سلامت نیوز : رئیس انجمن علمی باروری و ناباروری ایران گفت: هزینه روش‌های کمک باروری کمر شکن است و فقط هزینه ۱۰ عدد آمپول برای افزایش تعداد تخمک در یک دوره ۲۰۰ هزار تومان است که حضور فعال بیمه‌های پایه را می‌طلبد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس محمد‌ ابراهیم پارسا نژاد امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: انجمن علمی - تخصصی ناباروری از 15 سال پیش تأسیس شده و با همکاری وزارت بهداشت در راستای تدوین پروتکل‌ها و گاید‌لاین‌های درمانی در زمینه باروری و ناباروری، پیشنهاد داروهای مورد نیاز به وزارت بهداشت و حتی پیشنهاد ساخت برخی داروها برای درمان ناباروری در داخل کشور از جمله وظایف این انجمن است.

پارسا‌نژاد با اشاره به اینکه این انجمن هماهنگی امر درمان ناباروری را در 50 مرکز درمان ناباروری و IVF در کشور برعهده دارد گفت: همواره در تلاشیم تا در راستای ارتقای سطح درمان ناباروری در کشور گام‌های مؤثری برداریم که یکی از این کارها ارتباط با انجمن‌های ناباروری در سطح خاورمیانه و کشورهای اروپایی است که تابه‌حال همکاری رسمی با آنها نداشته‌ایم.

اولین نوزاد لقاح آزمایشگاهی ۳۴ سال پیش به دنیا آمد
این فوق‌ تخصص بیماری‌های زنان و نازایی تصریح کرد: همواره امر درمان ناباروری از دغدغه های جوامع بوده است به طوری که بشر را بر آن داشت تا برای آن راهکارهای نوینی بیندیشد به عنوان مثال در حدود 34 سال پیش اولین نوزاد حاصل از لقاح آزمایشگاهی در انگلیس با کمک روش‌های کمک ناباروری به دنیا آمد اما پس از آن بحث‌های شرعی و حقوقی در بین ادیان مختلف مطرح شد.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که با توجه به حساسیت شیعه در این گونه مسائل، این مطلب سریع توسط فقها و مراجع ما بررسی شده و ما به عنوان اولین کشور این امر را پذیرفتیم و انقلابی با این شیوه در درمان ناباروری ایجاد شد.

برای اهدای جنین و تخمک نیاز به بانک اطلاعاتی داریم
پارسانژاد اذعان داشت: در حال حاضر به آنجا رسیده‌ایم که حتی قابلیت اهدای جنین یا تخمک وجود دارد اما اکنون برای مشکلات بعدی مانند جلوگیری از ازدواج خواهر و برادری نوزادانی که از این روش متولد می‌شوند باید شبکه بانک اطلاعات کشوری داشته باشیم تا بعدها به مشکل بر نخوریم.

وی گفت: اگر چه برخی از مراکز درمان ناباروری سیستم ثبت اطلاعات اهدا را به صورت محرمانه دارند اما می‌طلبد تا برای دسترسی بیشتر و در عین حال با حفظ اسرار بیمار بتوانیم آن را به صورت سراسری در کشور و با چارچوب‌های مشخص داشته باشیم.

سقط‌‌های مکرر غیرقانونی از عوامل موثر ناباروری است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد استفاده از رحم جایگزین برای خانم‌هایی که امکان بارداری را ندارند گفت: چند عامل در خانم‌ها از جمله سیستم‌های رحمی، تخمدان و هورمون در امر بارداری دخیل هستند که اگر یکی از این عوامل مشکل داشته باشد. زن را به سمت استفاده از رحم جایگزین سوق می‌دهد چرا که برخی خانم‌‌ها به دلیل تخریب مخاط  رحم یا سقط‌های مکرر غیر قانونی امکان بارداری مجدد را ندارند و رحم جایگزین تنها راه‌حل آنهاست.

بیمه‌ها فکری کنند/ هزینه‌های درمان ناباروری کمرشکن است
رئیس انجمن باروری و ناباروری ایران هزینه درمان ناباروری را کمرشکن دانست و گفت: اگر خانمی بخواهد تحت درمان جدی ناباروری قرار بگیرد باید فقط برای یک دوره بین 8 تا 10 عدد آمپول خاص استفاده کند که قیمت هر عدد آن چیزی حدود 20 هزار تومان است صرفنظر از اینکه هزینه بیمارستان، آزمایشها و بستری جدای از این است. هزینه این کار یک میلیون و 200 هزار تومان به بالا برآورد می‌‌شود.

وی با اشاره به عملکرد سیستم‌های بیمه‌گذار برای زیر پوشش قرار دادن خدمات درمان ناباروری گفت: در سال 87 سمیناری بین شرکت‌های بیمه، وزارت بهداشت و انجمن درمان ناباروری برگزار شد و  پیگیری‌های متعددی صورت گرفت تا بیمه‌ها چتر حمایتی خود را بر این امر بگسترند و با تاکید رئیس جمهوری وقت پوشش هزینه‌های زوجین نابارور به تصویب شورای عالی رسید.

وی ادامه داد: اما نکته حائز اهمیت این است که این پوشش خدمات بیمه‌ای منوط به استانداردسازی خدمات درمان ناباروری شد و اینکه مراکز درمان چقدر نیروی انسانی وسیله مصرفی و تکنولوژی روز را باید داشته باشند.

پارسانژاد ادامه داد: اکنون استانداردها با همکاری وزارت بهداشت و انجمن باروری - ناباروری آماده شده و در حال ارائه به وزارت رفاه و شرکت‌های بیمه‌ای است.

به گفته پارسانژاد حتی بیمه‌ها پیشنهاد دادند تا تمام خانم ها خود را برای ناباروری بیمه کنند تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنند ولی از آنجایی که درصد کمی (حدود ۵ درصد) به این بیمه نیاز پیدا می‌کنند هزینه بیمه مقرون به صرفه نبود و این طرح مورد قبول واقع نشد.

میزان موفقیت روش‌های پیشرفته کمک باروری 35 درصد است
این متخصص بیماری های زنان و نازایی آمار زوجین نابارور را در کشور مانند سایر نقاط دنیا بین 12 تا 15 درصد عنوان کرد و گفت: مطالعات اپیدمیولوژیک به ما می‌گوید که تنها 10 تا 15 درصد زوجین نابارور به استفاده از روش‌های پیشرفته کمک باروری (ART) رو می‌آورند که میزان موفقیت این درمانها در هر بار حدود 30 تا 35 درصد است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی ما بهبود بخشی و احتمال موفقیت در درمان زوج‌های نابارور است و در تلاشیم تا با استفاده از سلول‌های بنیادی و استحصال اسپرم بتوانیم ناباروری را درمان کنیم.

پارسا‌نژاد گفت: 70 درصد زوج‌های نابارور با درمان‌های معمولی بارور می‌شوند و تنها 30 درصدند که نتیجه نمی‌گیرند که این دسته باید به روش‌های پیشرفته متوسل شوند و ما در محیط آزمایشگاهی اسپرم و تخمک را از پدر و مادر گرفته تبدیل به جنین کرده و آن را به مادر منتقل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha