سلامت نیوز : دبیر كمیته كشوری تجویز و مصرف منطقی داروهای وزارت بهداشت گفت: مصرف نیم تا یك سوم آنتی‌بیوتیك‌ها بی‌مورد است و كشور ما نیز از این قضیه مستثنی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فاطمه سلیمانی در اولین كنگره ملی تجویز منطقی آنتی بوتیك‌ها در دانشگاه علوم پزشكی مازندران، اظهار داشت: دلیل انتخاب شعار بهداشت جهانی برای كنترل مصرف آنتی بیوتیك‌ها، مصرف روزافزون داروهای آنتی بیوتیكی در جامعه پزشكی است.

وی تصریح كرد: روند تجویز مصرف روزافزون آنتی بیوتیك تنها مشكل جامعه ایران نیست و این مشكل جامعه جهانی پزشكی را درگیر كرده است.

سلیمانی با بیان اینكه امروز كارخانه‌های داورسازی نیز تمركز تولید خود را به سمت بیماری‌های نوپدید اختصاص داده‌اند، گفت: با روند فعلی تجویز بی رویه آنتی بیوتیك‌ها جامعه جهانی پزشكی به سمتی می‌رود كه برای درمان برخی بیماری‌ها هیچ گونه داروی موثری وجود ندارد.

دبیر كمیته كشوری تجویز و مصرف منطقی داروهای وزارت بهداشت با بیان اینكه در حال حاضر 235 میلیون دوز آنتی بیوتیك در جهان مصرف می‌شود، گفت: مصرف نیم تا یك سوم آنتی بیوتیك‌ها بی مورد است و كشور ما نیز از این قضیه مستثنی نیست.

وی با اعلام اینكه پرمصرف‌ترین دارو به لحاظ ریالی در كشور ما آنتی بیوتیك‌ها است، گفت: برای 80 درصد بیماری‌ها آنتی بیوتیك تجویز می‌شود و حدود نیمی از بیماران در كشور ما آنتی بیوتیك مصرف می‌كنند.

دبیر كمیته كشوری تجویز و مصرف منطقی داروهای وزارت بهداشت در ادامه به مصرف نامناسب آنتی بیوتیك‌ها در بین مردم اشاره كرد و گفت: توزیع آنتی بیوتیك‌ها در داروخانه بدون تجویز پزشك نیز چشم گیر است.

وی در ادامه به بررسی 67 میلیون نسخه در سال 88 اشاره و خاطرنشان كرد: در 49 درصد نسخ تجویزی پزشكان، یك قلم آنتی بیوتیك مشاهده شد.

وی با بیان اینكه دگزامتازون بیشترین داروی تزریقی تجویزی در نسخ پزشكان كشور است، یادآور شد: بعد از دگزامتازون ویال پنسیلین وسفتری اكسون بیشترین داورهای تزریقی را به خود اختصاص دادند.

دبیر كمیته كشوری تجویز و مصرف منطقی داروهای وزارت بهداشت با اشاره به رعایت مصرف میانگین كشوری آنتی بیوتیك در دو استان كشور گفت: در مورد مصرف میانگین نیز حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد.

وی در ادامه با بیان اینكه در بیماران بستری نیز الگو تجویز منطقی آنتی بیوتیك‌ها رعایت نمی‌شود، گفت: برنامه وزرات بهداشت و درمان حل و فصل وضعیت فعلی مصرف آنتی بیوتیك‌ها است و از امسال با تمركز بیشتر و با آموزش به مردم باید روند فعلی تجویز مصرف آنتی بیوتیك‌ها كنترل شود.

سلیمانی در پایان از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت را نظارت بر عملكرد تجویز داروها اعلام كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha