دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 43428

شما می توانید با در پیش گرفتن یك زندگی سالم از بروز بیماری قلبی جلوگیری كنید.

سلامت نیوز: شما می توانید با در پیش گرفتن یك زندگی سالم از بروز بیماری قلبی جلوگیری كنید، درست است كه بیماری قلبی یكی از علل اصلی مرگ محسوب می شود ولی این مسئله بدان مفهوم نیست كه شما باید آن را به عنوان سرنوشت محتوم خود بپذیرید.

هر چند نمی توان برخی از عوامل خطرزا- مثل پیشینه خانوادگی، جنسیت و سن- را تغییر داد ولی شما می توانید گام های بسیار موثری بردارید:
1- سیگار نكشید و از مصرف تنباكو خودداری كنید

سیگار كشیدن یا استفاده از تنباكو یكی از اصلی ترین عوامل بروز بیماری قلبی است. مواد شیمیایی موجود در تنباكو موجب آسیب رساندن به قلب و رگ های خونی و در نتیجه تنگ شدن شریان ها شده و می توانند به حمله قلبی منجر شوند.

یادتان باشد سیگار كشیدن را كاملا كنار بگذارید. تمام انواع سیگارها و نیز در معرض دود سیگار بودن خطرناك هستند.

به علاوه با مصرف نیكوتین موجود در دود سیگار، رگ های خونی تنگ تر شده و در نتیجه فشار خون بالا رفته و ضربان قلب تندتر می شود.

مونواكسیدكربن موجود در دود سیگار جانشین اكسیژن خون شما می شود و این كار بالا رفتن فشار خون تان را به همراه دارد. حتی مصرف گهگاهی سیگار خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

زنانی كه سیگار می كشند و قرص های ضدبارداری مصرف می كنند به شدت در معرض ابتلا به حمله یا سكته قلبی قرار دارند. این خطر با افزایش سن بیشتر می شود، به ویژه در زنان بالای 35 سال. خبر خوب این است كه وقتی شما سیگار كشیدن را ترك می كنید در عرض یك سال خطر به شدت كاهش می یابد (بدون توجه به مدت زمانی كه سیگاری بوده اید).

2- در اكثر روزهای هفته به مدت 30 دقیقه ورزش كنید
فعالیت منظم خطر بیماری قلبی را كاهش می دهد و اگر شما این فعالیت ها را با رعایت وزن خود همراه كنید به نتایج بسیار خوبی دست می یابید. فعالیت بدنی باعث كنترل وزن شما شده و احتمال بروز مشكلاتی مثلا فشار خون و كلسترول بالا و دیابت را- كه به قلب شما فشار می آورد- كاهش می دهد.

این مسئله در ضمن استرس را كه یكی از عوامل بروز بیماری قلبی است كاهش می دهد.

سعی كنید حداقل هفته ای 30 تا 60 دقیقه به فعالیت های بدنی بپردازید.

اگر توانایی این كار را ندارید تسلیم نشوید و ده دقیقه هم كه شده ورزش كنید.
یادتان باشد فعالیت هایی مثل باغبانی، خانه داری و قدم زدن بسیار مفید هستند. مسئله مهم این است كه مدت فعالیت های خود را افزایش داده و از فاصله زمانی آنها بكاهید.

3- یك رژیم غذایی سالم را رعایت كنید
غذاهایی را مصرف كنید كه چربی، كلسترول و نمك كمتری دارند. در عوض مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات كامل و لبنیات كم چرب را فراموش نكنید. این خوراكی ها قلب شما را تقویت می كند. در ضمن استفاده از لوبیا و سایر منابع پروتئین های كم چرب و برخی از انواع ماهی ها خطر بروز بیماری قلبی كاهش می یابد.

از سوی دیگر محدود كردن مصرف برخی از چربی ها اهمیت زیادی دارد. چربی های اشباع شده، و ترانس، كلسترول خون شما را بالا می برد.

منابع اصلی چربی های اشباع شده: گوشت قرمز، محصولات لبنی، روغن نارگیل، روغن خرما

منابع اصلی چربی های ترانس: فست فودهای كاملا سرخ شده، محصولات پخته شده، اسنك های بسته بندی شده، مارگارین، كلوچه خشك.

بیشتر مردم به حد كافی میوه و سبزیجات مصرف نمی كنند، در صورتی كه این مواد احتمال بروز بیماری قلبی و سرطان را كاهش می دهند.

اسیدهای چرب امگا 3 موجب منظم شدن ضربان قلب می شوند. برخی از انواع ماهی ها مثل آزاد و خال مخالی منبع خوبی از امگا 3 هستند. امگا 3 در ضمن در روغن تخم كتان، روغن گردو، روغن سویا، روغن كانولا و نیز مكمل ها یافت می شود.

4- مراقب وزن خود باشید
در بیشتر موارد اضافه وزنی كه شما پیدا می كنید بر اثر انباشت چربی هاست تا عضلات. اضافه وزن می تواند موجب بیماری قلبی، بالا رفتن فشار خون و كلسترول و دیابت شود.
مردانی كه دور كمر آنها بیشتر از 6/101 سانتی متر است اضافه وزن دارند. این رقم در میان زنان 9/88 سانتی متر می باشد. كاهش وزن- حتی به میزان كم- بسیار مفید است. درواقع كاهش وزن به میزان ده درصد، فشار خون و كلسترول را پائین آورده و خطر ابتلا به دیابت را كاهش می دهد.

5- وضعیت سلامتی خود را چك كنید
فشار خون و كلسترول بالا به قلب و رگ های شما آسیب می رساند ولی بدون آزمایش دادن احتمالا از وجود این آسیب ها بی خبر می مانید.

فشار خون: تست كردن منظم فشار خون باید از كودكی شروع شود و بزرگسالان باید حداقل هر دو سال یك بار فشار خون خود را چك كنند. فشار خون باید 12 بر روی 8 باشد.

كلسترول خون: بزرگسالان باید حداقل هر پنج سال یك بار كلسترول خون خود را چك كنند. این كار باید از 20 سالگی آغاز شود. در ضمن كلسترول خون كودكانی كه در خانواده خود سابقه بیماری قلبی دارند باید چك شود.

دیابت: از آنجا كه دیابت یكی از عوامل بیماری قلبی است باید مراقب آن باشید.

در مورد زمان چك كردن قند خون خود با پزشك تان مشورت كنید.

با توجه به عوامل خطرزا مانند اضافه وزن یا پیشینه خانوادگی احتمال دارد پزشك به شما توصیه كند بین 30 تا 45 سالگی آزمایش دیابت بدهید و سپس هر سه تا پنج سال به این كار اقدام كنید.

منبع: روزنامه کیهان   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha