دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۸
سلامت نیوز: آمارها شاخ به شاخ شدند! عضو انجمن حمایت از حقوق كودكان می‌گوید آمار ازدواج در كودكان ایرانی از سال 1385 تا 1389، حدود 45 درصد رشد كرده است اما سازمان ثبت احوال كشور با ارائه اعداد و ارقامی، ثابت می‌كند این آمار كاهشی 50 درصدی داشته است.

 رییس انجمن مددكاری ایران به هر دو طرف هشدار می‌دهد كه یك مورد ازدواج كودكان هم برای ما مهم است و نباید نادیده گرفته شود.

ماجرای ارائه آمارهای متناقض درباره ازدواج كودكان از زمانی آغاز شد كه عضو انجمن حمایت از حقوق كودكان، آمارهای سازمان ثبت احوال را مورد استناد قرار داد و اعلام كرد: میزان ازدواج دختران زیر 15 سال در سال 85 نسبت به كل ازدواج‌ها 2.3 درصد بوده كه در سال 89 به 9.4 درصد افزایش یافته و این به معنای افزایشی 45 درصدی در آمار ازدواج كودكان بوده و گویای آن است كه هر سال 40 هزار نفر به آمار كودكان ازدواج كرده، اضافه می‌شود.

او با اشاره به این كه ازدواج دختران در سنین كودكی بیشتر از پسران رخ می‌دهد، توضیح داد كه پنج سال پیش، 950 هزار كودك ازدواج كرده در كشور وجود داشته كه حدود 900 هزار نفر از آنها دختر و 70 هزار نفرشان 10 تا 14 ساله بوده‌اند.

عضو انجمن حمایت از حقوق كودكان با بیان این‌كه در سال 89 حدود 43 هزار ازدواج دختران زیر 15سال ثبت شده است در گفت‌وگو با ایسنا تاكید كرد: بر اساس قانون، ازدواج كودكان كمتر از 15 سال ممنوع است، اما آمارهای سازمان ثبت احوال حاكی از رشد ازدواج كودكان زیر 15 سال است.

تكذیب افزایش آمار ازدواج كودكان


جام‌جم برای پیگیری صحت خبر افزایش آمار ازدواج كودكان، با علی‌اكبر محزون مدیركل دفتر آمار و اطلاعات جمعیت و مهاجرت سازمان ثبت احوال كشور تماس گرفت كه او با ارائه اعداد و ارقامی، خلاف این ماجرا را اثبات كرد.

بر اساس آمارهای ارائه شده، تعداد كل ازدواج‌های زیر 15 ساله‌ها در سال 1385، 68 هزار و 631 مورد بوده است كه این رقم، 8.8 درصد از شمار كل ازدواج‌های انجام شده در آن سال را تشكیل می‌دهد در حالی كه در سال 1389، تعداد ازدواج‌های زیر 15 ساله‌ها، 43 هزار و 457 نفر یعنی كه 4.8 درصد كل ازدواج‌ها در كشور بوده است و می‌شود از مقایسه دو رقم 8.8 و 4.8 به نتیجه رسید كه ازدواج كودكان زیر 15 سال طی سال‌های 1385 و 1389 كاهشی 50 درصدی داشته است.

البته ارائه این آمار از سوی سخنگوی قانونی سازمان ثبت احوال در شرایطی صورت می‌گیرد كه در سایت رسمی این سازمان، آمار ازدواج كودكان كمتر از 15 سال، 33 هزار و 383 مورد ذكر شده است كه با آمار ارائه شده از سوی مدیركل دفتر آمار و اطلاعات جمعیت و مهاجرت سازمان ثبت احوال تناقض دارد.

كودكانی كه مادر كودكانی دیگر می‌شوند


با در نظر گرفتن این كه مبنای ادعای یزدانی در اعلام خبر افزایش آمار ازدواج كودكان، آمارهای سازمان ثبت احوال بوده است و این سازمان به شكل رسمی این ارقام را رد می‌كند و آمارهای دیگری را گواه می‌آورد، به نظر می‌رسد كه احتمال كاهش آمار ازدواج كودكان، قریب به یقین‌تر است؛ اما برای سیدحسن موسوی چلك، رییس انجمن مددكاری ایران، مساله اصلی این است كه به هر حال كودكانی در كشور ما وجود دارند كه در كمتر از 15 سالگی ازدواج می‌كنند و در بسیاری از موارد این اتفاق به نفعشان نیست.

این مددكار اجتماعی درباره دلایل ازدواج كودكان زیر 15 سال به «جام‌جم» توضیح می‌دهد كه معمولا فقر مادی و باورهای عرفی در روستاها عمده دلایل سبب‌ساز ازدواج‌های كودكان به حساب می‌آید.

او درباره باورهای عرفی در روستا می‌گوید «بسیاری از روستاهای كشور امكان ادامه تحصیل برای دختران را ندارند و طبیعتا از دیدگاه خانواده ازدواج دختری كه دیگر درس نمی‌خواند از خانه‌نشینی‌اش بهتر است.»

از دیدگاه رئیس انجمن مددكاری ایران، این نوع ازدواج‌ها در صورتی كه دو طرف به آمادگی ذهنی برای تشكیل خانواده نرسیده باشند و با مهارت‌های زندگی مشترك بیگانه باشند، سرانجامی جز طلاق ندارد و حتی اگر به طلاق ختم نشود با جمعیتی از مادرانی مواجه هستیم كه خودشان هنوز كودك هستند و مهارتی برای تربیت و پرورش كودكانشان ندارند.

بر اساس اصلاحیه قانون مدنی كشورمان در سال 81، حداقل سن ازدواج برای دخترها 13 سال و برای پسرها 15 سال است، اما تصویب این قانون فقط برای شرایطی خاص و در صورتی است كه زیر 15 ساله‌ها به بلوغ فكری لازم برای ازدواج رسیده باشند.

موسوی چلك در زمینه ازدواج دختران كمتر از 13 و پسران كمتر از 15 ساله نیز ـ كه قانونا ممنوع است ـ تاكید می‌كند
«قوه قضاییه باید به دفترخانه‌های سراسر كشور هشدار دهد كه در صورت ثبت چنین ازدواج‌هایی با آنها برخورد جدی می‌شود.»

رییس انجمن مددكاری درباره ازدواج 15ـ13 ساله‌ها نیز اعتقاد دارد كه شاید لازم باشد قانونگذاران درباره حداقل
سن ازدواج قانونی بازنگری داشته باشند و آن را بیشتر كنند.

آنچه این مددكار اجتماعی پیشنهاد می‌دهد خواسته ناممكنی به نظر نمی‌رسد، چرا كه نظام حقوقی ایران پیش از این نیز در زمینه شرط حداقل سن برای اقدام به ازدواج، دستخوش تغییراتی شده است و با توجه به افزایش آمار طلاق در زوج‌های جوان، به نظر می‌رسد باز هم بازنگری در این زمینه لازم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha