كمال‌گرایی منفی، ریسك ابتلا به بیماری‌های روانشناختی را بالا می‌برد

سلامت نیوز : عضو هیات مدیره انجمن روانشناسی ایران با بیان این ‌كه مسئله حائز اهمیت برای افراد كمال گرا، نگرانی بیش از حد در خصوص ارزیابی‌ها و قضاوت‌های منفی دیگران است، عنوان كرد: كمال‌گرایی منفی، ریسك ابتلا به بیماری‌های روانشناختی را بالا می‌برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا دكتر حمید پورشریفی ، در تعریف «كمال‌گرایی» عنوان كرد: كمال گرایی به معنای بی‌نقص‌گرایی است. مطابق این تعریف، مساله این نیست كه فرد می‌خواهد به كمال برسد، بلكه می‌خواهد بی‌نقص باشد و این امر، زمینه را برای آسیب‌ پذیر شدن وی فراهم می‌كند.

وی ادامه داد: زمانی كه فرد خواهان بی‌نقصی است، هرگونه كاستی و ضعف در انجام امور را منفی اداراك می‌كند و این امر باعث آشفته شدن و در هم ریختن شرایط روانی وی می‌شود.

پورشریفی با بیان این كه این نوع از كمال‌گرایی در تقسیم‌بندی‌های مرسوم، تحت عنوان «كمال‌گرایی منفی» شناخته می‌شود، اظهار كرد: در بسیاری از افراد، آنچه اتفاق می‌افتد، كمال‌گرایی منفی یا همان چیزی است كه مقدمات بسیاری از مشكلات روانشناختی را فراهم می‌كند. بد خلقی، افسردگی، اضطراب، پرورش افكار خودكشی و در مواردی خودكشی و غیره از جمله این مشكلات هستند.

وی اضافه كرد: افراد كمال‌طلب از نوع منفی، با سیستم «همه یا هیچ» تفكر می‌كنند، به این معنا كه یا باید كاری به طور كامل انجام شود و یا اگر حتی درجه‌ای از ضعف را دارا باشد، ارزشی ندارد و «هیچ» تلقی می شود. فردی كه كمال‌گرایی منفی دارد به این خاطر كه می‌خواهد كارش را به نحو احسن انجام دهد، ممكن است برای تكلیفی كه می توان آن را در یك ساعت انجام داد، سه تا چهار ساعت زمان صرف كند.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تبریز، در ادامه اظهار كرد: اگر ایده‌آل‌ها و معیارهای وی به خوبی در انجام این كار لحاظ نشده باشد، آن را نیمه كاره رها می‌كند. در صورتی كه شاید اگر فرد، همین تكلیف را با شكل ناقص ارائه دهد، ارزیابی‌های منفی دیگران را به دنبال نداشته باشد.

پورشریفی با بیان این‌كه مسئله حائز اهمیت برای این افراد، نگرانی بیش از حد در خصوص ارزیابی‌ها و قضاوت‌های منفی دیگران است، عنوان كرد: كمال‌گرایی منفی، ریسك ابتلا به بیماری‌های روانشناختی را بالا می‌برد.

عضو هیات مدیره انجمن روانشناسی ایران، درباره ارتباط كمال‌گرایی با افسردگی توضیح داد: افسردگی دارای انواع متفاوتی است. افسردگی گاه می‌تواند مبنای زیستی داشته باشد و مصرف برخی داروها و یا تغییرات هورمونی موجب بروز آن شده باشد، اما افسردگی با مبنای روانشناختی، در بسیاری موارد ارتباط تنگاتنگی با كمال‌گرایی پیدا می‌كند.


كمال‌گرایی منفی، موجب تضعیف سیستم ایمنی فرد می شود
پورشریفی اظهار كرد: البته «همه یا هیچ»، یكی از خطاهای شناختی است كه افراد افسرده به آن دچارند. به هر روی كمال‌گرایی با افسردگی در ارتباط مستقیم است. البته كمال‌گرایی ممكن است با مشكلات جسمانی نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی نیز مرتبط باشد، چرا كه كمال‌گرایی منفی شخص را به شدت تحت فشار و استرس قرار می‌دهد و همین مساله می‌تواند سیستم ایمنی فرد را تضعیف كند.


كمال‌گرایی، ریشه در فرزندپروری دارد
عضو هیات مدیره انجمن روانشناسی ایران در پاسخ به این پرسش كه كمال‌گرایی بیشتر در كدام گروه‌ها و طبقات اجتماعی و چه مشاغلی مشاهده می‌شود، گفت: كمال‌گرایی، به شیوه فرزندپروری باز می گردد. یك كمال‌گرا، فردی است كه پدر، مادر، خانواده‌ و معلم‌هایش در كودكی و نوجوانی ملاك‌ها و استانداردهای بالایی را برای وی در نظر گرفته‌اند و كودك را زمانی می‌پذیرفته‌ و تایید می‌كرده‌اند كه این ملاك‌ها را احراز كرده باشد.

افراد كمال‌گرا، مشاغل خاصی را انتخاب می‌كنند
وی درباره ارتباط نوع شغل فرد با كمال طلبی منفی نیز عنوان كرد: شغل نیست كه كمال‌گرایی را ایجاد می‌كند، بلكه افراد كمال‌گرا، شغل‌های خاصی را انتخاب می‌كنند و به این علت كه می‌خواهند در امور خود موفق شوند، ممكن است مشاغلی را انتخاب كنند كه از منزلت و استانداردهای بالایی برخوردار است.


كمال‌گرایی مثبت در شغل‌های ایده‌آل بیشتر مشاهده می‌شود
پورشریفی افزود: البته بر این اساس ممكن است بسیاری از افراد نظیر اعضای هیات علمی دانشگاهها درجه‌ای از كمال‌گرایی را دارا باشند، اما در خصوص این افراد، منظور كمال‌گرایی منفی نیست.

كمال‌گرایی مثبت در شغل‌های ایده‌آل بیشتر مشاهده می‌شود، بویژه در مدیرانی كه می‌خواهند به جایگاه بالاتری دست یابند.

كمال‌گرایی مثبت، احساسات مثبتی را در فرد شكل می‌دهد
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا كمال‌طلبی با اعتماد به نفس در تقابل است، اظهار كرد: كمال‌گرایی منفی، گاهی اعتماد به نفس را با مشكل مواجه می‌كند. البته كمال‌گرایی مثبت ثمرات خوبی در پی دارد و فرد بر اساس تجارب خوبی كه به دست آورده است، احساسات مثبتی را در خود شكل می‌دهد. اما كمال‌گرایی و بی‌نقص طلبی منفی به این خاطر كه فرد نمی‌تواند تمام كارهایش را به طور كامل انجام دهد و همیشه نگران آنهاست، احساس خوبی نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha