چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 43565
سلامت نیوز : پژوهشگران آلمانی در تحقیقات خود دریافتند که تزریق بوتاکس (غیر تقلبی با تجویز و تزریق توسط متخصص پوست) نه تنها باعث برطرف شدن چین و چروک پوست می‌شود بلکه می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند.

پژوهشگرانی از شهرهای هانوور و بازل تحقیقاتی را روی ۳۰ نفر انجام دادند که از مدتها پیش از افسردگی رنج می‌بردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، پژوهشگران به ناحیه پیشانی نیمی از این افراد بوتاکس بوتولینیومتوکسین و به نیمی دیگر یک ماده بی اثر تزریق کردند.

پژوهشگران دانشکده پزشکی هانوور آلمان دریافتند علائم افسردگی در افرادی که بوتاکس تزریق کرده بودند، بعد از دو هفته کمتر شد و درصد علائم افسردگی بعد از گذشت ۶هفته از تزریق بوتاکس ۶۰ درصد کاهش یافت و بهبودی بیشتری بعد از پایان تحقیقات در ۱۶ هفته در آنها نمایان شد اما بهبودی در افرادی که ماده بی اثر را دریافت کرده بودند، اندک بود.

پروفسور تیلمان کروگر ناظر تحقیقات از دانشکده پزشکی هانوور گفت: درمان با بوتاکس دارای عوارض جانبی کمی بود و می تواند عنصر جدیدی در درمان افسردگی باشد.

کروگر درعین حال تاکید کرد: باید در وهله اول شرایطی را که استفاده از بوتاکس به کاهش علائم افسردگی منجر می شود و چگونگی این کاهش را شناخت تا بعد از آن استفاده گسترده را در دستور کار قرار داد.

البته این در شرایطی است که در برخی کشورها از جمله کشور ما افراد سودجو به علت تقاضای بازار انواع تقلبی و خطرناک بوتاکس را وارد بازار کرده و از طریق برخی افراد بی صلاحیت حتی در بین جامعه پزشکی به سودجویی می‌پردازند و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.

ترزیق انواع تقلبی بوتاکس بسیار خطرناک است و ممکن است باعث کوری، بیماریهای مغز و اعصاب و حتی مرگ شود.

پیش از این اعلام شده بود که تزریق بوتاکس در صلاحیت پزشکان متخصص پوست است و گروههای دیگر نباید وارد این عرصه شوند ضمن اینکه نمونه‌های برند اصلی بوتاکس گرانقیمت است و انواع ارزان آن در بازار تقلبی است.

اخیراً داروسازان کشورمان نیز به تولید یک نمونه استاندارد و تأیید شده این دارو (بوتولونیم) موفق شده‌اند که در دهه فجر امسال توسط رئیس جمهوری رونمایی شد و قرار است طی ماههای آینده وارد بازار شود.

معاونت دارویی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز در این مورد اعلام کرده است که نمونه‌های تقلبی بوتاکس به هیچوجه در داروخانه‌ها عرضه نمی‌شود و فقط ممکن است برخی پزشکان در مطب خود بدون اینکه بیمار متوجه شود از این نوع اقلام غیر مجاز استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha