جمعه ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 43628
سلامت نیوز: فرض كنید همسر شما در حال شستشوی دیوار آشپزخانه است كه ناگهان مقداری آب به داخل یكی از پریزها نفوذ و همسرتان دچار برق‌گرفتگی می‌شود. رنگ او پریده و بسیار وحشت‌زده است. در این زمان چه می‌كنید؟

بسیاری از افراد هنگام نظافت و شستشوی آشپزخانه یا نصب لوستر دچار برق‌گرفتگی می‌شوند. در این زمان، بهترین اقدام آن است كه بلافاصله برق را از كنتور قطع كنید.

اگر هم به كنتور دسترسی ندارید، سعی كنید به مصدوم نزدیك شوید و او را با اشیای خشك و ابزار نارسایی چون چوب یا پلاستیك از منبع برق جدا كنید. اگر هنگام نزدیك شدن به مصدوم احساس مور مور شدن و قلقلك در پاها كردید، بلافاصله بایستید.

این حس به شما علامت می‌دهد كه شما روی زمین پر الكتریسیته هستید و جریان برق از یك پای شما وارد شده و از پای دیگر خارج می‌شود. در این زمان آرامش خود را حفظ كنید و فوری یك پای خود را از روی زمین بلند كرده، بچرخید و برگردید تا از این محیط خارج شوید.

برق‌گرفتگی وقتی اتفاق می‌افتد كه برق مسیر رفت و برگشت داشته باشد. در این مواقع فرد یا باید روی یك پا بایستد یا 2 پا را كامل به‌هم چسبانده تا در صورت ورود برق راهی برای خروج آن نباشد و خطر به حداقل رسد.

خطرناك‌ترین حالت برق‌گرفتگی زمانی است كه جریان برق از یك دست وارد و از دست دیگر خارج شود. در این هنگام جریان برق از قلب و ریه گذشته و می‌تواند باعث از كار افتادن این اعضا و در نهایت منجر به مرگ شود.

چه باید كرد؟

1‌‌ـ‌ با توجه به موارد ایمنی ذكر شده، مصدوم را از جریان برق جدا كنید.

2‌‌ـ‌ تعداد تنفس و نبض مصدوم را شمارش كنید و اگر نفس نداشت به او تنفس مصنوعی دهید و بلافاصله با 115 تماس بگیرید.

3‌‌ـ امكان دارد مصدوم با علائمی ‌چون رنگ‌پریدگی، سرگیجه، رخوت، كاهش تعداد تنفس و ضربان قلب، دچار شوك شود. بنابراین فوری او را به پشت بخوابانید و پاهای او را 20 سانتی متر (یك وجب) بالاتر از سطح بدنش قرار دهید و او را با یك پتو بپوشانید تا اتلاف گرمای بدن به حداقل رسد.

4‌‌ـ‌ گاهی برق‌گرفتگی با سوختگی همراه است. اگر سوختگی سطحی بود، موضع را با آب خنك شستشو داده و پانسمان كنید، اما اگر سوختگی عمیق بود، مصدوم را بلافاصله به مراكز درمانی برسانید.

توجه:

خطر برق‌گرفتگی در بدن مرطوب یك میلیون بار بیشتر از بدن خشك است. اگر با برق سرو كار دارید، دمپایی یا كفش‌هایی با عایق خشك بپوشید و سعی كنید هیچ قسمتی از بدن‌تان به طور مستقیم با زمین در تماس نباشد. با دست مرطوب و خیس به كلید، پریز و وسایل برقی دست نزنید و هنگام نظافت مراقب باشید تا آب به تجهیزات برقــی و كنتـــــور پاشیــده نشود.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha