چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۵
کد خبر: 43598

تحقیقات جدید نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر فواید زیادی نه تنها برای نوزادان بلکه برای خود مادران دارد به گونه ای که خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و روماتیسم را در مادران کم کرده و برای سلامت آنها مفید است.

سلامت نیوز : تحقیقات جدید نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر فواید زیادی نه تنها برای نوزادان بلکه برای خود مادران دارد به گونه ای که خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و روماتیسم را در مادران کم کرده و برای سلامت آنها مفید است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، پژوهشگران اکادمی طب کودکان آمریکا گفتند: شیردادن به نوزادان برای مادران نیز اهمیت دارد زیرا فواید کوتاه مدت و بلندمدتی را برای آنها به همراه می آورد.

شیردادن همچنین برای سلامت ذهنی مادران مفید است به گونه ای که تحقیقات انجام شده در استرالیا نشان می دهد میزان افسردگی بعد از زایمان در زنانی که به فرزندان خود شیر نمی دهند یا نوزدان خود را زودتر از موقع طبیعی به دنیا می آوردند، افزایش می یابد.

علاوه بر فواید کوتاه مدت، شیردادن فواید بلندمدتی هم دارد به گونه ای که براساس تحقیقات، تاثیر آن بر توانمندی مادر برای بازگشت به وزن قبل از بارداری روشن شده است.

تحقیقات از 14 هزار مادر نشان داد میانگین وزن مادرانی که نوزادان خود را به مدت دستکم شش ماه شیر داده اند، کمتر از دیگران است.

درهمین حال، این تحقیقات نشان می دهد که خطر ابتلای مادران دچار دیابت بارداری به دیابت نوع دوم در آینده به ازای هرسال شیردادن به نوزادان 4 تا 12 درصد کاهش می یابد.

همچنین روشن شد خطر ابتلا به روماتیسم مفاصل در مادرانی که در طول زندگی به نوزادانشان دستکم 12 ماه شیرداده‌اند؛ 20 درصد و مادرانی که دستکم 24 ماه شیر داده اند، 50 درصد کاهش می یابد.

درهمین حال، تحقیقات دیگری از 139 هزار زن درباره تاثیر شیر دادن بر مادران انجام و روشن شد که این اقدام، خطر ابتلا به فشار خون در آنها را 11 درصد، خطر افزایش میانگین چربی در خون را به میزان 19 درصد و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را 10 درصد کاهش می دهد.

این تحقیقات روشن کرد که خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان نیز در زنانی که به فرزندان خود بیش از یکسال شیر می دهند 28 درصد کاهش می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha