پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 43605
سلامت نیوز : سالمندی دورانی است که فعالیت های جسمانی، روانی فرد کاهش پیدا می‌کند و ابتلا به بیماری‌های جسمی و ذهنی ممکن است منجر به احساس افسردگی در فرد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرنگاران ؛ یکی از روش‌های ساده‌ای که از پیری جلوگیری می‌کند ورزش است، بدون فعالیت و کار انرژی خیلی زود تحلیل می‌رود.

افرادی که تحرک کمتری نسبت به افراد پرتحرک دارند در خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگون قرار می‌گیرند ، ورزش کردن برای تمام افراد و هر گروه سنی مفید است.

تحقیقات تازه پزشکی نشان داده است که پیری زودرس،با بی‌تحرکی تسریع می‌شود.

خمودگی بدن ناشی از عدم تحرک مهم‌ترین عامل در ایجاد پیری زودرس است.

کارشناس تربیت‌بدنی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی معتقد است ورزش برای اکثر سالمندان بالای 65 سال بی‌خطر است حتی سالمندانی که از بیماری قلبی رنج می‌برند نیز با رعایت برخی شرایط می‌توانند ورزش کنند.

این در حالی است که بسیاری از سالمندان از این امر غافل هستند و دلیل عدم تحرک خود را کهولت سن و افسردگی می‌دانند.

پونه رزاز، راه رفتن، شنا کردن و دوچرخه سواری را به عنوان ورزش‌های سودمند به سالمندان پیشنهاد می‌کند و می‌گوید: سالمندان اگر بتوانند به مدت 30 دقیقه ورزش‌های هوا رسان را در بیشتر روزهای هفته یا هر روز هفته انجام بدهند بسیار سودمند خواهد بود.

رزاز در ادامه افزود: قبل از هر ورزش سالمندان باید به مدت 5 دقیقه بدن خود را گرم کنند، آهسته رفتن و نرمش‌های سبک نیز برای گرم شدن و آماده شدن بدن برای انجام ورزش روزانه مناسب است.

وی با بیان این مطلب که شروع ورزش برای سالمندان باید با دقت همراه باشد اظهار کرد: دقت در زمان شروع ورزش سالمندان بسیار مهم است ضمن اینکه هر گونه ورزشی نیز برای این افراد مناسب نیست.

به گفته این کارشناس تربیت بدنی ورزش سالمندان باعث تقویت عضلات، تسهیل گردش خون، کاهش تنش و انعطاف‌پذیری بدن می‌شود.

وی ادامه داد: میزان و نوع ورزش برای هر سالمند دیگر متفاوت است و باید برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه انجام گیرد و ضمن اینکه در برخی افراد که سابقه بیماری‌های قلبی، بالا بودن فشارخون و... دارند باید برنامه‌ریزی ورزشی دقیق‌تری نسبت به سایر افراد داشته باشند. لذا برای شروع یک برنامه‌ ورزشی در فرد سالمند ابتدا باید با پزشک مشورت کند.

وی معتقد است در دوره سالمندی با ورزش می‌توان از زندگی سالم‌تر، شاداب‌تر و مستقل‌تری بهره برد، پیاده‌روی یکی از مناسب‌ترین ورزش‌ها برای سالمندان است.

به گفته این کارشناس تربیت بدنی زمانی که فعالیت‌های ورزشی روزمره به طور دایم صورت گیرند تنظیم بیولوژیک بدن به بهترین وجه عمل خواهد کرد و در صورتی که فعالیت‌های روزمره با اختلال مواجه شد ایجاد تطابق مجدد برای بدن مشکل خواهد بود.

چگونه ورزش را آغاز کنیم؟
یکی دیگر از کارشناسان تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در خصوص تمریناتی برای شروع ورزش در سالمندان بیان می‌دارد: اگر تا به حال ورزش نکرده‌اید بهتر است که آرام و آهسته ورزش کردن را آغاز کنند و اکثرا با ورزش‌هایی آغاز کنند که با انجام آن راحت‌تر هستند ، آرام ورزش کردن سبب می‌شود که کمتر به خود آسیب بزنند و در ابتدای کار مانع از دردهای عضلانی و مفصل می‌شود.

ایرج بیگلری معتقد است پیاده روی یکی از بهترین ورزش‌هایی است که برای آغاز کار ورزش خوب است و می‌توانند آرام آرام مدت و شدت آن را بالا ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha