دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 43487
سلامت نیوز : مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت: با اصلاحاتی که در بیمارستانهای دولتی انجام شده روند رو به گسترش بیمار دزدی کمتر شده است اما نمی‌توانم بگویم بیمار دزدی از بیمارستانهای دولتی دیگر وجود ندارد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس ، سجاد رضوی افزود: طی یک سال گذشته اقدامات زیادی برای بهبود وضع بیمارستانهای دولتی کشور انجام شده است اما هنوز به ایده‌آل نرسیده‌ایم، با این حال هنوز اولویت مهم وزارت بهداشت اصلاح وضعیت بیمارستانهای دولتی به خصوص اورژانسهاست.

وی ادامه داد: طی این مدت پزشکان متخصص اعم از متخصصان طب اورژانس یا سایر متخصصان مانند بیهوشی، جراحی و زنان در بسیاری از اورژانسهای بیمارستانی به صورت ۲۴ ساعته مستقر شده‌اند و این متخصصان هستند که در اورژانسها بیماران را می‌بینند و تقریباً می توان گفت در اکثر اورژانسهای بیمارستانهای بزرگ کشور دیگر این پزشکان متخصص هستند که به بیماران خدمت ارائه می‌کنند.

رضوی در پاسخ به این پرسش که پزشکان متخصص اکنون در چند درصد بیمارستانهای کشور مستقر هستند، گفت:‌قبلاً ۲ تا ۳ درصد اورژانسهای بیمارستانی کشور پزشک متخصص داشتند اما حالا این میزان به حدود ۲۵ درصد رسیده است به همین خاطر رضایتمندی مردم از خدمات اورژانسهای بیمارستانی بهتر شده است.

مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: با وجود این ،مشکلات همچنان وجود دارند، حدود ۵۰ درصد بیمارستانهای کشور قدمت بیش از ۳۰ سال دارند و فرسوده هستند، تعداد نیروی انسانی به خصوص پرستار کم است. تعرفه‌های خدمات نیز واقعی نیست و با توجه به اینکه قانون از ما خواسته است که پرداخت از جیب مردم هم کم شود به علت کمبود منابع واقعاً مشکل داریم. پوشش بیمه‌ها هم ضعیف است.

رضوی گفت: در مورد اورژانسهای بیمارستانهای خصوصی هم با توجه به اینکه درجه بندی و ارزشیابی آنها با وزارت بهداشت است بر آ‌نها نظارت داریم اما عمده شکایت مردم از این مراکز به خاطر کیفیت خدمات نیست بلکه به علت هزینه بالا و گرانی نرخ خدمات است که باید با پوشش بیمه‌های تکمیلی و خصوصی جبران شود.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که وضعیت پدیده بیمار دزدی از بیمارستانهای دولتی به خصوصی چگونه است نیز توضیح داد: با اصلاحاتی که در بیمارستانهای دولتی انجام شده است، این وضعیت که رو به گسترش بود تا حدی کمتر شده است اما نمی‌توانم بگویم دیگر وجود ندارد.

مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در گذشته به علت نبود پزشک متخصص در بیمارستانهای دولتی بیماران را می‌ترساندند که چون در این بیمارستان پزشک متخصص نیست ممکن است بیمار شما بمیرد یا دچار مشکل شود و از این طریق بیماران را به بیمارستان خصوصی می‌بردند ولی این وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است.

وی گفت: در مورد بیماران تصادفی نیز گزارش‌های ما نشان می‌دهد که تمام بیمارستانهای دولتی این بیماران را بدون دریافت هیچگونه وجهی پذیرش می‌کنند و به آنها خدمات ارائه می‌کنند.

وی افزود: در مورد بیمارستانهای خصوصی نیز این مراکز موظف هستند بیماران تصادفی را تا مرحله پایداری علایم حیاتی نگهدارند و به آنها خدمات ارائه کنند اما بعد از پایدار شدن علایم حیاتی و رفع شدن خطر مرگ، این بیمار است که انتخاب می‌کند در بیمارستان خصوصی می‌ماند و هزینه آن را پرداخت می‌کند یا به بیمارستان دولتی منتقل شود.

رضوی گفت: ستادهای هدایت دانشگاههای علوم پزشکی نیز موظف هستند این بیماران را در صورت تمایل به بخش دولتی پذیرش کنند و زمینه انتقال آ‌نان را به بیمارستان دولتی فراهم کنند تا بدون پرداخت هزینه‌های گزاف بخش دولتی بتوانند خدمات لازم را دریافت کنند.

وی افزود: اگر گزارشی دال بر تخلف بیمارستانها مبنی بر گرفتن پول از بیماران تصادفی یا بی‌توجهی ستادهای هدایت بیماران در دانشگاههای علوم پزشکی برای پذیرش این بیماران به ما برسد سریعاً به آن رسیدگی می‌کنیم و خود بنده پاسخگو خواهم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha