سلامت نیوز:بررسی های جدید دانشمندان نشان می‌دهد مصرف زیاد متامفتامین ممکن است خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش دهد.

به گزارش هلث دی، پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند رابطه‌ای احتمالی میان وابستگی به حشیش و اسکیزوفرنی وجود دارد.

متامفتامین ( شیشه ) و سایر محرک‌های شبه‌ آمفتامینی در رتبه دوم پر مصرف ترین مخدرهای جهان قرار دارند.

در این مطالعه، پژوهشگران مرکز اعتیاد و بهداشت روانی (CAMH) در تورنتو کانادا، سوابق بیمارانی را که در فاصله سال‌‌های 1999 تا 2000 با تشخیص وابستگی یا سوء‌ مصرف متامفتامین، حشیش، الکل، کوکائین و... در بیمارستان‌های کالیفرنیا بستری شده بودند را تجزیه و تحلیل کردند.

به گفته دکتر راس کالاگان، سرپرست این بررسی، افرادی که به خاطر وابستگی به متامفتامین بستری شده بودند و در شروع بررسی علایم ابتلاء به اسکیزوفرنی و روان پریشی در آنها دیده نشده بود نسبت به افرادی که کوکائین، الکل و داروهای افیونی مصرف می‌کردند، یک و نیم تا سه برابر بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا به اسکیزونی قرار داشتند.

این پژوهشگران همچنین دریافتند که افزایش خطر اسکیزوفرنی در مصرف‌کنندگان متامفتامین مشابه افزایش خطر ابتلا به این بیماری در مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا بود.

روشن نیست که متامفتامین و حشیش چگونه خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش  می دهند.

دکتر استفن کیش، دانشمند ارشد و رئیس آزمایشگاه مغز انسان در مرکز اعتیاد و بهداشت روانی تورنتو گفت: «شاید مصرف مکرر متامفتامین و حشیش در برخی افراد بتواند با حساس کردن مغز به دوپامین، ماده شیمیایی که تصور می‌رود در روان پریشی دخیل باشد، باعث ایجاد اسکیزوفرنی شود.»

کالاگان در پایان گفت: «امیدواریم درک ماهیت رابطه میان اعتیاد به مواد مخدر و اسکیزوفرنی به یافتن روش های درمانی بهتر برای اسکیزوفرنی و اعتیاد به مواد مخدر کمک کند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری اولیه از اعتیاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha