سلامت نیوز : معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اعلام اینکه سرماخوردگی، دردهای عضلانی و مشکلات گوارشی بیشترین مشکل افراد در سفر حج است از راه اندازی ۶مرکز درمانی جدید در مکه و مدینه خبر داد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، ولید دنده‌ بر با اشاره به برپایی 6 مرکز درمانی در مدینه و 6 مرکز درمانی در مکه و در نهایت یک مرکز سیار درمانی در منطقه شجره توسط مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر اظهار داشت: این مراکز درمانی به صورت 24، 16 و 8 ساعته به حجاج خدمات درمانی و بهداشتی ارائه می‌دهند و درمانگاه سیار شجره نیز از ساعت 15 تا خروج حجاج از منطقه میقات تا ساعت 20 خبر داد.

16 هزار ویزیت، 6 هزار و 500 خدمات جراحی و سرم درمانی
وی افزود: در حال حاضر 21 هزار حاجی در مدینه و 21 هزار حاجی دیگر در مکه حضور دارند و تاکنون نیز 16 هزار ویزیت عمومی از جمله در زمینه‌های زنان و داخلی و 6 هزار و 500 خدمات مختلف از جمله جراحی و سرم درمانی صورت پذیرفته است.

سرماخوردگی شایع ترین بیماری در بین حجاج
دنده‌بر ادامه داد: شایع‌ترین گرفتاری‌ها در بین حجاج مسئله سیستم تنفسی فوقانی از جمله سرماخوردگی است که این مسئله به دلیل تغییر آب و هوای ایران و عربستان و همچنین ازدحام زیاد حاجیان در این کشور صورت می‌پذیرد.

راه اندازی 2 مرکز درمانی در مدینه و 4 مرکز در مکه
وی با اشاره به اعزام بیش از 90 هزار حاجی تاکنون برای انجام فریضه حج عمره مفرده گفت: ما در تلاش هستیم تا بتوانیم در روزها و ماه‌های آینده 4 مرکز درمانی در مکه مکرمه و 2مرکز دیگر نیز در مدینه منوره راه‌اندازی کنیم.

ارسال دارو به صورت ماهانه برای حجاج حج عمره مفرده
دنده‌بر بیان داشت: مرکز پزشکی حج و زیارت مرکز هلال احمر هر سال در ماه مبارک رمضان در زمانی که هواپیماها ظرفیت خالی بیشتری دارند یک محموله کامل دارویی برای ایام حج تمتع ارسال می‌کند و در عمره مفرده نیز به صورت ماهانه داروهای لازم به این کشور ارسال می‌شود.

معاینه حجاج قبل از تشرف به عمره مفرده در آینده
وی با اشاره به رضایت سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج گفت: در زمینه معاینات قبل از تشرف در حج عمره مفرده برنامه‌های لازم به سازمان حج و زیارت ارائه شده است و در صورت نهایی شدن این مبحث که در حج تمتع نیز اجرا می‌شد برای حج عمره مفرده نیز در آینده بتوانیم معاینه قبل از تشرف را داشته باشیم.

ارتقا تجهیزات درمانی در حج عمره مفرده
دنده‌بر همچنین با اشاره به توجه و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جانبازان حاجی که مسئولیت اصلی بهداشت و درمان آنان با بنیاد شهید است افزود: در حج عمره مفرده نیز تجهیزات آمبولانسی و بکارگیری از تخت‌های جدید و بهتر و همچنین بکارگیری از نیروهای فنی و تخصصی لحاظ شده است.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اعزام 665نفر از نیروهای کادر پزشکی در حج گذشته بیان داشت: امسال نیز همین تعداد برای ارائه خدمات به حاجیان به عربستان اعزام می‌شوند.

سرماخوردگی، دردهای عضلانی و بیماری گوارش بیشترین بیماری ‌حجاج
دنده‌بر با توصیه به حجاج برای اعزام به خانه خدا در حج عمره مفرده گفت: بیشترین گرفتاری‌ها برای حجاج و مراجعات آنان به درمانگاه‌های ما در زمینه سرماخوردگی، دردهای عضلانی و اسکلتی و بیماری‌های گوارش است.

حجاج بیمار 20 روز دارو خود را همراه داشته باشند
وی ادامه داد: توصیه مرکز پزشکی حج و زیارت به حاجیانی که در روزهای آینده به عربستان اعزام می‌شوند این است که به دلیل پایین تر بودن دما در ایران و بالاتر بودن دما در عربستان مراقب باشند تا دچار سرماخوردگی نشوند و بیماران نیز حتی‌المقدور داروی 20 روز را با خود همراه ببرند.

رعایت رژیم غذایی، پرهیز از نوشیدن نوشابه
دنده‌بر تصریح کرد: افرادی که از غذای رژیمی استفاده می‌کنند به هیچ عنوان رژیم غذایی خود را تغییر ندهند و مراقب باشند تا غذاهای ارائه شده در سفر به خانه خدا پرکالری است و حتی‌المقدور باید از نوشیدن نوشابه که قند بسیاری دارد پرهیز کنند.

گزارش اعزام افراد معتاد به عربستان نداشتیم
وی در توضیح آخرین وضعیت اعزام افراد معتاد به عربستان برای حج عمره مفرده اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون با اقدامات خوب نیروی انتظامی، بعثه مقام معظم رهبری و مرکز پزشکی حج و زیارت هیچ گزارشی مبنی بر دستگیری این افراد در فرودگاه‌های ایران و عربستان ارائه نشده است و افراد باید قبل از اعزام به خانه خدا برای حج عمره مفرده اعتیاد خود را ترک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha