سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: تغییر الگوی مصرف از منابع طبیعی به منابع مصنوعی مانند مواد شیمیایی، استفاده از سموم دفع آفات، گرم شدن زمین، باران‌های اسیدی و تخریب لایه ازن سلامت انسانها را به خطر انداخته است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،علیرضا مصداقی نیا در پیامی به مناسبت ۱۱ اسفند روز جهانی بهداشت محیط افزود: مهد زمین پهنه پاک و بی آلایش و پر نعمت خود را میلیونها سال است که بر همه مخلوقات و بیش از همه بر آدمیان گشوده است.

ما انسانها که موجودات برگزیده این کره خاکی و امانتدار این نعمت بزرگ الهی هستیم باید نهایت تلاش خود را در حفظ آن انجام دهیم و این گستره زیبا، پاکیزه و سالم را به آیندگان بسپاریم.

از طرفی توسعه پایدار در میان ملل مختلف با توجه به شرایط خاص اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آنها معنا می‌یابد ولی محور هر توسعه پایداری انسان سالم است.

حفظ دستاوردهای نظام سلامت کشور و حفظ و ارتقاء سطح سلامت آحاد جامعه، حرکت در مسیری است که تحقق اهداف توسعه پایدار بر مبنای انسان سالم را در پی دارد.

صنعتی شدن کشورها به ویژه کشورهای درحال توسعه به روند مواجهه با انواع آلاینده‌ها و موادشیمیایی موجود در محیط زیست و به تبع آن در مواد غذایی سرعتی فوق العاده بخشیده است و از طرفی رشد روز افزون جمعیت و پدیده شهرنشینی و پیشرفت صنعت و تکنولوژی و افزایش آلاینده‌ها و پیشرفت سریع فناوری‌های نوین در عرصه جهان به منظور تأمین نیازهای بشری و بهره‌مندی بیشتر از منابع طبیعی خطرات بسیاری را متوجه انسان می‌کند.

معاون وزیر بهداشت گفت: ارائه فعالیتها و خدمات بهداشت محیط جهت پیشگیری از بیماریهای مرتبط با عوامل محیطی اعم از بیماریهای واگیر و غیرواگیر و حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه ضرورتی انکار ناپذیر است.

مصداقی نیا افزود: بهداشت محیط به فرایند ارزیابی، تصحیح، کنترل و پیشگیری از عواملی در محیط می‌پردازد که می‌تواند بر سلامت نسل حاضر و آینده اثرات ناگواری داشته باشد و بسیاری از بیماری‌ها در جهان امروز حاصل ارتباط تنگاتنگ انسان با محیط زندگی اوست که با افزایش آلاینده‌های محیطی افزایش چشمگیری داشته است.

تغییر الگوی مصرف از منابع طبیعی به منابع مصنوعی همچون مواد شیمیایی، استفاده از سموم دفع آفات در گستره بسیار وسیع در کنار بروز پدیده‌های جهانی همچون تغییرات اقلیم، گرم شدن جهانی، باران‌های اسیدی، تخریب لایه ازن و از سوی دیگر بروز بیماری‌های نوظهور موجب تحمیل بار مضاعفی بر مسئولیتهای بهداشت محیط در جامعه امروزی شده است.

خوشبختانه در تاریخ فعالیت مهندسی بهداشت محیط که در کشور به عنوان یک فعالیت منسجم قدمتی بیش از نیم قرن داشته و منشاء اثرات زیادی در ارتقاء سلامت جامعه بوده است که باهمت والا و تلاش بی وقفه همکاران در این حیطه روز به روز درخشش و اثربخشی بیشر داشته است که بر هیچ انسان دوستدار سلامت بشریت پوشیده نیست.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: یازدهم اسفند روز ملی بهداشت محیط نقطه عطفی در برنامه های بهداشت محیط محسوب می‌شود و می تواند تلاشی دیگر برای آماده سازی عمومی و جلب همکاری های بین بخشی و حمایت مسئولان باشد همچنین فرارسیدن روز ملی بهداشت محیط فرصتی مناسب برای تقدیر از زحمات همکاران، بازنگری فعالیتهای انجام شده و برنامه ریزی برای آینده را فراهم می آورد.

اینجانب ضمن تبریک این روز فرا رسیدن آن را فرصتی مناسب برای تقدیر از زحمات همکاران می‌دانم و برای تمام همکارانی که این عرصه را برای خدمت به مردم عزیز کشورمان برگزیده‌اند از درگاه خداوند متعال سعادت، بهروزی و موفقیت مسئلت می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha