70 درصد زوجین نابارور با روش‌های معمولی درمان می‌شوند

سلامت نیوز : رییس انجمن باروری و ناباروری ایران با تاكید بر ضرورت ایجاد «بانك اطلاع‌رسانی اهدای جنین» اظهار كرد: 70 درصد زوجین نابارور با روش‌های معمولی، بارور می‌شوند و تنها در 30 درصد موارد به روش‌های پیشرفته نیاز است و كمتر از پنج درصد زوج‌های نابارور به رحم جایگزین نیاز پیدا می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر ابراهیم پارسا نژاد كه در نشست خبری هجدهمین كنگره سراسری و سومین كنگره بین‌المللی انجمن علمی - تخصصی باروری و ناباروری ایران سخن می‌گفت با بیان این مطلب خاطرنشان كرد: ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی اهدای جنین، تناقضی با محرمانه ماندن اسرار و اطلاعات بیماران ندارد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت درصدد یافتن ارگانی بود كه بتواند اطلاعات مربوطه نظیر اهدای جنین، اهدای تخمك و رحم جایگزین را مدیریت كند كه هم اكنون این امر توسط انجمن باروری و ناباروی در حال پیگیری است.

رییس انجمن باروری و ناباروری ایران با بیان این ‌كه یك باروری طبیعی نیازمند برخورداری از هفت آیتم است، گفت: اسپرم‌سازی در مردان، سیستم‌های پایین دستگاه تولیدمثل، دهانه رحم، رحم، لوله‌های رحمی، تخمدان و سیستم‌های غدد درون‌ریز از جمله این هفت آیتم هستند كه برای برخورداری از یك بارداری طبیعی نباید دچار مشكلی باشند.

وی اضافه كرد: برخی زنان به طور طبیعی از شرایط جایگزین شدن نطفه در رحم برخوردار نیستند و یا مشكلاتی نظیر تخریب مخاط داخلی، فیبروم، سقط جنین‌های مكرر و پرتودرمانی باعث شده زن نتواند از رحم خود برای بارور شدن استفاده كند. در این صورت زوجین با اسپرم و تخمك سالمی كه دارند از رحم شخص دیگری برای تشكیل جنین بهره‌برداری می‌كنند.

پارسانژاد در پاسخ به این پرسش كه در مجموع چند درصد از زوجین نابارور نیازمند استفاده از رحم جایگزین برای فرزند‌دار شدن هستند، اظهار كرد: كمتر از پنج درصد زوج‌های نابارور به رحم جایگزین برای فرزند‌دار شدن نیازمند هستند.

رییس هجدهمین كنگره سراسری و سومین كنگره بین‌المللی انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران در ادامه در خصوص «بیمه باروری» نیز عنوان كرد: هزینه درمان ناباروری در كشور كمرشكن است به عنوان مثال زنی كه بناست تحت درمان ناباروری قرار بگیرد باید ماهانه هشت تا 10 آمپول از داروهای خاص را مورد استفاده قرار دهد كه متوسط قیمت هر یك از این آمپول‌ها 20 هزار تومان است. به طور كلی تامین داروهای درمان ناباروری - بدون انجام عمل جراحی - ماهانه یك تا یك میلیون و 200 هزار تومان هزینه دارد.

وی ادامه داد: در پی برگزاری سمینار «بیمه و ناباروری» در سال 87 و با پیگیری‌های مكرر چندین مركز درمان ناباروری با شورای عالی بیمه جهت ایجاد چتر حمایتی سازمان‌های بیمه‌گر پایه برای پوشش خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری مذاكره و در نهایت پوشش هزینه‌های زوجین نابارور به تصویب شورای عالی بیمه رسید و ابلاغ شد.

پارسانژاد با بیان اینكه اكنون بیش از یك سال است كه در شهرستان‌های كشور هزینه‌های مربوط به تشخیص ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، عنوان كرد: به نظر نمی‌رسد پوشش بیمه این خدمات در تهران اجرایی شده باشد.

رییس انجمن باروری و ناباروری ایران با تاكید بر استانداردسازی خدمات درمانی ناباروری در كشور عنوان كرد: طی چندسال اخیر چند شركت بیمه خصوصی اقدام به تحت پوشش قرار دادن زوجین نابارور كردند. برخی از این مراكز زوجین را از ابتدای ازدواج تحت پوشش بیمه ناباروری قرار می‌دهند اما باید پرسید چند درصد از افرادی كه با یكدیگر ازدواج می‌كنند در آینده دچار ناباروری می‌شوند؟

12 تا 15 درصد زوج‌های ایرانی نابارور هستند
پارسا‌نژاد با بیان اینكه حدود 12 تا 15 درصد زوج‌های ایرانی نابارور هستند، عنوان كرد: پرداخت این حق بیمه به شركت‌های خصوصی بیمه‌ای برای بیمار مقرون به صرفه نیست چرا كه درصد اندكی از 15 درصد زوجین نابارور در كشور به روشهای پیشرفته درمان ناباروری نیاز پیدا می‌كنند.

وی در ادامه با بیان اینكه شانس موفقیت به كارگیری روش‌های كمك‌ ناباروری (IVF) حدود 30 تا 35 درصد است، اظهار كرد: اكنون روش‌های متعددی برای درمان ناباروری كشور مورد استفاده قرار گرفته كه از این میان می‌توان به استفاده از سلولهای بنیادی برای ساخت اسپرم اشاره كرد.

70 درصد از زوجین نابارور با روش‌های معمولی بارور می‌شوند
رییس انجمن باروری و ناباروری ایران با اشاره به اینكه حدود 70 درصد از زوجین نابارور با به كارگیری روشهای معمولی و مصرف دارو بارور می‌شوند، عنوان كرد: تنها 30 درصد از این افراد به روشهای پیشرفته درمان ناباروری از جمله تشكیل جنین در محیط آزمایشگاه نیاز پیدا می‌كنند.

كنگره بین‌المللی انجمن باروری و ناباروری، 31 فروردین ‌در تبریز برگزار می‌شود
پارسانژاد در ادامه از برگزاری هجدهمین كنگره سراسری و سومین كنگره بین‌المللی انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران از تاریخ 31 فروردین‌ ماه تا اول اردیبهشت ماه در تبریز خبر داد و اظهار كرد: جدیدترین روش‌های درمان ناباروری در ایران و سراسر جهان توسط سخنرانان این كنگره مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینكه محوریت موضوعی كنگره پیش‌رو، بهبود بخشیدن و ارتقای احتمال موفقیت در زوج‌های نابارور است، عنوان كرد: 12 كارگاه تخصصی و 12 پنل آموزشی در حاشیه این كنگره برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha