سلامت نیوز : با نزدیک شدن به سال نو یکی از دغدغه های خانم ها تمیز کردن خانه است البته برخی ها خانه تکانی را با اعمال شاقه انجام می دهند و باعث انواع آسیب های عضلانی و دردهای مختلف می شوند، در حالی که رعایت چند نکته ساده از بروز این مشکلات پیشگیری می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ تمیز کردن کف زمین یکی دیگر از کارهای پرزحمت هنگام خانه‌تکانی است. بهترین راه این است که این کار را به کمک یک تی یا پارچه خیسی که نوک یک جاروی بلند بسته می‌شود، انجام داد  در این حالت کمر راست نگه داشته می‌شود و تی‌ یا جارو به کمک بازوها تکان می‌خورد اما نکته مهم این است که با هر دو دست همزمان کار کنیم چون اگر تی‌ یا جارو فقط با یک دست حرکت داده شود، عضلات کمر در سمت مخالف دچار اسپاسم می‌شوند که نتیجه آن کمردرد و گرفتگی کمر است. البته بعضی‌ها ترجیح می‌دهند که خم شوند و کف زمین را با دست بشویند این افراد باید سعی کنند بدنشان هنگام کار کردن حالتی شبیه به چمباتمه زدن پیدا نکند. یعنی باید کمر را صاف نگه دارند و روی زانوهای خود بنشینند اگر یک بالش کوچک زیر زانوها گذاشته شود،  مفصل زانو هم آسیب نمی‌بیند
 
اگر حفظ سلامت مفاصل‌تان برای‌تان اهمیت دارد و دوست ندارید به این زودی‌ها زانو و کمرتان را به تیغ جراحی بسپارید، هرگز همه کارهای‌ خانه را به‌طور ناگهانی در یک روز انجام ندهید.
 
برای پیشگیری از ابتلا یا شدت یافتن درد زانو، هرگز نباید این مفصل را بیش از حد خم کرد. زانو زدن هنگام نظافت کف سالن و اتاق‌ها یکی از موثرترین عوامل در بروز درد استخوان است.
 
بهتر است برای نظافت کف منزل، از یک تی ‌دسته‌ بلند استفاده کنید. هنگام نشست‌و‌ برخاست و بلند کردن اجسام نیز نباید کمرتان را بیش از حد خم کنید و همچنین نباید ساعت‌های طولانی دو زانو یا چهارزانو بنشینید.
 
بنا به این گزارش:متخصصان معتقدند اگر مدت زمان طولانی برای نظافت روی پا ایستاده اید بهتر است یک چهارپایه کوچک زیر پایتان قرار دهید و هر چند دقیقه یک بار پایتان را روی آن جا به جا کنید این کار به زانو هایتان کمک می کند، همچنین اگر برای شستن زمین دو زانو نشسته اید زیر زانو هایتان از یک بالش کوچک و نرم استفاده کنید همچنین اگر زیاد کار می کنید هر یک ربع ساعت استراحت کنید.
 
و اگر به شستن شیشه و یا دیوار اقدام می کنید به طور متناوب این کار را تکرار نکنید زیرا منجر به درد گرفتن و آسیب عضلات دست می شود. در حالت نشسته، بهتر است کلیه ظروف را روی یک میز بزرگ بچینید و در یک وضعیت درست روی صندلی بنشینید و بدون قوز کردن آنها را تمیز کنید اگر هم قرار است ایستاده به شستشوی ظروف بپردازید، یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار دهید و هرگز پاهایتان را جفت نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha