سلامت نیوز: براساس آمار و گزارش سازمان بازرسی کل کشور که چندی قبل منتشر شد، کمبود تخت های ICU یا مراقبت های ویژه در بیمارستان های دولتی مشهود است و بسیاری از بیماران با وجود نیاز ضروری به بستری در بخش مراقبت های ویژه باید در نوبت بمانند تا تخت ICU برای آن ها خالی شود که این مسئله باعث هدر رفتن زمان طلایی و در معرض خطر قرار گرفتن جان آن ها می شود.
همچنین براساس آمار انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه، سالانه 1.5 تا ۲ میلیون نفر به دلیل تصادفات جاده ای ، سکته های مغزی و... به بیمارستان ها مراجعه می کنند که ۳۰ درصد آن ها نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه دارند اما کمبود بیمارستان ها باعث شده است که میزان دسترسی به تخت های مراقبت ویژه کم باشد. براساس استانداردهای جهانی ۱۰ درصد تخت های بیمارستانی باید تخت ICU و مراقبت ویژه باشد که با وجود حدود ۸۰ هزار تخت بیمارستانی در بخش دولتی باید حداقل ۸ هزار تخت مراقبت های ویژه وجود داشته باشد که بنا به گفته یک مسئول در وزارت بهداشت تخت های موجود ICU در بخش دولتی حدود ۴ هزار تخت است بنابراین با شرایط مطلوب فاصله بسیار داریم.

اما قرار است تا پایان سال ۶۰۰ تخت ICU به مجموع این تخت ها افزوده شود و حدود ۴۰۰ تخت دیگر نیز تا خرداد ماه سال ۹۱ به بهره برداری می رسد که در این صورت گام بلندی در راستای رفع کمبود تخت های ICU برداشته می شود.مهندس رضا رضایی، مدیر بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت در این باره به خراسان گفت: امسال برای کاهش هزینه های مردم در بخش سلامت و تحقق شاخص عدالت در سلامت و افزایش رضایتمندی بیماران برنامه ای برای راه اندازی ۱۰۰۰ تخت ICU در وزارت بهداشت تهیه شد که اولویت آن در بیمارستان های با حجم مراجعه بالا و شهرستان های کمتر برخوردار بود.

۱۰ درصد تخت های بیمارستانی باید تخت ICU باشد

شایان ذکر است بنا به گفته دکتر قیامت رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه، هزینه بالای راه اندازی تخت های ICU نسبت به تخت های معمولی به دلیل تجهیزات مورد نیاز بالاست و براساس آمار هزینه بهره برداری و راه اندازی یک تخت ICU ۲۵۰ میلیون تومان است به همین دلیل تاکنون برنامه ریزی ها کمتر در راستای راه اندازی تخت های ICU بوده است. بنا به آمار سایت وزارت بهداشت تعداد تخت های مراقبت های ویژه یا ICU در سال ۸۳ حدود هزار و ۵۰۰ تخت بوده است که این رقم در سال ۸۶ به ۳ هزار و ۹۰۰ تخت افزایش یافته است اما به دلیل حجم بیماران مراجعه کننده به بخش مراقبت های ویژه راه اندازی تخت ICU در سال جاری جزو اولویت های وزارت بهداشت قرار گرفت.

براساس آمار انجمن بیهوشی سالانه 1.5 تا ۲ میلیون نفر به دلیل تصادفات جاده ای، سکته های مغزی و... به بیمارستان های دولتی مراجعه می کنند که ۲۰ درصد آن ها نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه دارند و با توجه به کمبود تخت ICU در بیمارستان، این بیماران باید ساعت ها و حتی روزها در انتظار خالی شدن تخت باقی بمانند.

۳۰۰ تخت مراقبت ویژه در ۶ استان راه اندازی شد

رضایی افزود: راه اندازی هزار تخت ICU گام بلندی است که وزارت بهداشت برای رفع کمبود تخت های ICU در کشور برداشته است که بخشی از این رقم راه اندازی و بخشی نیز در حال راه اندازی است.بنا به گفته این مسئول برنامه عملیاتی راه اندازی این تخت ها در سال جاری آغاز شد و در حال حاضر ۳۰۰ تخت در استان های مازندران، تهران، اهواز، اصفهان، کردستان و کرمانشاه راه اندازی شده است و ۳۰۰ تخت دیگر نیز تا پایان امسال به بهره برداری می رسد که با این اتفاق حداقل ۲۰ درصد به ظرفیت تخت های مراقبت های ویژه افزوده می شود.مدیر بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: افزایش تخت های ICU با هدف کاهش زمان انتظار بیماران برای بستری در تخت های ICU ، کاهش ارجاع و انتقال بیمار نیازمند به تخت ICU و کاهش انتقال بین بیمارستان ها، شهرستان ها و استان ها عملیاتی شده است.

هزینه بستری در ICU بیمارستان خصوصی ۵ تا ۶ برابر بیمارستان دولتی

وی با اشاره به این که بستری در تخت ICU بیمارستان خصوصی ۵ تا ۶ برابر تخت های ICU بیمارستان دولتی هزینه دارد گفت: با افزایش تخت های ICU در بخش دولتی میزان ارجاع بیماران نیازمند به بستری در بخش مراقبت های ویژه، به بخش خصوصی کاهش می یابد.

راه اندازی ۶۴ تخت ICU در خراسان رضوی


رضایی همچنین گفت: در سال آینده به عنوان مثال در استان خراسان حدود ۶۴ تخت ICU در بیمارستان های قائم، امام رضا(ع)، شهید کامیاب، طالقانی، ولیعصر بردسکن، طالقانی تربت حیدریه و مدرس کاشمر راه اندازی می شود که در کاهش مشکلات بیماران و افزایش رضایتمندی آن ها موثر خواهد بود.این مسئول در وزارت بهداشت با اشاره به این که در حال حاضر حدود ۴ هزار تخت ICU فعال در کشور وجود دارد گفت: با اضافه شدن هزار تخت ICU به تخت های موجود ۸۰ تا ۹۰ درصد نوبت ها و انتظار بیماران برای بستری در بخش مراقبت ویژه کاهش می یابد.وی همچنین افزود: حدود ۶۰۰ تخت تا پایان سال به مجموع تخت های ICU اضافه می شود و حدود ۴۰۰ تخت تا پایان خردادماه سال ۹۱ به بهره برداری می رسد.
منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha