شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4354

تشنج ناشی از تب در واقع یك حالت تحریك شده به وسیله دمای بالاتر از 5/38 درجه سانتیگراد است كه در 24 ساعت اول حمله تب و به صورت تشنج منتشره در كودك با سن شش ماه تا پنج سال صورت می گیرد.

دكتر زرین تاج كیهانی دوست، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: تشنج معمولاً كمتر از سه دقیقه بوده و فقط یك بار در یك حمله تب به وجود می آید، شایع ترین این تشنج در دوران كودكی است كه معمولاً هیچ گونه عوارض عصبی و چشمی به جا نمی گذارد.
وی بیماری های ویروسی، سرماخوردگی و تورم گوش میانی و همچنین عفونت ادراری را باعث بروز تب دانست و گفت: تب بالای ناشی از این بیماری ها ایجاد تشنج كرده و در موارد كمی این تشنج می تواند نشانه یك بیماری عصبی زمینه ای باشد، بیشترین زمان بروز تشنج هنگام تب 12 تا 14 ماهگی بوده كه اگر قبل از یك سالگی باشد امكان تكرار آن نزدیك به 50 درصد است.
كیهانی دوست، خاطرنشان كرد: عامل اصلی نگرانی در زمان بروز تشنج شك به مننژیت چركی است و در صورت بروز تشنج زمان تب باید آزمایش كشیدن مایع نخاع انجام شود.
وی تأكید كرد: در مواجهه با بیمار تب دار باید تب را به وسیله دادن تب بر یا پاشویه پایین آورد تا احتمال بروز تشنج كمتر شود، در مواردی كه بیمار از نظر تكاملی و مغزی مشكلی داشته و یا سابقه تشنجات مكرر (غیر از تب، صرع) وجود داشته باشد این تشنج نشانه ای از صرع تحریكی به وسیله تب بوده و اقدامات لازم باید در این زمینه صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha