سلامت نیوز : یك روانپزشك در یزد گفت: افرادی كه سابقه افسردگی دارند، بارداری به عنوان نوعی استرس و فشار می‌تواند عامل بازگشت افسردگی در آنها باشد.

به گزارش سلامت نیوز دكتر فاطمه حسینی در گفت‌وگو با ایسنا،  گفت: افسردگی بعد از زایمان به دلایل گوناگون همچون حاملگی ناخواسته، وجود تنش و فضای نامناسب و استرس زا در خانواده، وجود سابقه افسردگی در فرد یا خانواده، تغییرات هورمونی دوران حاملگی و افت ناگهانی برخی هورمونها بروز می‌كند.

وی افزود: علائم افسردگی حاملگی و افسردگی‌های پس از زایمان با افسردگی معمولی تفاوتی ندارد و اگر فردی در دوران حاملگی از زندگی خود لذت نمی‌برد و از مسائلی كه قبلا باعث شادی او می‌شده، لذت نمی‌برد و شاد نمی‌شود، همچنین كارهای روزمره برایش سنگین و سخت شده است، علاوه بر این برخی علائم جسمی دوران بارداری با علائم جسمی افسردگی نیز ممكن است تداخل داشته باشد، لذا نباید این مسایل را افسردگی نامید.

وی گفت: برخی از علائم مانند تغییر و اختلال خواب را نیز می‌توان از علائم افسردگی دانست، این در حالی است كه برخی از علائم مانند بیدار شدن خیلی زود، افكار منفی و احساس ناامیدی و ناتوانی در دنیا آوردن فرزند به دلیل اضطراب در فرد ایجاد می‌شوند و صرفا معنی افسردگی ندارند.

وی اضافه كرد: همچنین افسردگی می‌تواند به چند شكل در فرد بروز كند، به عنوان مثال بیماری افسردگی موسوم به "غم مادری" كه بعد از زایمان شروع شده و پس از 15 روز رو به بهبودی می‌رود، در این بیماری افسردگی، مادر بی‌حوصله و تحریك‌پذیر می‌شود و به اختلالات خواب و اشتها دچار شده، در عین حال نیاز به مصرف دارو در این خصوص وجود ندارد و با درمانهای حمایتی، بیماری غم مادری بهبود می‌یابد.

وی خاطرنشان كرد: برخی از افسردگی‌های پس از زایمان به صورتی ظاهر می‌شوند كه باید حتما به روانشناس مراجعه شود و دوره بهبود این نوع افسردگی نیز بیشتر است به طوری كه علاوه بر حمایت خانواده به مصرف داور هم نیاز است و آسیبی به مادر و كودك در این دوران وارد نمی‌كند و تاثیری بر روی شیر مادر هم ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha