محققان دریافته اند چنانچه زنان سالم و آن گروهی که دچار کم خونی و فقر آهن نیستند در دوران بارداری به طور مرتب از قرصهای مکمل آهن استفاده کنند، بیشتر در معرض فشار خون بالا قرار می گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، آهن اغلب برای مقابله با کم‌خونی در دوران حاملگی تجویز می‌شود، اما بسیاری از زنان قرص‌های اضافه  مصرف می کنند. البته کم‌خونی یک مشکل عمومی در زنان باردار است که اگر مهار نشود می‌تواند به زایمان پیش از موعد و تولد نوزادانی با وزن غیرعادی منجر شود.

آژانس استاندارد مواد غذایی بریتانیا می‌گوید دوزهای پایین تر آهن در مولتی ویتامین‌های تولیدی به احتمال زیاد خطری برای زنان ندارد.

اما محققان  تاثیر قرص‌های مکمل آهن را بر زنانی که میزان سلول‌های قرمز خون آنها عادی است ارزیابی کردند. آنها در طول دوران بارداری از ‪ ۳۷۰‬زن خواستند روزانه ‪ ۱۵۰‬میلی گرم " سولفات فروس" که در عمل معادل ‪ ۳۰‬میلی گرم آهن است مصرف کنند.

گروه دیگری شامل همین تعداد زن باردار نیز قرص‌های بدون خاصیت که حاوی هیچ آهنی نبود، دریافت کردند.

مطالعات دیگر محققان  نشان داد شمار زنانی که فشار خون آنها بالاست در گروهی که قرص‌های آهن مصرف کرده بودند، بیشتر بود. فشار خون بالا می‌تواند هم برای زن و هم برای بچه دردسرآفرین باشد.

به همین دلیل کارشناسان توصیه می کنند فقط در صورتی که پزشک متخصص صلاح و لازم بداند اقدام به مصرف قرص آهن در دوران بارداری مفید است و در غیر این صورت مصرف آن می تواند صدماتی را ایجاد نماید که از جمله آنها افزایش فشار خون مادر است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha