سلامت نیوز: عضو مرکز تحقیقات ضایعات نخاعی تصادفات، افتادن از ارتفاعات و آسیب‌های ورزشی را از جمله دلایل ایجاد ضایعه نخاعی اعلام کرد و از تدوین نظام جامع مراقبت از آسیبهای نخاعی خبر داد.

سید خلیل پسته‌ای در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: ساختار اولیه نظام جامع مراقبت‌ از آسیب‌های نخاعی تهیه شده و در حال جمع‌آوری و تدوین راهنماهای مبتنی بر شواهد هستیم.

وی گفت: به احتمال زیاد طرح پایلوت آن را در 5 استان از جمله قزوین در سال آینده اجرا می‌کنیم.

وی در مورد تأثیر اجرای این طرح در بیماران ضایعات نخاعی گفت: بیماران ضایعات نخاعی معمولاً دچار مشکلات عدیده‌ می‌شوند که زندگی را برایشان سخت‌تر می‌کند از جمله مشکلات دفع ادرار و مدفوع، زخم بستر و حتی مشکلات زناشویی، خشکی مفاصل، از دست دادن روحیه و همچنین از دست دادن کار که فرد با آن مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: در حالی که در جوامع پیشرفته به علت بالا بودن بهداشت فرد فعال باقی می‌ماند و ما این کارها را در راهنمای بالینی بیماران ضایع نخاعی در نظر گرفته‌ایم.

عضو مرکز تحقیقات ضایعات نخاعی افزود: یکی از کارهایی که در این مرکز برای بهبود وضعیت این گونه بیماران انجام می‌دهیم سلول درمانی است ولی در عین حال مراقبت و پیشگیری بیشترین تأثیر را در این بیماران دارد و جلوی خیلی از عوامل را گرفته و در بهبود کیفیت زندگی این افراد مؤثر است.

پسته‌ای اذعان داشت: افرادی که دچار آسیب‌های نخاعی می‌شوند به دلیل عدم شناخت از مشکلات دوران حاد ممکن است دچار افسردگی‌های شدید شده یا حتی فوت کنند.برخی هم به دلیل نداشتن حس در برخی اندام‌ها دچار زخم بستر می‌شوند.

این متخصص بیهوشی، پوکی استخوان، شکستگی ناشی از آن، سفتی عضلات و جوش خوردن نابجا را از جمله آسیب‌های موجود دانست و گفت: امیدواریم تا با تهیه راهنمای بالینی این افراد بتوانیم در همه جای کشور در راستای بهبود وضعیت بیماران آسیب نخاعی گام برداریم.

وی بیشترین آمار ایجاد آسیب نخاعی را در حال حاضر تصادفات و افتادن از ارتفاع عنوان کرد و افزود: پس از دوران جنگ این دو عامل بیشترین قربانی را بر جا می‌گذارد و همچنین آسیب‌های ورزشی و خطرات هنگام کار برای کارگران از عوامل بعدی ضایع نخاعی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جواد زهره وند ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    باسپاس ایا بیمارستانی مخصوص بیماران ضایعه نخاعی وجود دارد ?ممنون