دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 43450
سلامت نیوز: حالات روحی، عاطفی و شیوه های تعاملی شما از تعیین كننده ترین مسائلی هستند که در ازدواج با آن رو به رو هستید. شناخت پیدا کردن در باره این سه ویژگی معمولا از الگوی ثابتی پیروی می کند که چهار مرحله دارد. شناخت کامل وقتی به دست می آید که شما از این چهار مرحله گذشته باشید و در مقابل ازدواج کردن با عجله، قبل از به دست آوردن شناخت نتیجه ای جز غافلگیری در زندگی مشترک و احتمالا پشیمانی نخواهد داشت!

در نخستین مرحله از شناخت، شما طرف مقابل را كامل و شبیه خود می بینید. این موضوع برای ایجاد تعهد و اطمینان در رابطه لازم است اما زمانی كه پای كار، روابط بین فردی، علایق شخصی و... به میان می آید، اختلاف ها پررنگ تر می شود. این اختلافات با این كه تا حدود زیادی طبیعی است اما برخی آن را به حساب كاهش علاقه طرف مقابل به خود می گذارند. در این مرحله باید تفاوت ها را بپذیرید و سعی کنید برای شناخت بیشتر، رابطه را تقویت کنید.

در مرحله دوم تغییرات شخصی مانند ناامیدی، نگرانی و تردید را تجربه می كنید. فکر می کنید کم کم در حال تغییر کردن هستید و دارید از خود همیشگی تان فاصله می گیرید و به طور ناخودآگاه شبیه طرف مقابل شوید. معمولا علت این احساس آن است که شما تلاش دارید به نقطه مشترکی با همسرتان برسید. این مرحله اگرچه مهم و حیاتی است ولی باید مرتب مراقب باشید که شخصیت شما را دگرگون نکند و شما را دچار تغییرات عمیق شخصیتی نکند. تفاوت قائل شدن میان خود به عنوان واحدی از جهان با بقیه جهان را همیشه به یاد داشته باشید و بدانید كه زندگی شما خاص خودتان است پس خود را برای رویارویی با آینده قوی کنید.

البته گاهی تغییرات مثبتی اتفاق می افتد و نباید جلوی این تغییرات ایستاد. مثلا مراوده با همسر آینده تان شما را منظم تر می کند، ایدئولوژی دینی تان را ارتقا می دهد و... از تغییرات مثبت استقبال کنید اما نرم و آهسته. تندروی در تغییر باعث بحران هویت در شما خواهد شد.
بحث هایی که در مراحل شناخت و ازدواج در می گیرد، عمدتا ناشی از تفاوت نگرش و سلیقه و سبک زندگی است. شما هنوز زبان مشترکی ندارید و این زمان می برد که بتوانید به بیان و احساس مشترک (و نه الزاما مشابه) برسید

ازدواج معمولا در یکی از این دو مرحله اتفاق می افتد. چون عملا شما تا پیش از ازدواج فرصت کافی برای با هم بودن و شناخت بیشتر یکدیگر را ندارید. در 3 مرحله بعدی علایق شما به طور جداگانه و مستقل رشد می كند. در این مرحله تفاوت ها بیشتر به چشم تان می آید و هر کدام از شما سعی در اثبات خود و کنترل کردن طرف مقابل است. این مرحله را باید خیلی زود پشت سر بگذارید چون در غیر این صورت زندگی تان درسراشیبی استبداد و سقوط قرار می گرد.

بحث هایی که در این مرحله در می گیرد، عمدتا ناشی از تفاوت نگرش و سلیقه و سبک زندگی است. شما هنوز زبان مشترکی ندارید و این زمان می برد که بتوانید به بیان و احساس مشترک (و نه الزاما مشابه) برسید.

در مرحله چهارم، همسران جوان با هم کنار می آیند و صمیمیت بین شان افزایش می یابد. در این مرحله همسران با یكدیگر حرفی برای گفتن دارند و شناختشان بیشتر می شود، می توانند احساس کنند که خانواده هستند و باید تصمیمات مشترکی برای خود بگیرند. در این مرحله می فهمند که می توانند با یكدیگر باشند بدون این كه كنار یا روبه روی یكدیگر قرار گیرند. آنها توانایی مدیریت زندگی را دارند چون حالا مقابل یک هدف مشترک قرار گرفته اند و آن حفظ خانواده دو نفره شان است.

منبع: تبیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha