سلامت نیوز : یک متخصص پوست و مو گفت: آب داغ، مواد شوینده و نور آفتاب با تخریب پروتئین و چربی پوست و از طرفی کلاژن سطح پوست سبب پیری و چروک شدن پوست و حتی بیماری‌های پوستی می‌شود.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس ، پروانه ساکت درباره دلایل پیری و چروک شدن پوست دست گفت: پوست بدن شامل سلول‌های مختلف است و سلول‌ها هم از پروتئین و چربی تشکیل شده‌اند که اینها بیولوژیک بوده و در مقابل درجه حرارت و مواد مضری که به آنها وارد می‌شود حساسند.

وی ادامه داد: بنابراین وقتی دستمان را زیاد زیر آب داغ می‌گیریم اولاً آب داغ سبب تغییر پروتئین‌های پوست می‌شود و دیگر اینکه آن را خشک می‌کند و پوستی که خشک شده آماده است تا مواد مضر را به خودش راه بدهد.

عضو انجمن متخصصان پوست ایران تصریح کرد: چون پوست لایه محافظ بدن است یکی از عوامل مهم حساسیت‌های پوست و ایجاد اگزماها مواد تحریک کننده هستند که بیشتر شوینده‌ها آن را دارند.

به گفته وی یکسری افراد به صورت ذاتی حساسیت دارند و ممکن است به موادی حساس باشند که در مورد بقیه افراد حساسیتی به وجود نمی‌آید ذره کوچکی از ماده شوینده می‌تواند اگزمای شدیدی را در آنها ایجاد کند.

وی استفاده از دستکش را یکی از راهکارهای محافظت از دست  عنوان کرد و گفت: در عین حال نکاتی هم برای استفاده درست از دستکش مطرح است. اگر دستکش سوراخ باشد. مواد شوینده وارد شده و از طرفی دست هم عرق کرده و دست بیشتر آلوده می‌شود می‌توان گفت استفاده نکردن از دستکش بهتر از دستکش سوراخ و خراب است.

ساکت گفت: حتی برخی به مواد داخل دستکش‌های ظرفشویی هم حساسیت دارند و می‌توان از دستکش‌های نخی زیر دستکش‌های نایلونی استفاده کرد.

وی شست و شوی بیش از حد دست را عاملی برای خشک شدن دست و آسیب دیدن آن دانست و گفت: ما نمی‌توانیم محیط کار را استریل کنیم و اگر احساس کردیم دستمان عرق کرده یا غبار آلود شده می‌توان با آب و بدون مواد شوینده هم دستها را شست چرا که شستن بیش از حد دست یک نوع وسواس است.

صابون‌های قالبی کمتر پوست دست را خشک می‌کنند
این متخصص پوست و مو اضافه کرد: برای شست و شوی دست استفاده از صابون‌های قالبی کرمدار بهتر از صابون‌های مایع است چرا که درصد افرادی که به صابون‌های مایع حساسیت دارند بیشتر است.

این متخصص پوست و مو اذعان داشت: استفاده مداوم از مرطوب‌کننده پس از شست و شوی دست از دیگر نکاتی است که از خشکی دست و چروک شدن آن جلوگیری می‌کند چرا که لایه محافظ تخریب شده و چربی از دست رفته را می‌توان جبران کرد. مخصوصاً در فصل زمستان هوا سرد و خشک‌تر است و حرارت‌های مرکزی پوست را بیشتر خشک می‌کند.

ساکت نور آفتاب را برای سلامت پوست دست مضر خواند و گفت: در عین حال قرار گرفتن دست در معرض آفتاب نیز به تیره و خشک شدن دست کمک می‌کند چرا که آفتاب کلاژن پوست را تخریب می‌کند و بهتر است افراد علاوه بر استفاده از کرم در بیرون از دستکش‌های نخی استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha