شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4360

دکتر محمدرضا نوروزی گفت: ایجاد "مرکز اطلاعات اهداء جنین ایرانیان " از سوی انجمن علمی ، تخصصی ناباروری و باروری ایران به وزارت بهداشت پیشنهاد شده است.

رئیس انجمن علمی ، تخصصی  ناباروری و باروری ایران در گفتگو با مهردر خصوص تعیین تکلیف نهایی اهدای جنین در ایران افزود : طی نشست های مختلف این انجمن، کارشناسان متخصص باروری وناباروی و رشته حقوق ( مرنبط با موضوع اهدا جنین ) به منظور ثبت اطلاعات ضروری اهدا جنین پیشنهاد ایجاد مرکز ذکر شده را با وزارت بهداشت مطرح کرده اند .

وی افزود: وزارت بهداشت در پاسخ به این امر می‌گوید که پیگیری ها در حال انجام است اما تاکنون در خصوص این خواسته مکرر و پیشنهاد انجمن باروری و ناباروری ایران پاسخی داده نشده و گویی این امر درپیچ و خم های اداری به فراموشی سپرده شده است .

نوروزی درپاسخ به ضرورت تشکیل چنین مرکزی تاکید کرد : بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی زوج های جوانی که قادر به بچه دار شدن نیستند می توانند از زوج های دیگری که قبلا فرزندی داشته اند جنین های اهدایی دریافت کنند .

رئیس انجمن علمی ، تخصصی  باروری و ناباروری ایران تصریح کرد : این نوع اهدا ، نوعی فرزند خواندگی از دوران جنینی به شمار می رود و بی شک حفظ اسرار و محرمانه ماندن موضوعات همه طرفین از واجبات خواهد بود .

نوروزی ادامه داد : در عین حال کسب اطمینان از صلاحیت جسمی ، اخلاقی و مالی دریافت کنندگان و دهندگان و اینکه عمل ذکر شده با اختیارکامل بوده یا نه از دیگر ضروریات این امر است .

رئیس انجمن علمی ، تخصصی باروری و ناباروری ایران اضافه کرد : ثبت اطلاعات، به فرندانی که از طریق اهدا جنین به  دنیا آمده اند این امکان را می دهد که بتوانند پدران و مادران اصلی خود را بشناسند و در ازدواج های خود دچار مشکل نشوند . (با اقوام درجه یک خود ازدواج نکنند و برای آنان مشکلات خونی پیش نیاید .)

نوروزی گفت : در بسیاری از نقاط دنیا ایجاد چنین مراکز ثبت اطلاعاتی بر عهده انجمن های غیر دولتی است اما در ایران ، نمایندگان ارائه دهنده خدمات علمی ، سازمان های نظام پزشکی و  پزشکی قانونی ، وزارت بهداشت درمان و آموزش وپزشکی و انجمن علمی ،تخصصی باروری و ناباروری ایران به عنوان ارکان اصلی ، ناظر ثبت این اطلاعات خواهند بود .

وی ازمسئولان بخش مرکز پیوند اعضای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشور خواست ( تا به عنوان مرجعی که براساس آئین نامه ها مسئول صدورمجوز ایجاد مرکزثبت اطلاعات اهداء جنین است ) در پیگیری امور ذکر شده مساعدت بیشتری داشته باشند .
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha