سلامت نیوز: همانطور كه ما در زندگی روزانه مان نگرانی و ناراحتی هایی داریم نوجوانان و جوانان هم از این قاعده مستثنی نیستند. آنها هم به سهم خود، خواسته های روزانه و مسائلی دارند كه به نظرشان به آسانی حل نمی شود.

اگر ناامیدی و نگرانی وجودشان را در برگیرد، به مرور افسرده و پریشان می شوند. طبیعی است كه گه گاه بعضی از جوانان به خاطر شخصیت و خلق و خوهای متفاوت، بیشتر از دیگران نگران شوند.

اما والدین می توانند در مدیریت كردن پریشانی و نگرانی آنها حل مسائلشان به آنها كمك كنند. این گونه حل كردن مشكلات موجب رشد حس اعتماد به نفس و خوش بینی به آنها می شود و این امر در تسلط پیدا كردن بر چالش های كوچك و بزرگ زندگی آنها كمك خواهد كرد.

مسائلی كه موجب نگرانی نوجوانان می شود به سن و طبقه ای كه درآن هستند، بستگی دارد. افراد زیر سیزده سال معمولاً درباره نمرات، امتحان ها و تغییرات بدن نگران می شوند. بخشی از نگرانی آنها نیز به مسائل اجتماعی چون فشار همسالان و زورگویی درمدرسه، مورد تمسخر واقع شدن و حذف شدن از طرف دوستان بازمی گردد. كه البته بسیار مهم است.
آنان همچنین از آنجا كه احساس می كنند بخشی از دنیای بزرگ اطرافشان هستند. درباره مسائل و اتفاقات جهان و موضوع هایی كه در مدرسه و اخبار می شنوند، و نگران می شوند. مسائلی چون جنگ، آلودگی، به خطر افتادن حیوانات و بلایای طبیعی می تواند منبع نگرانی آنان باشد.

به نوجوانتان شجاعت دهید
ضروری است به فرزندانتان كمك كنید تا بر نگرانی و تشویش خود غلبه كنند و برای این كار باید به چند نكته توجه داشته باشید.

دركنارش باشید و به اتفاقاتی كه درمدرسه، تیم ورزشی یا در ارتباط با دوستانش افتاده است، علاقه نشان دهید و به صورت اتفاتی درباره آنها سؤال كنید. هنگامی كه او درباره

اتفاقاتی كه در طول روز برایش افتاده است صحبت می كند حتماً دقت كنید كه به چه چیزهایی فكر می كند و درباره این اتفاقات چه احساساتی دارد.

اگر فرزند شما درباره مسئله ای نگران است دراین باره از او سؤال كنید. به نوجوانتان شجاعت دهید كه درباره مسائلی كه آنها را آزار می دهد صحبت كنند.

درباره جزئیات از آنها سؤال كنید و با دقت به صحبت هایشان گوش دهید. گاهی تنها اظهار همدردی با كودكان می تواند فشار روحی آنها را كم كند.

به كودكتان نشان دهید كه مراقب او هستید و او را درك می كنید. بنابراین توجه كردن به نگرانی كودكتان نشان می دهد كه شما به او توجه دارید و كمك می كند كه او احساس كند

ازطرف شما حمایت و درك می شود. درباره اتفاقات خوبی كه افتاده است با او صحبت كنید و بگذارید فرزندتان درباره موفقیت، پیشرفت و تجربیات مثبت، احساساتش را بیان كند.

همیشه فرزندتان را برای حل مسائل راهنمایی كنید. در واقع شما می توانید به جوانتان كمك كنید تا یاد بگیرند از عهده چالش های زندگی برآیند و از این طریق از نگرانی شان بكاهند.
زمانی كه فرزند شما درباره مشكلی صحبت می كند، به او پیشنهاد دهید كه با یكدیگر برای آن راه حلی را پیدا كنید. برای مثال اگر پسر شما درباره امتحان ریاضی خود نگران است، به او پیشنهاد كنید كه كمكش می كنید تا خوب درس بخواند. از این راه نگرانی اش كم خواهدشد.

مشكلات را برای آنها تجزیه تحلیل كنید
در بیشتر موارد، باید به جای مخالفت با جوان ها، درباره مشكل آنها درست فكر كنید و با یكدیگر راه حل پیدا كنید. بهتر است مشكلات را برای آنها تجزیه تحلیل كنید و از تجربه تان در این زمینه كمك بگیرید. به این ترتیب وی نقش فعالی خواهد داشت و یاد می گیرد كه چگونه به طور مستقل از عهده مشكلات برآید.

گاهی اوقات آنها درباره مسائلی كه اتفاق افتاده است نگران می شوند و این، زمانی است كه والدین می توانند چشم انداز و دورنمایی از آن برایشان ترسیم كنند.

اگر فرزندتان نمرات پایینی در امتحاناتش كسب كرده، به او بگویید كه احساساتش را درك می كنید. سپس یادآوری كنید كه همچنان راه برای جبران وجود خواهدداشت.

اهمیت این مسئله را تصدیق كنید و بگذارید او بداند علیرغم نتیجه ای كه می گیرد شما به او افتخار می كنید و می دانید كه تمام تلاشش را انجام داده است.

بدون این كه احساسات فرزند خود را كوچك كنید، تأكید كنید كه مشكلات قابل حل و موقتی هستند و روزهای بهتر و فرصت های دیگری نیز برای او وجود خواهدداشت. به آنها یادآور شوید هر اتفاقی كه رخ دهد، همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت.

والدین می توانند با به بحث گذاشتن موضوعاتی كه باعث نگرانی نوجوانشان در آینده شده، با دادن اطلاعات دقیق و تصحیح تصور غلط آنان درباره این مسائل به آنان كمك كنند. به آنان اطمینان دهید كه بزرگترها از پس مشكلات برمی آیند و از آنان محافظت خواهندكرد.

آگاه باشید كه عكس العمل شما به مسائل اجتماعی و اقتصادی بر آنها هم تأثیر می گذارد. اگر شما اضطراب و خشم خود را درباره اتفاقات دور و برتان بدون كنترل بر احساساتتان بیان كنید نوجوانان نیز همین گونه عكس العمل نشان خواهند داد. اما اگر شما نگرانی خود را ازطریق روش فعال بیان كنید و درباره حوادث تمایز قائل شوید، فرزندتان خوش بینی بیشتری خواهند داشت و این توانایی نیز در آنان ایجاد می شود.

بسیاری اوقات وقتی نوجوانان نگران می شوند به تنها چیزی كه احتیاج دارند اطمینان و آرامش بخشی والدین شان است. این آرامش بخشی می تواند به شكل درآغوش گرفتن، گفتن كلمات صمیمانه و از ته دل یا گذراندن اوقات با آنان باشد. این عمل به آنها یاد می دهد تا بدانند هر اتفاقی كه بیفتد والدین با مهر و محبت پشتیبان آنها هستند.

همواره تلاش كنید كه نمونه خوبی برای نوجوانتان باشید. بهترین درسی كه می توانید به نوجوانتان بدهید آن چیزی است كه در عمل به او نشان می دهید. پاسخ شما به نگرانی های خودتان راهگشای برخورد وی با چالش ها و مشكلات است.

وقتی شما در برخورد با مسائل عصبی می شوید آنها نیز یاد می گیرند همین برخورد را در موقعیت های مشابه داشته باشند. به جای عصبانی شدن قسمت پر لیوان را نگاه كنید و هنگامی كه درباره نگرانی هایتان صحبت می كنید افكار خوش بینانه درباره موقعیت خود به زبان بیاورید. پاسخ-خوشبینانه و بااعتماد به نفس به نوجوانتان یاد می دهد كه مشكلات، موقتی هستند و فردا روز دیگری خواهدبود.


منبع: روزنامه کیهان
    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha