جایزه جمعیت سازمان ملل متحد برای دومین بار به یك ایرانی تعلق گرفت و این بار حسین ملك افضلی، معاون وزیر بهداشت ایران به همراه سه شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر برنده این جایزه شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،‌ جایزه جمعیت سازمان ملل متحد در سال 2007 میلادی شب گذشته طی مراسمی در نیویورك به حسین ملك افضلی از ایران، آلن روزنفیلد از آمریكا، كمیته ملی جمعیت الجزایر و هیئت توسعه ملی خانواده و جمعیت مالزی اهدا شد.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد این اولین بار طی 17 سال گذشته است كه این جایزه به 4 نفر اختصاص یافته است.
جایزه جمعیت سازمان ملل علاوه بر اقدامات انجام شده در زمینه كنترل جمعیت كشورها، به خاطر كمكهای افراد و نهادها به نیل اهداف توسعه هزاره به خصوص ریشه كنی فقر و گرسنگی اختصاص می‌یابد.
این گزارش تاكید می‌كند كه حسین ملك افضلی از وزارت بهداشت ایران استرات‍‍ژی را طراحی كرده است كه بر اساس آن شاخصهای سلامت در جمعیت مردم ایران ارتقا یافته است.
جایزه جمعیت سازمان ملل را پیش از این یك ایرانی دیگر نیز كسب كرده بود و علیرضا مرندی، وزیر اسبق بهداشت و درمان و آموزش پزشكی ایران در سال 1999 برنده این جایزه شده بود.
مراسم اهدای جایزه سالانه جمعیت سازمان ملل به نفرات برگزیده، شامگاه پنجشنبه در نیویورك برگزار شد اما ملك افضلی برنده این جایزه به دلیل تاخیر آمریكا در صدور روادید، نتوانست در این مراسم شركت كند.
ملك افضلی كه در زمان حاضر معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت است، به خبرنگار اجتماعی فارس،‌ گفته بود: برنامه‌های ما از سالها قبل و با ایجاد خانه‌های بهداشت و استقرار بهورزان در روستاها و مراكز بهداشتی-درمانی شهری آغاز شد كه اجرای برنامه‌های تنظیم خانواده، كنترل مرگ و میر مادران و نوزادان، اصلاح تغذیه، ترویج تغذیه باشیر مادر، واكسیناسیون و زایمانهای ایمن را دنبال می‌كردند.
وی اضافه كرد: رشد جمعیت كشور اوایل انقلاب حدود 4درصد بود كه با اجرای این برنامه‌ها به حدود 2/1 درصد رسید و این موفقیت بزرگی بود، مرگ و میر كودكان زیر یكسال كه حدود 70 درصدهزار تولد زنده بود حالا به حدود 25 درصدهزار تولد زنده رسیده است.
ملك افضلی گفت: مرگ و میر مادران به علت عوارض بارداری و زایمان، با اجرای این برنامه‌ها از 150در صدهزار زایمان به حدود 30 درصدهزار كاهش یافته است این سه شاخص به علاوه افزایش تغذیه با شیر مادر به خصوص تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 4 ماهگی كودك كه بسیار پایین بود امروزه به حدود 60 درصد رسیده است.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: امروز اگر بخواهیم حركت جدیدی انجام دهیم باید بگوییم كه از نظر شاخصهای كمی پیشرفتهای خوبی داشته‌ایم بنابراین باید به شاخصهای كیفی بپردازیم، باید با افزایش مراكز مشاوره ژنتیك قبل از بارداری از تولد نوزادان نارس و معلول پیشگیری كنیم تا بچه های سالمتری داشته باشیم، البته هنوز مرگ و میرهای نوزادان در زمان حول و حوش تولد بالاست و از آن آمار 24 در صدهزار حدود 16 تای آن مربوط به ماه اول و حدود 10 تا از این مرگها مربوط به هفته اول پس از تولد است در حالی كه می‌توان این مرگها را با بهبود مراقبتهای بیمارستانی قبل از زایمان و در زمان زایمان كاهش داد.
ملك افضلی گفت: این كار نیروی انسانی ماهر، تجهیزات و امكانات و مجموعه مدیریتی قوی می‌خواهد كه باید با فراهم كردن آن به سمت بهبود این شاخصها گام برداریم.
برنده جایزه جمعیت سازمان ملل در سال 2007 میلادی در مورد این جایزه گفت: سازمان ملل هر سال به یك نفر یا یك سازمان كه كارهای ارزنده‌ای در زمینه جمعیت انجام داده باشد جایزه می‌دهد، این جایزه در سال 1999 به آقای دكتر مرندی وزیر اسبق بهداشت اعطا شد و امسال نیز جایزه جمعیت سال 2007 این سازمان به من كه در گذشته معاون بهداشتی وزارت بهداشت بودم و یك پروفسور آمریكایی اعطا شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha