سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 43533
سلامت نیوز: با وجود شكل گرفتن روش‌های فراوان برای زیبایی و تاكیدهای فراوان متخصصان، هنوز هم گاهی اوقات خانم‌ها شب‌ها با آرایش می‌خوابند، از كرم‌های ضد‌آفتاب استفاده نمی‌كنند یا مراجعه سالانه خود به دكتر پوست را فراموش می‌كنند. برای همین ما از متخصصان مجرب پوست درخواست كردیم تا بهترین و مهم‌ترین نصایح و توصیه‌ها را برای داشتن پوستی زیبا، با ما درمیان بگذارند.


پوست خود را پس از استحمام مرطوب كنید

احتمالا می‌دانید كه حمام آب گرم چربی پوست را می‌گیرد. كرم‌های صورت و لوسیون‌های بدن جایگزین‌های بسیار خوبی برای این چربی از دست رفته هستند، البته به شرطی كه به درستی آن‌ها را به كار ببریم اما شاید این كار بسیار خسته‌كننده باشد. یك راه حل ساده برای این مسئله وجود دارد، لوسیون بدن خود را در حمام قرار دهید. خواهید دید كه پوست ظرف 10 دقیقه پس از بستن دوش و اتمام استحمام، به محض این‌كه رطوبت خود را از دست بدهد، استفاده از لوسیون را به شما یادآور خواهد شد. فرانسیسكا فیوسكو، دستیار بالینی متخصص پوست در دانشكده پزشكی ماونت سینای در نیویورك سیتی در این‌باره می‌گوید اگر كمی معطل كنید، رطوبت پوست شما شروع به تبخیر شدن می‌كند. بهتر است لوسیون‌هایی را انتخاب كنید كه درپوش پرشی داشته باشند. قوطی‌هایی كه در پمپی دارند اجازه می‌دهند آب وارد آن‌ها شود و این امر سبب به‌وجود‌آمدن باكتری‌ها در آن می‌شود.


هر روز از ضد‌آفتاب استفاده كنید

همه دكترها بر به كارگیری روزانه ضد‌آفتابی با SPF حداقل ٣٠ و تجدید مرتب آن تاكید فراوانی دارند. بزرگ‌ترین چالش موجود این است كه كرمی پیدا كنیم كه به اندازه كافی محافظ پوست ما باشد و در عین حال احساس نكنیم لایه سنگینی مانند یك پتو روی پوست ما را پوشانده است. بهتر است به‌دنبال كرم‌هایی باشید كه روی برچسب آن‌ها عبارت فاقد چربی (Oil Free) یا Sheer درج شده باشد. دكتر رائول هیرش، متخصص پوست در بوستون، می‌گوید به تازگی اسپری‌های مایعی هم به نام Shaka‌Shaka به بازار آمده كه قبل از مصرف باید خوب آن را تكان داده و روی پوست اسپری كنیم البته برای برخی افراد این مانند یك بازی سرگرم‌كننده است. دكتر هیرش می‌گوید: «خانم‌هایی كه از ضد‌آفتاب‌های معمول خود شكایت دارند، اكنون باید مطمئن شوند كه با این اسپری‌ها آیا مقدار ضد‌آفتاب برای‌شان كافی است یا خیر؟»


شب‌ها آرایش خود را پاك كنید

از زمانی كه یك بچه دبیرستانی بودیم می‌دانستیم كه لوازم آرایش می‌تواند با چربی پوست و آلودگی‌های موجود در هوا تركیب شده و لایه‌ای از كثیفی را شكل ‌دهد كه سبب به‌وجود آمدن جوش شوند طبق گفته زوئی درالئوس، متخصص پوست در دانشكده پزشكی دانشگاه دوك، مواد آرایشی می‌توانند رادیكال‌های آزاد معلق در هوا را روی پوست شما به دام انداخته و آسیب‌های پوستی را به‌وجود آورند. شما یك روز طولانی را با آرایش روی پوست‌تان گذرانده‌اید و حالا كه موقع استراحت شماست، فقط چند قدم كوتاه بردارید و خود را به دست‌شویی برسانید. به محض این‌كه به خانه رسیدید صورت خود را بشویید و از شر آلودگی‌های سطح پوست خود رها شوید.هایدی والدورف، یك متخصص پوست در دانشكده پزشكی ماونت سینای، به بیماران خود توصیه می‌كند «اگر شب‌ها خیلی خسته هستید و حوصله شستن آرایش خود را ندارید، با یك دستمال آغشته به شیرپاك‌كن به آرامی پوست خود را پاك كنید و به ته مانده آن روی پوست‌تان نیز توجه نكنید زیرا این در واقع به‌عنوان مرطوب‌كننده عمل می‌كند.» پاتریشیا وكسلر، متخصص پوست در مركز پزشكی ماونت سینای، توصیه می‌كند، صورت خود را با پاك كننده‌های فاقد چربی پاك كنید و همیشه یكی از آن‌ها را در كنار سایر لوازم آرایشی خود داشته باشید. ابتدا با كمی پنبه آغشته به شیرپاك كن آرایش چشم خود را پاك كنید و سپس راحت بخوابید.


به برنامه بهبود پوست خودتان اهمیت دهید

 انتظار برای رویت نتایج درمان‌های پوستی می‌تواند آزمایش خوبی برای تعیین میزان صبر و شكیبایی شما باشد. دكتر دیوید بنك، متخصص امراض پوستی در دانشگاه كلمبیا و بیمارستان پروتستانی نیویورك، بیان داشت: «یك كرم ضد‌پیری خوب می‌تواند در مدت 3 هفته تاثیر خود را نشان دهد، پس زود ناامید نشوید. این نكته در مورد روشن كننده‌های پوست و محصولات ضد‌جوش نیز صادق است.» دكتر بنك در ادامه افزود: «اما اگر در طول 6‌هفته هیچ تغییری حاصل نشد، این محصول دیگر برای پوست شما مفید نخواهد بود و زمان آن است كه آن را عوض كنید.»


پس از ورزش دوش بگیرید

اجازه ندهید به‌دلیل این‌كه ورزش و تمرینات جدیدی را كشف كرده‌اید، پوست‌تان خراب شود. كارین گروسمن، سرپرست امراض پوستی در مركز پزشكی سنت جان در سانتامونیكای كالیفرنیا، ابراز داشت؛ بسیاری از خانم‌ها برای انجام حركات نرمشی و ورزش‌های كششی به سالن‌های ورزشی و باشگاه‌هایی می‌روند كه اغلب آن‌ها محلی برای دوش گرفتن ندارند. در نتیجه بیشتر افراد كه بلافاصله خود را نمی‌شویند، همگی دچار آكنه و حساسیت‌های پوستی می‌شوند. او همچنین تاكید می‌كند، لباس‌هایی كه رطوبت را به‌خود جذب می‌كنند بپوشید و حتما پدهای استریدكس سالیسیلك اسید را در ساك ورزشی خود داشته باشید. اگر نمی‌توانید در باشگاه دوش بگیرید پس از اتمام كلاس صورت، پشت و بالاتنه خود را خشك كنید و یك تی‌شرت خشك و تمیز بپوشید. وقتی به خانه رسیدید هم خیلی سریع و بدون معطلی دوش بگیرید.


هر سال خال‌های خود را بررسی كنید


سالی یك بار بدن خود را توسط یك متخصص پوست بررسی كنید. این امری ضروری است حتی اگر هر ماه خودتان شخصا این كار را انجام می‌دهید. دكتر وكسلر می‌گوید: «ما همه برآمدگی‌ها و شكاف‌های پوست را بهتر از آنچه خودتان انجام می‌دهید، بررسی می‌كنیم.» برای آسودگی بیشتر زمان معینی را برای آزمایش‌ها و چك‌آپ‌های سالانه خود اعم از تست‌های جسمی، ماموگرافی و معاینات پوستی انتخاب كنید، مثلا قبل از تعطیلات سال نو یا پس از آن یا هنگامی كه مدرسه فرزندتان باز شد. وكسلر اظهار داشت: «پیش از خارج شدن از مطب دكتر، برای معاینات سال آینده خود وقت بگیرید و برای یادآوری تاریخ آن را در گوشی تلفن همراه خود ثبت كنیدو از منشی دكتر هم بخواهید كه آن را به شما یادآوری كند.»


پوست‌تان را نو كنید

هووارد سوبل، متخصص بیماری‌های پوستی در بیمارستان لینوكس هیل در نیویورك می‌گوید: «پوست یك نوزاد هر 14 روز یك بار خودبه‌خود دوباره تازه می‌شود اما در 30 سالگی، 28 روز طول می‌كشد تا پوست دوباره نو شود. با توجه به این مدت زمان طولانی، سلول‌های پوست هم خشك می‌شوند و هم درخشندگی خود را از دست می‌دهند. مگر این‌كه شما خودتان با روش‌های فیزیكی به وسیله لایه‌برداری فرآیند تازه‌سازی‌ پوست را انجام دهید.»

دكتر فیوسكو به بیماران خود استفاده از اسكراپ‌های ملایم صورت را توصیه می‌كند. این ماده چسبناك سلول‌های مرده باقی مانده روی پوست شما را در خود حل می‌كند. این كار را باید هر 2 هفته یك بار انجام دهید. پس از استفاده از لایه‌بردارهای صورت، نگذارید باقی مانده آن هدر برود. به گفته دكتر والدورف، بهتر است اضافه آن را روی آرنج‌های خود بمالید. برای لایه برداری راحت‌تر و تاثیرگذارتر صورت، می‌توانید برای شست‌وشو از یك پاك‌كننده تخصصی استفاده كنید.


ناخن شما در بازكن نیست

از ناخن‌های خود به‌عنوان ابزار استفاده نكنید. دكتر گروسمن می‌گوید:
« باز‌كردن در جعبه و بسته‌های مختلف با ناخن‌ها سبب شكسته شدن و لایه لایه شدن آن‌ها می‌شود.» برای حفظ ناخن‌ها و پوست دست‌ها از خشكی، ژل‌های ضدعفونی‌كننده ضد‌باكتری را دور بیندازید و به جای آن از مرطوب‌كننده‌های مختلفی كه وجود دارد استفاده كنید. این در مورد صابون‌ها هم صدق می‌كند؛ در خانه از كرم‌های مخصوص دست حاوی SPF استفاده كنید. دكتر گروسمن می‌گوید: «دست‌ها هم مانند صورت پوششی نداشته و نیاز به محافظت دارند.» این پزشك می‌گوید همیشه یك قوطی كرم حاوی SPF را در ماشین خود دارد. او می‌گوید: «حتی با داشتن اتومبیلی با شیشه‌های محافظ در برابر اشعه UV، اشعه‌های آسیب زننده به داخل سرایت می‌كنند و پوست دستان شما را پیر می‌كنند.»


برس‌های لوازم آرایشی خود را مرتب بشویید

ممكن است تا به حال متوجه نشده باشید كه وقتی برس‌های خوب شما خراب می‌شوند چه اتفاقی می‌تواند رخ دهد؛ حالا ما به شما می‌گوییم: وقتی لوازم آرایشی با چربی‌های پوست روی برس‌های لوازم آرایش جمع شوند، محلی مناسب برای پرورش باكتری‌ها خواهند شد كه باعث بروز ناراحتی‌های پوست می‌گردند. دكتر فیوسكو می‌گوید: «در شرایط ایده‌آل، شما موظفید هفته‌ای یك مرتبه برس‌های خود را بشویید اما برای خیلی‌ها این كار كمی مشكل است. در این صورت، حداقل ماهی یك بار آن‌ها را با صابون مایع یا شامپو بچه و آب ولرم بشویید (آب داغ می‌تواند باعث ریزش موهای برس شود.) سپس به‌ خوبی آن‌ها را آبكشی كرده، آب اضافی آن را بگیرید و دوباره آن‌ها را حالت داده و اجازه دهید كاملا خشك شوند. می‌توانید هفته‌ای یك مرتبه از اسپری‌های ضد‌باكتریال مخصوص برس‌های آرایشی روی آن‌ها بپاشید و سپس با یك دستمال كاغذی تمیز آن‌ها را خشك كنید.»

به‌صورت خود دست نزنید

بله، فشار دادن جوش‌ها عملی وسوسه‌انگیز است اما دست مالیدن به پوست صورت با انگشتان، چربی و كثیفی‌های زیر منافذ پوست را روی سطح آن می‌آورد. با این وضعیت حتما انتظار دارید جوش هم نزنید؟! خود را در آینه‌هایی كه بزرگنمایی می‌كنند نگاه نكنید و یادداشت دست نزن را همه جای خانه نصب كنید تا یادتان نرود به‌صورت خود دست نزنید. به جای فشار دادن جوش‌ها از اسباب‌بازی‌های فشاری برای سرگرم كردن خود استفاده كنید. به گفته ماكربن الكسیارس - آرمناكاس، متخصص پوست در دانشكده دانشگاه‌یل، وقتی كه این عادت بد را ترك كردید، از كرم‌های هیدروكورتیزون كه بدون نسخه هم می‌توانید آن‌ها را تهیه كنید، استفاده كنید، البته بهتر است پیش از مصرف با پزشك خود مشورت كنید. این كرم می‌تواند در كاهش التهاب و اثرات بلندمدت آن موثر باشد.

منبع:برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha