفت: یکی از شرایطی که مسئولان ذیربط می‌توانند در آن مؤثر واقع شوند ایجاد یک شرایط ویژه برای اهداکننده کلیه است زیرا فرد اهداکننده یک کار حسنه انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه پیوند کلیه بهترین درمان نسبت به دیالیز است، افزود: در این زمینه مرکز بیماری‌های خاص نیز به مناسبت روز جهانی کلیه با برپایی چادرهای اطلاع‌رسانی و ارائه فرم‌های پزشکی در دو منطقه تجریش و شهرری در روزهای آینده اقدام خواهد کرد.

این متخصص کلیه اظهار داشت: هم اکنون در حدود 35 هزار بیمار دیالیزی و پیوندی در کلیه وجود دارد و یکی از بهترین درمان‌ها برای بیماران کلیوی دیالیز صفاقی است زیرا 20 تا 50 درصد افراد به خاطر بیماری‌های قلب، سرطان و ناراحتی‌های معده هرگز نمی‌توانند پیوند کلیه بزنند.

وی با بیان اینکه دیالیز صفاقی مطمئن‌ترین پل برای رفتن به مرحله پیوند برای بیماران کلیوی است، افزود: امروز حداقل یک تا 3 سال طول می‌کشد تا یک بیمار کلیوی پیوند کلیه بزند.

نجفی با بیان اینکه امروز بیشترین دیالیزها در کشور دیالیز خونی است، بیان داشت: تنها هزار پیوند کلیه از دیالیزی‌های صفاقی در کشور صورت پذیرفته است که باید این وضعیت ارتقاء یابد.

حسن ارگانی، مسئول پژوهش‌ و تحقیقات انجمن نفرولوژی ایران نیز این نشست خبری اظهار داشت: روز جهانی کلیه به خاطر آن روز بزرگی به حساب می‌آید که با اهدای کلیه که همان (اهدای کلیه، اهدای زندگی) است باعث خیر و برکت بسیاری می‌شود که روی این مسئله کمتر کار شده و بیشتر روی بیمار صحبت می‌شود و باید در زمینه فرهنگ اهدای کلیه نیز فعالیت‌های بیشتری نیز رخ دهد.

وی با بیان اینکه فرد اهدا کننده پس از اهدای کلیه بدون هیچگونه مشکلی می‌تواند به زندگی و کسب درآمد خود بپردازد افزود: در زمینه مباحث نفرولوژی آنچنان که باید و شاید تحقیقات در اولویت قرار نگرفته است.

ارگانی ادامه داد: در گذشته داروهای پیوندی از خارج وارد کشور می‌شد و امروز به جایی رسیده‌ایم که کارخانه‌های داخلی در این زمینه خودکفا شده‌اند ولی باید امنیت‌خاطری برای بیمار به وجود آید تا بتواند داروهای داخلی را با اطمینان بیشتری مصرف کند که این مسئولیت کار پژوهش است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش و تحقیقات انجمن نفرولوژی ایران با امکانات موجود کارهایی را شروع کرده است و مردم نیز حق دارند تا زمانی که در پژوهش‌ها اطمینان از مصرف یک داروی تولید داخل به اثبات نرسیده است به آن دارو نسبت به داروی خارجی نگاه خاصی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha