سلامت نیوز: پژوهشگران آمریکایی موفق شدند که با آزمایش بر روی موشها داروی جدیدی را برای درمان بیماری مالاریا تولید کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، پژوهشگران دانشگاه ایلینوی آمریکا در تحقیقات خود تغییرات جزئی را روی ۲ داروی ویژه پوکی استخوان انجام دادند و به موثر بودن زیاد آنها در کشتن انگل مالاریا با آزمایش روی موشها پی بردند.

پژوهشگران تعدیلات شیمیایی را روی دو داروی پوکی استخوان به نام های "Risedronate" و "Zoledronate" انجام دادند و در ترکیب شیمیایی آنها دستکاری جزئی را با افزودن یک زنجیره هیدروکربنی بلند کردند که چربی این دو ترکیب را افزایش داد.

پژوهشگران گفتند: افزایش چربی این دوترکیب آنها را قادر ساخت تا از غشای گلبولهای قرمز که انگل مالاریا در یکی از مراحل چرخه‌ای زندگی خود وارد آن می‌شود، عبور کنند که این امر از بین بردن انگل را آسان می‌کند زیرا دو ترکیب یاد شده کارآمدی بالایی در از بین بردن انگل از خود نشان دادند.

بر اساس این تحقیقات، خاصیت چربی دو ترکیب روند پیوند آنها با یکی از آنزیم‌های مهم را که نقش مهمی در از بین بردن مالاریا ایفا می‌کند، تسهیل می‌بخشد.

پژوهشگران بعد از آزمایش و بررسی بیش از هزار ترکیب شیمیایی به این نتایج دست یافتند و ۲ داروی یاد شده عملکرد بالایی را در از بین بردن انگل مالاریا از خود نشان دادند.

این داروی جدید ‏"BPH-703" نام دارد و هیچ گونه مسمومیت قابل ملاحظه‌ای روی موشها ایجاد نکرد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که سالانه حدود یک میلیون نفر بر اثر بیماری مالاریا در جهان جان خود را از دست می‌دهند.

بیماری مالاریا مهمترین بیماری انگلی بشر است که حدود 3 میلیارد نفر از جمعیت جهان را تهدید می‌کند. این بیماری در کشورهای غربی ریشه‌کن شده است اما در بیش از 100 کشور گرمسیری جهان شیوع دارد.

در قرن حاضر موضوع مهم در مورد این بیماری مقاوم شدن انگل بیماری به داروهای ضدانگل قدیمی و مقاوم شدن پشه آنوفل به حشره‌کش‌هاست.

بیماری مالاریا با گزش پشه آنوفل شروع می‌شود. پشه آنوفل ماده شب‌ها خونخواری می‌ کند و حین خونخواری از بزاق خود، انگل‌ های مالاریا را به داخل خون انسان تزریق می‌کند.

این انگل‌ها وارد سلول‌های کبد می‌شوند و شروع به تکثیر سریع می‌کنند، به طوری که از هر یک انگل وارد شده حدود 10 هزار انگل تولید می‌شود.

سپس این انگل‌ها سلول‌های کبدی را پاره می‌کنند و وارد خون می‌شوند تا به گلبول‌های سرخ حمله‌ ور شده و وارد آن‌ها شوند و در آنجا تکثیر کنند.

انگل مالاریا پس از ورود به گلبول قرمز از هموگلوبین استفاده و تولید مثل می‌کند و پس از 2 تا 3 روز تمام هموگلوبین مصرف شده و گلبول قرمز پر از انگل می‌شود.

سپس انگل‌‌ها گلبول‌‌های قرمز را پاره می‌کنند و به گلبول‌های دیگر وارد می‌شوند و به این ترتیب تعداد انگل‌‌ها در خون بیشتر و بیشتر می‌شود.

زمانی که تعداد انگل مالاریا از حد خاصی بالاتر رود، بیمار دچار تب می‌شود. شروع تب همزمان با پاره شدن گلبول‌هاست و پس از آن که ‌انگل‌ها وارد گلبول‌های تازه می‌شوند، تب قطع می‌شود و این سیکل هر 2 یا 3 روز تکرار می‌شود.

شروع بیماری با خستگی، ضعف، سردرد، درد بدن و تب همراه است که دقیقا شبیه بیماری‌های ویروسی معمولی مثل سرماخوردگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha