دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 43459
سلامت نیوز: برخلاف باور قدیمی، طبق آنچه مطالعات جدید نشان می‌دهند، هنگام انجام تمرینات قدرتی بیشتر از تمرینات استقامتی كالری سوزانده می‌شود. طی بررسی‌ای كه در یكی از دانشگاه‌های آمریكا انجام شده، شركت‌كنندگان در مدت 30 دقیقه بدنسازی همان مقدار كالری را سوزاندند كه در مدت شش دقیقه دویدن با سرعت یك‌ونیم كیلومتر در ساعت. پس نتیجه می‌گیریم شرط اول، قدرت است.

1 تمرینات استقامتی نسبت به تمرینات قدرتی كالری بیشتری می‌سوزانند
حقیقت ندارد
برخلاف باور قدیمی، طبق آنچه مطالعات جدید نشان می‌دهند، هنگام انجام تمرینات قدرتی بیشتر از تمرینات استقامتی كالری سوزانده می‌شود. طی بررسی‌ای كه در یكی از دانشگاه‌های آمریكا انجام شده، شركت‌كنندگان در مدت 30 دقیقه بدنسازی همان مقدار كالری را سوزاندند كه در مدت شش دقیقه دویدن با سرعت یك‌ونیم كیلومتر در ساعت. پس نتیجه می‌گیریم شرط اول، قدرت است.

فایده دیگر بدنسازی این است كه متابولیسم شما را بعد از تمرین بالا می‌برد و باعث ساختن ماهیچه‌ای می‌شود كه بعدا پتانسیل سوزاندن چربی را در دویدن طولانی مدت افزایش می‌دهد. اگر تمرین استقامتی انجام می‌دهید با ترك باشگاه سوزاندن كالری هم متوقف می‌شود اما وقتی تمرین قدرتی انجام می‌دهید تا 36 ساعت بعد هم كالری می‌سوزانید.

2 با ورزش كردن می‌توانید تجمع چربی زیر پوست (سلولیت) را كاهش دهید
درست است
در بدن ورزشكاران هم گاهی چربی‌هایی زیر پوست ران دیده می‌شود. ورزش كردن جلو بروز سلولیت را نمی‌گیرد اما می‌تواند كمك كند كه این فرورفتگی‌ها كمتر ظاهر شوند. سلولیت چیزی جز چربی نیست پس فعالیت‌های ورزشی‌ای كه كالری بسوزانند و همچنین تغذیه درست، باعث می‌شود پوست بدن شما صاف‌تر دیده شود. در عین حال، اضافه وزن باعث بدتر شدن سلولیت می‌شود. خانم‌ها معمولا در طول یك دهه، دو كیلوگرم ماهیچه از دست می‌دهند و بیشترین ماهیچه‌ای را هم كه از دست می‌دهند مربوط به قسمت‌هایی است كه از آنها استفاده نمی‌شود. مثلا لایه چربی‌ای كه روی ماهیچه‌های قسمت نشیمنگاه باسن و ران‌ها را پوشانده، ضخامت چندانی ندارد و به همین علت در این قسمت كم‌كم گودی‌ها و فرورفتگی‌ها نمایان می‌شود.
انجام تمرینات قدرتی نقش مهمی در سفت كردن ماهیچه‌های این قسمت و بازگرداندن ریشه محكم چربی دارد.

3 درازنشست برای شكم یكی از بهترین گزینه‌هاست
حقیقت ندارد
به احتمال زیاد از زمانی كه مدرسه می‌رفتید با درازنشست رفتن آشنا هستید اما احتمالا نمی‌دانید كه این حركت ورزشی چندان هم تاثیرگذار نیست. پس ایراد از كجاست؟ اغلب خانم‌ها درازنشست را با عضلات خم‌كننده باسن و بدون اینكه مغز ماهیچه‌ها به كار گرفته شود، انجام می‌دهند. درازنشست تنها باعث می‌شود ماهیچه‌های سطحی باسن به كار گرفته شده و ماهیچه‌های زیرین بیكار بمانند. این مساله برای داشتن یك شكم صاف و بی‌عیب بسیار حایز اهمیت است. علاوه بر این، در انجام دراز نشست، بدن دقیقا حالتی كه در هنگام نشستن در طول روز به خود می‌گیرد را تقلید می‌كند، همان وضعیت قوز شانه‌ها ‌و خم شدن ماهیچه‌های باسن. نكته مهم در تمرینات ورزشی ایجاد تغییرات مثبت است اما درازنشست دقیقا همان الگوی حركتی هنگام نشستن را تكرار می‌كند. شرط دیگر داشتن شكم صاف چیست؟ روی حركاتی مثل شنا و قیچی كه بخش‌هایی از مغز عضلات را كه معمولا به كار گرفته نمی‌شوند، تمركز كنید.

4 ورزش كردن فورا استعداد یادگیری را افزایش می‌دهد
درست است
شاید باورش مشكل باشد اما همین‌طور است. در مطالعه‌ای كه در یكی از دانشگاه‌های آلمان انجام شد، شركت‌كنندگان در مسابقه دو سرعت 20درصد سریع‌تر از دیگران لغات جدید را یاد گرفتند. مطالعه دیگری نیز وجود دارد كه فعالیت فیزیكی را روی بهتر شدن توجه و حافظه موثر می‌داند. ورزش بهترین گزینه برای آماده كردن مغز برای یادگیری است. یكی از متخصصان می‌گوید: «سلول‌های مغزی برای ارتباط دادن مسایل به یكدیگر، انعطاف‌پذیرتر و آماده‌تر می‌شوند. وقتی فرد توانست بیشتر تمركز كند، آرام‌تر و پرانگیزه‌تر باشد، آماده یادگیری است. داشتن فعالیت فیزیكی یك فایده بزرگ دیگر هم دارد و آن افزایش تولید سلول‌های ریشه‌ای است كه باعث رشد سلول‌های جدید مغزی می‌شود. تمرینات قدرتی و ایروبیك برای مغز فواید زیادی دارند. اشكال پیچیده‌تری از این تمرینات مثل فوتبال و تنیس بیشترین سود را می‌رسانند. در واقع هنگام انجام این ورزش‌ها شما قسمت‌های بیشتری از مغز را تحت فشار قرار می‌دهید كه همین باعث رشد مغز می‌شود.

5 صبح‌ها بهترین زمان برای ورزش كردن است
حقیقت ندارد
اگر شما از آن دسته افرادی هستید كه از تمام اوقات روزشان استفاده می‌كنند، عصرها برایتان ایده‌آل‌ترین زمان برای ورزش كردن است. نیروی ماهیچه‌ها و دمای بدن هر دو بین ساعت چهار تا شش به نقطه اوج می‌رسند و این امكان را فراهم می‌كند كه با كمترین مشقتی بیشترین تمرین را انجام دهید، به خصوص كه در این زمان شما ناهار و صبحانه هم خورده‌اید و بیشترین ذخیره انرژی را دارید. مطالعات نشان داده‌اند كه بدن می‌تواند در هر زمان خودش را با نهایت هر فعالیتی وفق دهد. با این حال هر موقع از صبح یا بعدازظهر كه ترجیح می‌دهید، ورزش كنید. به اعتقاد متخصصان بهترین زمان برای ورزش كردن وقتی است كه شما توانایی ورزش كردن داشته باشید.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha