دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 43432

زمانی كه عمل سزارین انجام می‌شود، معده خانم باردار باید خالی باشد.

سلامت نیوز : زمانی كه عمل سزارین انجام می‌شود، معده خانم باردار باید خالی باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، یک متخصص زنان و زایمان ضمن بیان این مطلب گفت: برخی مواقع به دلیل اورژانسی بودن مورد، به این موضوع توجه نمی‌شود، در چنین شرایطی ممكن است مواد غذایی از درون معده به ریه منتقل شود. در این صورت ریه عفونت می‌كند و این شرایط در برخی مواقع موجب مرگ و میر مادر هم می‌شود.

دکتر باور اظهار كرد: سزارین می‌تواند عوارض گوناگونی داشته باشد، به عنوان مثال ممكن است فردی كه تحت عمل قرار می‌گیرد نسبت به داروهای بی‌هوشی حساسیت داشته باشد و به این ترتیب مشكلاتی برای او ایجاد شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، مادران باردار در زایمان طبیعی 500 میلی‌لیتر خون از دست می‌دهند، این در حالی است كه در عمل سزارین یك لیتر خون تلف می‌شود.

وی گفت: خون‌ریزی پس از عمل ازجمله عوارض زودرس سزارین است و احتمال خون‌ریزی پس از عمل در افرادی كه سزارین انجام می‌دهند بسیار بیشتر از افرادی است كه زایمان طبیعی داشته‌اند. همچنین افرادی كه برای دومین بار سزارین می‌شوند ممكن است دچار چسبندگی رحم شوند، در برخی موارد هم ممكن است جفت به دیواره رحم بچسبد و یا سر راه نوزاد قرار بگیرد. در چنین شرایطی ممكن است پزشك مجبور شود رحم را خارج كند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان كرد: در مواردی كه سزارین به صورت طولی انجام می‌شود، در زایمان دوم احتمال پاره شدن رحم در محل بخیه‌ها وجود دارد، به همین دلیل گفته می‌شود افرادی كه یك‌بار عمل سزارین انجام می‌دهند، در دومین بارداری هم مجبور به انجام سزارین هستند.

وی در ادامه افزود: در مواردی كه سزارین به صورت عرضی انجام می‌شود احتمال پارگی رحم كمتر است. در برخی كشورهای اروپایی در صورتی كه سزارین نخست به دلیل تنگی لگن نباشد، با كنترل عوامل محیطی اجازه می‌دهند مادر در بارداری‌های بعدی به صورت طبیعی زایمان كند. در كشور ما و برخی دیگر از كشورها این‌گونه نیست و اگر زایمان نخست با استفاده از روش سزارین انجام شود، زایمان‌های بعدی هم با همین روش انجام می‌شوند.

این متخصص زنان و زایمان افزود: از عوارض دیگر سزارین می‌توان به آمبولی اشاره كرد؛ ضمن عمل ممكن است مایع دور جنین از آن جدا شود. این ماده سمی و بسیار كشنده است و احتمال دارد موجب مرگ مادران شود. پس از عمل نیز ممكن است شاهد بروز آمبولی در عروق مادر باشیم كه این عارضه نیز خطرات زیادی دارد. همچنین عمل سزارین ممكن است موجب بروز مشكلاتی در نوزاد شود.

دکتر باور تصریح كرد: وزن مادر هیچ تاثیری در زایمان ندارد؛ تنها عامل مهم در این زمینه نوع لگن است. بیشتر زنان دارای لگن طبیعی هستند و می‌توانند به راحتی زایمان كنند، تنها تعداد اندكی از زنان دارای لگن غیرطبیعی هستند و برای زایمان باید سزارین شوند. زمانی كه موعد تولد نوزاد فرا می‌رسد، رحم منقبض می‌شود و همین انقباضات رحم كودك را به جلو هدایت می‌كند و زایمان به صورت طبیعی انجام می‌شود. برای انجام یك زایمان طبیعی باید اجازه داد تا زمان زایمان به تولد نوزاد به صورت طبیعی فرا برسد و اگر هنگام تولد مشخص شد كه مشكلی وجود دارد و مثلا نوزاد به جای این‌كه از ناحیه سر خارج شود، در حالتی غیرطبیعی قرار گرفته باشد، در چنین شرایطی می‌توان از سزارین استفاده كرد. ولی اگر پیش از آغاز درد، خانم باردار تصمیم بگیرد سزارین انجام بدهد، نوزاد پیش از موعد مقرر متولد می‌شود و قطعا مشكلاتی برای او ایجاد می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان كرد: فرهنگ‌سازی و ترویج زایمان‌های فیزیولوژیك تنها راه برای كاهش آمار سزارین در جامعه است و در این زمینه نیازمند آموزش‌های پایه‌ای هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha