دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۲
کد خبر: 43465
سلامت نیوز: خیلی از افراد برای زیبایی بیشتر از زیورآلاتی مانند گوشواره و گردنبند استفاده می‌كنند.

البته با توجه به قیمت كمتر و طرح‌های متفاوتی كه انواع بدلی این لوازم دارد، امروزه استفاده از این بدلیجات نیز طرفداران زیادی پیدا كرده است و بسیاری ترجیح می‌دهند به جای طلا از انواع بدلی این لوازم استفاده كنند، اما گاهی این بدلیجات به برخی از افراد نمی‌سازد و آنها را دچار حساسیت می‌كند.

دكتر مریم طباطبایی یزدی، متخصص بیماری‌های پوست و مو در گفت‌وگو با «جام‌جم» در این باره توضیح می‌دهد: حساسیت به بدلیجات معمولاً به علت وجود عنصر نیكل موجود در آنها ایجاد می‌شود. البته همه افراد نیز با این مشكل روبه‌رو نیستند و فقط برای گروهی ممكن است چنین حساسیتی ایجاد ‌شود.

وی با بیان این‌كه نیكل شایع‌ترین عامل ایجاد حساسیت‌های تماسی آلرژیك است، می‌گوید: نیكل غیر از جواهرات بدلی در سكه‌ها، قیچی، دكمه‌ها و زیپ‌های لباس، دسته عینك و حتی برخی از لوازم آرایشی نیز وجود دارد. بعضی از خوراكی‌ها و مواد غذایی هم حاوی نیكل است. بنابراین كسانی كه به این عنصر حساسیت دارند تا حد امكان باید تماس‌شان را با این مواد كاهش دهند.

به گفته وی، املاح نیكل موجود در دكمه‌های لباس می‌تواند در اثر تعریق و تماس با پوست بدن موجب بروز حساسیت و ایجاد ضایعات اگزمایی شود كه بسیار آزاردهنده است.

دكتر طباطبایی می‌افزاید: برای ایجاد حساسیت باید مقدار كافی نیكل با پوست بدن در تماس باشد، اما زمانی كه حساسیت ایجاد شد، مقدار كم نیكل كه در سكه، كلید، قیچی، میل بافتنی و... وجود دارد نیز می‌تواند باعث بروز مشكل شود.

فلزات حساسیت‌زا

استفاده از بدلیجات برای همه افراد مشكل‌ساز نیست.بسیاری از مردم نسبت به نیكل حساسیت‌ ندارند و بدنشان هیچ‌گونه واكنشی به آن نشان نمی‌‌دهد، ولی گروهی نیز در صورت مواجه شدن با این مواد دچار التهاب و مشكلات پوستی می‌‌شوند.

دكتر طباطبایی با بیان این‌كه حساسیت به نیكل میان خانم‌ها شیوع بیشتری دارد، توضیح می‌دهد: فلزات دیگر هم می‌تواند باعث بروز حساسیت شود، اما معمولاً شیوع حساسیت با سایر فلزات كمتر از نیكل است. به عنوان مثال كبالت نیز می‌تواند حساسیت‌زا باشد.

به گفته این متخصص پوست، طلا كمتر از سایر فلزات موجب بروز حساسیت می‌شود، اما طلا هم بندرت ممكن است چنین علائمی را ایجاد كند.

علائم حساسیت

حتماً شما هم دیده یا شنیده‌اید برخی‌ افراد به محض استفاده از جواهرات بدلی یا حتی گاهی طلا، دچار حساسیت می‌شوند. قرمزی، تورم، سوزش و خارش از جمله مشكلاتی است كه این گروه با آن روبه‌رو خواهند شد.

دكتر طباطبایی درباره علائم حساسیت كه به صورت ضایعات اگزمایی نمایان می‌شود، توضیح می‌دهد: گاهی پس از استفاده از لوازمی خاص، علائم حساسیت بروز می‌كند. به عنوان مثال استفاده از گوشواره‌ ممكن است سبب ایجاد ضایعات اگزمایی در ناحیه گوش برخی از افراد شود. همچنین عینك نیز می‌تواند روی بینی و گونه‌ها علائم حساسیت را ایجاد كند.

این متخصص پوست می‌افزاید: تعریق و گرمای هوا باعث می‌شود مقدار بیشتری نیكل با پوست بدن در تماس باشد و به همین دلیل احتمال ایجاد حساسیت را برای افرادی كه به این ماده حساس هستند، افزایش می‌دهد. خشكی پوست نیز از دیگر عواملی است كه سبب تشدید حساسیت در این گروه می‌شود و به همین دلیل چرب نگه‌داشتن پوست و استفاده از كرم‌ها به عنوان محافظ شیوه‌ای موثر برای كاهش علائم است.

همان‌طور كه گفته شد برخی از لوازم آرایشی نیز حاوی نیكل است و به همین دلیل می‌تواند برای افرادی كه به این عنصر حساسیت دارند، مشكلاتی را ایجاد كند.

دكتر طباطبایی در این‌باره یادآور می‌شود: بعضی از ریمل‌ها و سایه‌ها حاوی نیكل است و استفاده از آنها توسط افرادی كه حساسیت دارند، می‌تواند باعث ایجاد اگزما در ناحیه پلك شود بنابراین كسانی كه در اثر استفاده از این محصولات دچار حساسیت و اگزما می‌شوند، باید مراقب باشند، چون در صورتی كه این كار ادامه یابد، اگزما به صورت حاد درمی‌آید و تشدید می‌شود.

چه باید كرد؟

اصل اساسی در درمان و پیشگیری از ایجاد این ضایعات پوستی، دوری از عامل ایجادكننده حساسیت است. البته گاهی تشخیص و یافتن عامل حساسیت نیز كاری مشكل است، چون همان‌طور كه گفته شد فلزات مختلفی موجب ایجاد حساسیت می‌شود.

اما زمانی كه با استفاده از آزمایش به طور دقیق مشخص شود چه چیزی موجب بروز حساسیت شده است، می‌توان به شیوه‌هایی شرایط را بهبود بخشید.

دكتر طباطبایی درباره شیوه‌هایی كه به كاهش حساسیت ناشی از نیكل كمك می‌كند، می‌گوید: چرب نگه‌داشتن پوست و استفاده از چسب‌های ضد آب شیوه‌هایی موثر برای كاهش تماس بدلیجات با پوست بدن است.

این متخصص پوست با بیان این‌كه برخی از مواد غذایی نیز حاوی نیكل است، یادآور می‌شود: برخی از خوراكی‌ها مانند شكلات، بادام هندی، لوبیا قرمز و اسفناج نیز حاوی نیكل است بنابراین افرادی كه به نیكل حساسیت دارند و در تماس با آن دچار اگزما می‌شوند، باید دقت داشته باشند، چون در صورت مصرف این خوراكی‌ها ضایعات پوستی‌ آنها تشدید می‌شود.

به گفته وی، مصرف این خوراكی‌ها برای فردی كه به نیكل حساسیت دارد باعث ایجاد ضایعات پوستی می‌شود و ضایعاتی را كه از گذشته وجود داشته است نیز تشدید می‌كند.

دكتر طباطبایی با بیان این‌كه حساسیت به نیكل مشكلی همیشگی است، توضیح می‌دهد: سیستم ایمنی بدن افرادی كه به نیكل حساسیت دارند، نسبت به این عنصر واكنش نشان می‌دهد و هر زمانی كه پوست با آن تماس داشته باشد دوباره مشكلات و علائم حساسیتی ایجاد خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha