سلامت نیوز: داوود مقیمی از آغاز اجرای برنامه پزشک خانواده در مناطق شهری کشور از سال 91 خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، داوود مقیمی معاون مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به این‌که نسخه 02 با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان‌های بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی و نیروهای مسلح تهیه و آماده اجرا شده است، اظهار داشت: بر این اساس برنامه پزشک خانواده بر اساس اولویت‌های اعلام شده از سوی ستاد اجرایی استان‌ها در مناطق شهری کشور به اجرا در می‌آید.

وی با بیان این‌که طرح پایلوت برنامه پزشک خانواده در شهرهای بالای 20 هزار نفر از بهمن پارسال در سه استان چهار محال بختیاری، خوزستان و سیستان و بلوچستان در قالب 24 شهرستان و زیر پوشش قرار دادن 540 هزار نفر به اجرا در آمده است، خاطر نشان کرد: با اجرای برنامه پزشک خانواده در استان‌ها چالش‌ها و مشکلات این برنامه شناسایی و در قالب نسخه 02 به آن توجه و رسیدگی شده است.

معاون مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت تحول نظام سلامت از درمان محوری به سمت سلامت محوری، ارتقاء سلامت خانواده و جلوگیری از ابتلای بیماران تحت پوشش به بیماری‌های پیچیده و سخت را از اهداف برنامه پزشک خانواده برشمرد و اظهار داشت: در این طرح پزشکان خانواده که شامل عمومی و تخصص‌های عفونی، اطفال و اجتماعی هستند 500 تا دو هزار و 500 نفر را زیر پوشش قرار می‌دهند.

مقیمی با اشاره به این‌که در این برنامه پزشک خانواده به عنوان متولی سلامت هر منطقه افراد زیر پوشش خود را در صورت نیاز به پزشکان متخصص و فوق متخصص ارجاع و بازخوراند آن را پیگیری خواهند کرد، گفت: در برنامه پزشک خانواده سطح اول خدمات رایگان و بیشتر خدمات سطح دوم در قالب پوشش بیمه ای ارائه می‌شود.

وی عقد قرار داد سازمان‌های بیمه‌گر با کارشناسان دارای پروانه از جمله تغذیه، روانشناسان بالینی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی و مامایی را از دیگر مزایای این برنامه برشمرد.

معاون مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، تهیه پرونده سلامت الکترونیک را یکی از زیر ساخت‌های برنامه پزشک خانواده عنوان کرد و گفت: در این راستا زیر ساخت‌های ایجاد پرونده سلامت الکترونیک با اعتبار 70 میلیارد ریال در 34 دانشگاه علوم پزشکی کشور در حال انجام است و تاکنون برای 9 میلیون و 400 هزار نفر پرونده الکترونیک سلامت تهیه شده است.

مقیمی با اشاره به این‌که برنامه پزشک خانواده از سال 84 در مناطق روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر به اجرا در آمده است، اظهار داشت: در این طرح بیش از 22 میلیون نفر زیر پوشش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع قرار گرفته‌اند.

گفتنی است؛ نشست کشوری پزشک خانواده به میزبانی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با حضور مسوولان ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تامین اجتماعی، خدمات درمانی، کمیته امداد و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و معاونیان بهداشتی 10 دانشگاه علوم پزشکی شامل کهگیلویه و بویر احمد، سمنان، شاهرود، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سبزوار، گناباد، نیشابور، تربت حیدریه و مشهد برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha