سلامت نیوز : یک آسیب شناس اجتماعی با اعلام اینکه قلیان دروازه ورود به اعتیاد است گفت: ایران در دنیا رکورددار بیشترین مصرف قلیان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، دکتر مجید ابهری با اشاره به اینکه قلیان تنها تفریح ارزان جوانان است،اظهار داشت: جوانان به علت اینکه می خواهند خود را بزرگتر از سن واقعی نشان داده و در نظر دوستان و همسالان خودنمایی کنند اقدام به کشیدن قلیان می کنند. متاسفانه در بسیاری از اوقات جوانان اقدام به کشیدن قلیان در مقابل چشم والدین می کنند که با والدین با خندیدن این حرکت ناهنجار را تائید می کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل مهم گرایش جوانان به قلیان و استعمال آن در اماکن عمومی مسخره نشدن توسط همسالان است. جوان برای اینکه متهم به بچگی و کودک بودن نشود اقدام به کشیدن قلیان می کنند.

به گفته این آسیب شناس، از نگاه رفتاری کمبود شادی و نشاط و گران بودن سرگرمی ها در جامعه باعث شده است تا قلیان به عنوان یک سرگرمی گسترش یابد.

ابهری با بیان اینکه استفاده از تنباکوهای اسانس دار و میوه ای افزایش چشمگیری یافته تاکید کرد: ورود انواع تنباکو با اسانس های مختلف باعث ایجاد جذابیت بیشتر قلیان برای جوانان شده است. این در حالی است که این مواد شیمیایی امکان بروز سرطان ریه و بیماری های متخلف ریوی را افزایش می دهد. متاسفانه باور غلطی نیز در میان این قشر رواج یافته است که گذر دود از آب باعث کاهش نیکوتین می شود.

وی افزود: مخلوط کردن شیر یا قهوه در آب قلیان هیچ تاثیری در کاهش نیکوتین ندارد.

این آسیب شناس از افزایش فروشگاههای مواد دخانی و قلیان خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر فروشگاههای متعددی راه اندازی شده و اقدام به عرضه قلیانهای سفری، ماشینی و خانگی می کنند. هیچگونه برخوردی با این مغازه ها نمی شود و آنها به راحتی در حال فروش ادوات قلیان هستند. مصرف قلیان در اماکن عمومی و سربسته آلودگی محیط را افزایش داده و علاوه بر ایجاد مشکلات برای افراد حاضر در این اماکن، مسمومیت مواد اولیه غذایی را تشدید می کند.

وی ادامه داد: علی رغم بخش نامه های موجود و برخوردهای فصلی پلیس با مراکز عرضه قلیان در بسیاری از مواقع دختران نیز به صورت گروهی در اماکن تفریحی مانند درکه، فرحزاد و دربند جمع می شوند و اقدام به کشیدن گروهی قلیان می کنند.

ابهری کم شدن مهارت اجتماعی را عامل گرایش بیشتر جوانان به قلیان دانست و افزود: متاسفانه به علت کمرنگ شدن مهارت اجتماعی در جوانان به آنها اینگونه القا شده است که برای دور هم بودن و گفتگو باید قلیان وجود داشته باشد.

این آسیب شناس با اشاره به اینکه که قلیان دروازه ورود به مواد مخدر است، تاکید کرد: افراد قلیانی دو برابر سایرین در خطر اعتیاد قرار دارند.

وی با رد مصرف قلیان توسط جوانان کشورهای دیگر، ایران را دارای بیشترین مصرف کننده قلیان معرفی کرد و گفت: گرایش جوانان خارجی اینگونه گسترده نیست و با توجه به تفریحاتی که در این کشورها وجود دارد استقبال چندانی از قلیان نمی شود. البته در کشورهای عربی به علت اینکه قلیان یک سنت است جوانان از آن استفاده می کنند.

وی در پایان راهکار مقابله با گرایش جوانان را آموزش مهارت زندگی و اطلاع رسانی دانست و ادامه داد: علاوه بر آموزش و اطلاع رسانی، باید سرگرمی های ارزان و رایگان برای جوانان ایجاد کرد تا از قلیان فاصله بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha